ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Biomedische Laboratoriumtechnologie - 1BL - Onderdelen - PH-metingen als vertrekpunt
  

Component behoort tot O.O.: Chemisch evenwicht
Afstudeerrichting: BL:Biomedische Laboratoriumtechnologie
Code: 10066
Academiejaar: 2008-2009
Type: ?
Niveau: ?
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: :
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 34
Totaal aantal contacturen: 25
Totaal studietijd: 70,72
Deeltijds programma:
Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Reyniers Kathy


 

KORTE OMSCHRIJVING

In de cursus “pH-metingen als vertrekpunt”  krijg je een idee waarvoor potentiometrie staat.

Nernst leidde een betrekking af voor de kwantificering van de potentiaalsprong aan een grensvlak. Deze 'wet van Nernst' kreeg echt betekenis met de invoering van de glaselektrode voor de meting van de pH in de jaren dertig. Vooral de laatste decennia zijn vele andere ion selectieve elektroden ingevoerd. Dergelijke ISE's hebben zowel bij het in vitro als in vivo onderzoek veel toepassing gevonden.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • BL101 Hij/zij kan zijn werk op een efficiënte en ordelijke wijze organiseren en hanteert tijdmanagementtechnieken.
  • BL104 Hij/zij stelt zich open voor het verwerven van nieuwe kennis en vaardigheden en kan daartoe de gepaste leerstrategieën aanwenden.
  • BL106 Hij/zij kan ordelijk en duidelijk rapporteren over zijn/haar werk, schrijft en spreekt vlot en in een taal aangepast aan de doelgroep.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • BL208 Hij/zij beschikt over goede laboratorium- en technologische vaardigheden, kan deze toepassen in concrete praktijksituaties en kan daarbij de moderne informatica-hulpmiddelen gebruiken.
  • BL209 Hij/zij streeft naar een correcte voorbereiding en uitvoering, waarbij hij/zij zich bewust is van de veiligheidsaspecten (o.a. het besmettingsgevaar) en de kwaliteitseisen.
Beroepsspecifieke competenties

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
    • Hij/zij verwerft basiskennis ivm potentiometrie: hij/zij kent h et onderscheid tussen de verschillende typen elektroden, tussen een potentiometrische titratie en de statische potentiometrie, hij/zij kan de onderdelen van een potentiometrische opstelling benoemen, hij/zij kan een eenvoudige zb en redox titrateicurven bespreken.
    • Hij/zij doet praktijkervaring op:hij/zij kan een opstelling  maken voor een potentiometrische titratie, hij/zij kan een calibratie uit voeren, bij het gebruik van de pH meter,hij/zij kan een eenvoudige zb titratie en een eenvoudige redoxtitratie uitvoeren                                                                                                                                   
    •  Hij/zij kan de concentratie van het  te onderzoeken ion   berekenen adhv de meetresultaten van de potentiometrische bepaling

    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
    Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

    geen


    Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
    leerstof P1 chemie, en reeds geziene leerstof P2 OO2
    Andere begincompetenties
    • basiskennis analytisch werken in een labo
    • gebruik van computer: BB basis, basiskennis Word, Excel, ppt, gebruik internet

    LEERINHOUDEN
    • Na de situering van potentiometrie binnen de elektrochemie ,volgt  een korte bespreking van de  indeling en de algemene opbouw van de  verschillende elektroden gegeven.
    • De nadruk ligt evenwel op het gebruik van een pH meter en de bespreking van enkele eenvoudige potentiometrische zuur-base titraties.  


    STUDIEMATERIAAL
    • cursus 'pH metingen als vertrekpunt'  van Reyniers Kathy
    • zelfstudieoefeningen eenvoudige zb titratiecurven (intranet)
    • e-campus: ppt's van de HO's en WE's
    • Bb platform 1BL 1P3 OO1 voor de opdrachten
    • naslagwerken in de bib ivm analytische chemie

    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    16

     lesuren

      21,33

    practicum en oefeningen:

    8

     lesuren

      10,67

    vormen van groepsleren:

    0

     lesuren

      00,00

    studietijd buiten contacturen:

    50

     klokuren

      66,67

    Verdere toelichting:
    • Theorie: hoorcolleges afgewisseld met oefeningen in WE's.
    • Lab: de studenten werken per 2.
      Voor zover nodig wordt tijd uitgetrokken voor het oplossen van vraagstukken, de bespreking van problemen of beperkte hoorcolleges.

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
    • Evaluatie van de praktijksessies:
      aanwezigheid: De labosessies zijn verplicht :
      elke afwezigheid moet gewettigd worden
      onwettig afwezig leidt tot minder dan 10/20 voor onderdeel A.
    • A: de prestaties geleverd tijdens de praktijkuren en dit op basis van
      houding , werk en inzicht                                            / 10                                              verslagen                                                                                        / 10
    • B:INT3-1:  schriftelijk examen met kennis-, inzichts- en toepassingsvragen; zowel stellingvragen, meerkeuzevragen als open vragen en casusvragen;                                                                / 40
    • de punten verworven op de verschillende onderdelen  worden  samengeteld   en herleid                                                                                 / 20

    tijd voor examinering
    uren
    1

    %
     
     01,33

    Tweede examenperiode
    • enkel B kan hernomen worden :  INT3-1 schriftelijk examen     / 40
    • de verworven punten van A   1° examenperiode blijven behouden (/20)
    • de punten verworven op de verschillende onderdelen  worden  samengeteld    en herleid                                                                                / 20