ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Biomedische Laboratoriumtechnologie - 1BL - Onderdelen - Het chemisch evenwicht
  

Component behoort tot O.O.: Chemisch evenwicht
Afstudeerrichting: BL:Biomedische Laboratoriumtechnologie
Code: 10065
Academiejaar: 2008-2009
Type: ?
Niveau: ?
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: :
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 54
Totaal aantal contacturen: 55
Totaal studietijd: 112,32
Deeltijds programma:
Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Pittois Karen
Reyniers Kathy
Van Eyken Els


 

KORTE OMSCHRIJVING

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • BL101 Hij/zij kan zijn werk op een efficiënte en ordelijke wijze organiseren en hanteert tijdmanagementtechnieken.
  • BL103 Hij/zij deelt de problemen op en onderscheidt hoofd- van bijzaken, redeneert logisch, werkt nauwkeurig, denkt kritisch, trekt gegronde conclusies uit beschikbare informatie.
  • BL104 Hij/zij stelt zich open voor het verwerven van nieuwe kennis en vaardigheden en kan daartoe de gepaste leerstrategieën aanwenden.
  • BL106 Hij/zij kan ordelijk en duidelijk rapporteren over zijn/haar werk, schrijft en spreekt vlot en in een taal aangepast aan de doelgroep.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • BL207 Hij/zij heeft een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis. Deze deskundigheid omvat de verschillende aspecten van de biomedische wetenschappen, waaronder: chemie, biologie, biochemie, microbiologie, anatomie, fysiologie, hematologie en immunologie.
  • BL208 Hij/zij beschikt over goede laboratorium- en technologische vaardigheden, kan deze toepassen in concrete praktijksituaties en kan daarbij de moderne informatica-hulpmiddelen gebruiken.
  • BL209 Hij/zij streeft naar een correcte voorbereiding en uitvoering, waarbij hij/zij zich bewust is van de veiligheidsaspecten (o.a. het besmettingsgevaar) en de kwaliteitseisen.
Beroepsspecifieke competenties

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

    Na deze lessenreeks kan de student:
    • het begrip "dynamisch chemisch evenwicht" toepassen
    • de evenwichtsconcentraties bepalen aan de hand van de evenwichtsconstante van een bepaalde evenwichtsreactie
    • zuur/basereacties herkennen en uitschrijven
    • gebruik makend van de aciditeitsconstante, basiciteitsconstante en de ionisatieconstante van water, de sterkte van de zuren en basen afleiden
    • de pH berekenen van een oplossing
    • een bufferoplossing maken 
    • redoxreacties met zijn deelreacties uitschrijven gebruik makend van de begrippen : oxidatie, reductie, aantal uitgewisselde elektronen, atomenbalans, ladingbalans
    • de spanningsreeks toepassen
    • oplosbaarheid van een stof berekenen
    • manuele titraties uitvoeren 
    • basisbegrippen uit de statistiek toepassen op titraties: de student kan een betrouwbaarheidsinterval voor een gemiddelde waarde opstellen en de A.F. op een gemiddelde waarde berekenenen. De student kan deze statistische begrippen omzetten naar de praktijk van het lab (juistheid en precisie).


    Na de lessenreeks kent de student

    • de eenvoudigste thermodynamische begrippen
    • het begrip reactiesnelheid
    • het begrip evenwichtsconstante van een evenwichtsreactie
    • het principe van Le Chatelier
    • de begrippen aciditeits-, basiciteits-, en ionisatieconstante
    • het begrip pH
    • het principe van een buffer
    • de begrippen oxidatie, reductie en redoxpotentiaal
    • de wet van Nernst
    • het begrip oplosbaarheid 

    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
    Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
    geen
    Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

    geen


    Andere begincompetenties
    • Inzicht in chemische basisbegrippen uit periode 1 (OO1 van P1)
    • Basisbewerkingen uit OO2 Meten is weten van P1

    LEERINHOUDEN

    In deze component komen de volgende topics aan bod

    • Energetische aspecten van een chemische reactie
    • Reactiesnelheid
    • Chemisch evenwicht
    • Zuur-base evenwichten
    • pH-berekeningen
    • Buffers
    • Toepassingen zuur-base evenwichten (zuur-base titraties)
    • Redoxevenwichten
    • Toepassingen redoxevenwichten (redoxtitraties)
    • Oplosbaarheid

    STUDIEMATERIAAL
    • Deel 2 van cursus “Algemene chemie” – Peter Partoens; Plantijnhogeschool
    • Slides behorende bij de theorielessen terug te vinden op e-campus
    • Oefenboek “Algemene Chemie” – Peter Partoens; Plantijnhogeschool
    • Labomanual “Volumetrie”

    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    30

     lesuren

      24,39

    practicum en oefeningen:

    24

     lesuren

      19,51

    vormen van groepsleren:

    0

     lesuren

      00,00

    studietijd buiten contacturen:

    68

     klokuren

      55,28

    Verdere toelichting:
    • Hoorcollege en werkcollege
    • Praktische oefening

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode

    • Evaluatie van de praktijksessies: 
      aanwezigheid: de labosessies zijn verplicht :                                                    
      elke afwezigheid moet gewettigd worden                                      
      onwettig afwezig leidt tot minder dan 10/20 voor onderdeel A.
    • A: de prestaties geleverd tijdens de praktijkuren en dit op basis van
      houding , werk en inzicht                     / 10                                              verslagen                                            / 10
    • B: INT3-1:  schriftelijk examen met kennis-, inzichts- en toepassingsvragen; zowel stellingvragen, meerkeuzevragen als open vragen en casusvragen;                                                                / 40
    • De punten verworven op de verschillende onderdelen  worden  samengeteld  en worden herleid naar                                             / 20

    tijd voor examinering
    uren
    1

    %
     
     00,81

    Tweede examenperiode
    • Enkel B kan hernomen worden :  INT3-1 schriftelijk examen         / 40
    • De verworven punten van A   1° examenperiode blijven behouden (/20)
    • De punten verworven op de verschillende onderdelen  worden  samengeteld  en herleid naar                                                                                              / 20