|
KORTE OMSCHRIJVING
|
In “Oplossingen maken” worden verdunningsvraagstukken aangewend om de studenten te laten oefenen op het correct gebruiken van en rekenen met eenheden en concentratie- en eenvoudige stoechiometrische berekeningen uit te voeren. Tijdens de praktijksessies leren de studenten zelf verdunningen te maken rekening houdend met de regels van het analytisch werken. . Alle handelingen worden correct genoteerd in een laboschrift en verslagen geven de studenten de mogelijkheid om hun verworven labovaardigheden te verwoorden.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- BL101 Hij/zij kan zijn werk op een efficiënte en ordelijke wijze organiseren en hanteert tijdmanagementtechnieken.
- BL102 Hij/zij kan relevante informatie verzamelen.
- BL105 Hij/zij kan samenwerken met collega's zowel uit de eigen als uit andere vakdisciplines. Hij/zij functioneert goed in teamverband.
- BL106 Hij/zij kan ordelijk en duidelijk rapporteren over zijn/haar werk, schrijft en spreekt vlot en in een taal aangepast aan de doelgroep.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- BL208 Hij/zij beschikt over goede laboratorium- en technologische vaardigheden, kan deze toepassen in concrete praktijksituaties en kan daarbij de moderne informatica-hulpmiddelen gebruiken.
- BL209 Hij/zij streeft naar een correcte voorbereiding en uitvoering, waarbij hij/zij zich bewust is van de veiligheidsaspecten (o.a. het besmettingsgevaar) en de kwaliteitseisen.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student kan correct eenheden gebruiken en rekenen met deze eenheden.
- De student kan een molaire massa berekenen.
- De student kan concentratieberekeningen uitvoeren.
- De student kan eenvoudige stoechiometrische berekeningen uitvoeren.
- De student kan oplossingen en verdunningen berekenen en maken
- De student weet hoe hij een laboschrift moet bijhouden en hoe een verslag gemaakt moet worden.
- Na deze lessenreeks beheerst de student volgende laboratoriumtechnieken :
- het gebruik van balansen - keuze en het hanteren van het gepaste volumetrisch glaswerk - nauwkeurig afwegen. - vlot een volume afmeten met een pipet. - nauwkeurig een verdunningsreeks maken.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
geen
|
LEERINHOUDEN
|
-
Korte herhaling van de basisbegrippen : - Atoommassa - Molecuulmassa - Mol - Molaire massa - Concentratiebegrippen
-
Concentratierekenen
-
Verdunningsvraagstukken
-
Basisregels analytisch werken in een labo
-
Maken van oplossingen van verschillende concentraties
|
STUDIEMATERIAAL
|
-
Cursus T 'Oplossingen maken ' – Kathy Reyniers; Plantijnhogeschool
-
E-campus: slide behorende bij de WE
-
Oefenboek “Algemene Chemie” – Christel Pelgrims; Plantijnhogeschool
-
Labomanual “Bereiden van oplossingen” – Christel Pelgrims; Plantijnhogeschool
-
Bb: 1BL 1P1 OO chemie voor de opdrachten
-
handleiding “Noteren en verslaggeving tijdens practica” – auteur: H. Nachtegaele – Plantijnhogeschool 2006
-
Zelfstudiepakket Chemie op computer
-
Rekenmachine : tijdens de colleges wordt een Casio-College als referentietoestel gebruikt (aanschaf is echter niet verplicht).
-
Periodiek systeem der elementen
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
8
|
lesuren
|
17,78
|
practicum en oefeningen:
|
20
|
lesuren
|
44,44
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
16
|
klokuren
|
35,56
|
Verdere toelichting:
- Werkcolleges met oefeningen.
- Lab: de studenten werken per 2.
Voor zover nodig wordt tijd uitgetrokken voor het oplossen van vraagstukken, de bespreking van problemen of beperkte hoorcolleges.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- A: de prestaties geleverd tijdens de praktijkuren en dit op basis van houding , werk en inzicht /5 verslagen /5 .
- B: INT1-1 schriftelijk examen met kennis-,inzichts- en toepassingsvragen, zowel stellingvragen, meerkeuzevragen als open vragen en casusvragen. /20
- De punten verworven op de verschillende onderdelen (A en B)worden samengeteld en worden herleid naar 20 punten
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- Enkel onderdeel B kan hernomen worden : INT1-1 schriftelijk examen /20
- De verworven punten van onderdeel A 1° examenperiode blijven behouden /10
- De punten verworven op de verschillende onderdelen worden samengeteld en herleid naar 20
|