ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Biomedische Laboratoriumtechnologie - 1BL - Onderdelen - Hoe werkt een koelkast
  

Component behoort tot O.O.: Chemisch evenwicht
Afstudeerrichting: BL:Biomedische Laboratoriumtechnologie
Code: 10067
Academiejaar: 2008-2009
Type: ?
Niveau: ?
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: :
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 7
Totaal aantal contacturen: 7
Totaal studietijd: 14,56
Deeltijds programma:
Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Van den Bossche Ingrid


 

KORTE OMSCHRIJVING

Deze cursus behandelt:

·                    de verschillende aggregatietoestanden + overgangen + toepassing met o.a. de koelkast

·                    toetstandsdiagram

·                    metastabiele toestanden

·                    latente warmte

·                    gedrag van gassen

·                    eigenschappen van oplossingen:

·                    colligatieve eigenschappen

·                    verzadigde en onverzadigde oplossingen

·                    oplosbaarheid van een gas in een vloeistof


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • BL102 Hij/zij kan relevante informatie verzamelen.
  • BL103 Hij/zij deelt de problemen op en onderscheidt hoofd- van bijzaken, redeneert logisch, werkt nauwkeurig, denkt kritisch, trekt gegronde conclusies uit beschikbare informatie.
  • BL104 Hij/zij stelt zich open voor het verwerven van nieuwe kennis en vaardigheden en kan daartoe de gepaste leerstrategieën aanwenden.
Algemene beroepsgerichte competenties
    Beroepsspecifieke competenties

      SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
      • Na deze lessenreeks kan de student :
        •     een toestandsdiagramma interpreteren
        •     de ideale gaswet toepassen
      • Na deze lessenreeks weet de student :
        •     hoe een koelkast werkt
        •     wat metastabiele toestanden zijn en hoe die eventueel te vermijden zijn
        •     hoe een gas zich gedraagt i.f.v. druk en temperatuur
        •     wanneer de ideale gaswet mag toegepast woren
        •     dat een oplossing een lagere dampspanning, een hoger kookpunt en een lager smeltpunt     heeft dan de zuivere vloeistof en waardoor de grootte van die veranderingen bepaald wordt
        •     wanneer een oplossing verzadigd is

      VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
      Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
      geen
      Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
      geen
      Andere begincompetenties
      geen
      LEERINHOUDEN
      • De verschillende aggregatietoestanden + overgangen, toestandsdiagram, metastabiele toestanden, latente warmte, werking van een koelkast
      • isothermen van reële gassen, wanneer is een gas een ideaal gas, ideale gaswet
      • dampspanningsverlaging boven een oplossing, kookpuntsverhoging en vriespuntsverlaging, oplosbaarheid van een vaste stof in een vloeistof, verzadigde en onverzadigde oplossingen, oplosbaarheid van een gas in een vloeistof

      STUDIEMATERIAAL
      • nota's 'Hoe werkt een koelkast'-Ingrid Van den Bossche-Plantijnhogeschool
      • lespresentatie, extra oefeningen en interessante weblinks in EDU-map op e-campus

      WERKVORMEN
      Soort werkvorm uren  

      %

      hoor- en werkcolleges:

      6

       lesuren

        35,29

      practicum en oefeningen:

      0

       lesuren

        00,00

      vormen van groepsleren:

      0

       lesuren

        00,00

      studietijd buiten contacturen:

      10

       klokuren

        58,82

      Verdere toelichting:
      6 uur hoorcollege met eenvoudige oefeningen

      EVALUATIE

      Eerste examenperiode
      INT3-1 met kennis-, inzichts- en toepassingsvragen
      tijd voor examinering
      uren
      1

      %
       
       05,88

      Tweede examenperiode
      INT3-1 met kennis-, inzichts- en toepassingsvragen