ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Biomedische Laboratoriumtechnologie - 1BL - Onderdelen - Een anatomisch overzicht
  

Component behoort tot O.O.: Eiwitten
Afstudeerrichting: BL:Biomedische Laboratoriumtechnologie
Code: 10057
Academiejaar: 2008-2009
Type: ?
Niveau: ?
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: :
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 9
Totaal aantal contacturen: 9
Totaal studietijd: 7,02
Deeltijds programma:
Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Winnen Patricia


 

KORTE OMSCHRIJVING
Cellen specialiseren zich voor hun verschillende functies en een groep van cellen met een gelijke vorm en functie noemt men een weefsel. Deze weefsels komen niet als afzonderlijke eenheden voor, maar zijn in verschillende verhoudingen met elkaar vermengd tot grotere functionele eenheden, namelijk de organen, die op hun beurt onderdelen zijn van orgaanstelsels.  Het menselijk lichaam is een organisme dat bestaat uit samenwerkende orgaanstelsels. In dit anatomisch overzicht wordt de ligging van de verschillende organen belicht en de kenmerken en functie van de verschillende weefsels bekeken.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • BL104 Hij/zij stelt zich open voor het verwerven van nieuwe kennis en vaardigheden en kan daartoe de gepaste leerstrategieën aanwenden.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • BL207 Hij/zij heeft een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis. Deze deskundigheid omvat de verschillende aspecten van de biomedische wetenschappen, waaronder: chemie, biologie, biochemie, microbiologie, anatomie, fysiologie, hematologie en immunologie.
Beroepsspecifieke competenties

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
    • De student heeft inzicht in de indeling van de verschillende weefsels en orgaanstelsels.
    • Hij/zij beschikt over de vereiste kennis van de kenmerken van de verschillende stelsels.

    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
    Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
    geen
    Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
    Opleidingsonderdeel "De cel" (periode 1)
    Andere begincompetenties
    geen
    LEERINHOUDEN
    • Cellen specialiseren zich voor hun verschillende functies en een groep van cellen met een gelijke vorm en functie vormen een weefsel.
    • Deze weefsels komen niet als afzonderlijke eenheden voor, maar zijn in verschillende verhoudingen met elkaar vermengd tot grotere functionele eenheden, namelijk de organen.
    • Organen zijn op hun beurt onderdelen van orgaanstelsels.
    • Het menselijk lichaam is een organisme dat bestaat uit samenwerkende orgaanstelsels.
    • In dit anatomisch overzicht wordt de ligging van de verschillende organen belicht en de kenmerken en functie van de verschillende weefsels bekeken.

    STUDIEMATERIAAL
    • Theoriecursus: Anatomie (Patricia Winnen)
    • anatomische modellen
    • CD-rom interActive Physiology E. Marrieb bibliotheek 00001 890312
    • naslagwerken in de bibliotheek: Essentials of Human Anatomy - auteur: Eliane N.Marieb- ISBN 8053-4040-5 (6e editie)
    • Zakwoordenboek der geneeskunde - auteur: Coëlho - ISBN 90-6228-322-5 (meest recente editie)

    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    4

     lesuren

      47,06

    practicum en oefeningen:

    0

     lesuren

      00,00

    vormen van groepsleren:

    0

     lesuren

      00,00

    studietijd buiten contacturen:

    4

     klokuren

      47,06

    Verdere toelichting:
    werkcollege aan de hand van anatomische modellen

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode

    INT 2-3:
    Schriftelijk examen met kennis- , inzichts- en toepassingsvragen, zowel stellingvragen, meerkeuzevragen als openvragen kunnen aan bod komen. 


    tijd voor examinering
    uren
    0.5

    %
     
     05,88

    Tweede examenperiode

    INT 2-3:
    Schriftelijk examen met kennis- , inzichts- en toepassingsvragen, zowel stellingvragen, meerkeuzevragen als openvragen kunnen aan bod komen.