ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Biomedische Laboratoriumtechnologie - 1BL - Onderdelen - Introductie in de klinische analyse
  

Component behoort tot O.O.: Meten is weten
Afstudeerrichting: BL:Biomedische Laboratoriumtechnologie
Code: 10034
Academiejaar: 2008-2009
Type: ?
Niveau: ?
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: :
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 6
Totaal aantal contacturen: 5
Totaal studietijd: 4,68
Deeltijds programma:
Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Winnen Patricia


 

KORTE OMSCHRIJVING

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • BL104 Hij/zij stelt zich open voor het verwerven van nieuwe kennis en vaardigheden en kan daartoe de gepaste leerstrategieën aanwenden.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • BL207 Hij/zij heeft een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis. Deze deskundigheid omvat de verschillende aspecten van de biomedische wetenschappen, waaronder: chemie, biologie, biochemie, microbiologie, anatomie, fysiologie, hematologie en immunologie.
  • BL208 Hij/zij beschikt over goede laboratorium- en technologische vaardigheden, kan deze toepassen in concrete praktijksituaties en kan daarbij de moderne informatica-hulpmiddelen gebruiken.
Beroepsspecifieke competenties

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
    • Het is de bedoeling een eerste kennismaking te hebben met het formulier voor analyse-aanvraag met zijn verschillende onderzoeksblokken
    • De studenten moeten duidelijk hun plaats kunnen inschatten in de klinisch-analytische wereld (=werkveld achteraf).
    • Ze dienen te beseffen, dat omwille van het materiaal (stalen van menselijke origine en repercuties, die van levensbelang zijn) er een aantal ethische aspecten verbonden zijn aan klinische diagnostiek.
    • De verschillende biologische stalen en bemonsteringswijzen moeten algemeen bezit zijn.
    • De weg van staal naar (accuraat) resultaat bevat een aantal risico's op fouten. De student dient deze te herkennen (om ze later te vermijden).
    • Een analysemethode dient aan een aantal karakteristieken te beantwoorden. Specificiteit, reproduceerbaarheid, repeteerbaarheid, gevoeligheid, precisie, detectielimiet en interferentievrij moeten parate kennis worden. Het onderscheid tussen deze vaak verwarrende begrippen is verplicht bezit.

    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
    Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
    geen
    Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
    geen
    Andere begincompetenties
    een elementaire vorm van woordontleding is belangrijk
    LEERINHOUDEN
    • 1. De klinische wereld
    • 2. De weg van gezond naar ziek en hopelijk terug
    • 3. Meten is weten en genezen
    • 4. Het aanvraagformulier

    STUDIEMATERIAAL
    • eigen nota's
    • Clinical Biochemistry. an illustrated colour text. Gaw et al. Curchill Livingstone. 0 443 07269 8 (bib; harry robberecht en aanschaf warm aanbevolen, omwille van het zeer illustratief karakter en de didactische opbouw)

    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    4

     lesuren

      50,00

    practicum en oefeningen:

    0

     lesuren

      00,00

    vormen van groepsleren:

    0

     lesuren

      00,00

    studietijd buiten contacturen:

    3

     klokuren

      37,50

    Verdere toelichting:
    2 contacturen en 2 uur discussie rond het aanvraagformulier om elementair een eerste oriëntatie te geven

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
    INT 1-2
    tijd voor examinering
    uren
    1

    %
     
     12,50

    Tweede examenperiode
    INT 1-2