ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Biomedische Laboratoriumtechnologie - 1BL - Onderdelen - Communicatieve vaardigheden en POP
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: BL:Biomedische Laboratoriumtechnologie
Code: 00334
Academiejaar: 2008-2009
Type: kernondersteunend
Niveau: inleidend
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: P:1
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 3
Totaal aantal contacturen: 28
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma:
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Caethoven Goele
Gotink Heidi
Santens Roald
Van den Bossche Ingrid


 

KORTE OMSCHRIJVING

Het opleidingsonderdeel "Communicatieve vaardigheden en POP" bestaat uit 2 opleidingscomponenten, nl:

  • Opleidingscomponent Communicatieve vaardigheden
  • Opleidingscomponent POP (Persoonlijk Ontwikkelingsplan)

'Communicatieve vaardigheden' loopt in de lijn 'Vaardigheden' over periode 1 en 2.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • BL101 Hij/zij kan zijn werk op een efficiënte en ordelijke wijze organiseren en hanteert tijdmanagementtechnieken.
  • BL102 Hij/zij kan relevante informatie verzamelen.
  • BL103 Hij/zij deelt de problemen op en onderscheidt hoofd- van bijzaken, redeneert logisch, werkt nauwkeurig, denkt kritisch, trekt gegronde conclusies uit beschikbare informatie.
  • BL104 Hij/zij stelt zich open voor het verwerven van nieuwe kennis en vaardigheden en kan daartoe de gepaste leerstrategieën aanwenden.
  • BL105 Hij/zij kan samenwerken met collega's zowel uit de eigen als uit andere vakdisciplines. Hij/zij functioneert goed in teamverband.
  • BL106 Hij/zij kan ordelijk en duidelijk rapporteren over zijn/haar werk, schrijft en spreekt vlot en in een taal aangepast aan de doelgroep.
Algemene beroepsgerichte competenties
    Beroepsspecifieke competenties

      SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN





      Communicatieve vaardigheden
      De student begrijpt hoe communicatie ontstaat en gepercipieerd wordt in al zijn facetten en kan zijn eigen communicatie optimaal en efficiënt afstemmen op verschillende situaties. Daarbij kan hij ook informatie op een correcte manier interpreteren. Zelf is hij in staat correct te spreken en schrijven.

      Periode 1
      Na deze lessenreeks kan de student:
      ·        het verschil tussen waarnemen en interpreteren herkennen bij zichzelf en in omgang met anderen;
      ·        aandacht geven aan non- verbaal gedrag bij hemzelf en bij anderen;
      ·        een aantal communicatie- en gespreksstrategieën actief toepassen:
      -        actief luisteren en vragen stellen;
      -        de erkenning- en informatietechniek toepassen;
      -        een goede samenvatting geven van het verhaal van anderen (samenvatten en afronden);
      -        argumentatie- en overtuigingsmiddelen gebruiken;
      -        assertieve vaardigheden toepassen;
      ·        de verschillende aspecten van de groepsdynamiek en vergaderdynamiek herkennen;
      ·        de teamrollen en vergaderrollen herkennen en efficiënt aanwenden;
      ·        in een projectgroep samenwerken (teamplayer);
      ·        een agenda voor een vergadering opstellen en een verslag maken;
      ·        een mondelinge presentatie voorbereiden en houden.

      Periode 2

      1. De student kan in een behoorlijk Algemeen Nederlands rapporteren met aandacht voor spelling, woordkeuze, zinsbouw en tekststructuur. 
      2. De student kan een correcte en gestructureerde samenvatting maken van een wetenschappelijke tekst. 
      3.De student kan een duidelijk, correct en goed beargumenteerd verslag van een vergadering maken en een rapport van een onderzoek, project... maken.

      POP:
      1. De student kan reflecteren over het eigen handelen binnen de onderwijsgroep.
      2. De student kan reflecteren over het eigen leerproces en op basis van deze reflecties het leerproces bijsturen.
      3. De student leert denken in termen van leerdoelen en competenties en is er een basis gelegd voor reflecties in het latere werkveld (de stage).

      VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
      Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

      geen


      Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
      geen
      Andere begincompetenties

      Communicatieve vaardigheden: Algemeen Nederlands + basiskennis van grammaticale terminologie


      LEERINHOUDEN


      Communicatieve vaardigheden: 
      De vaardigheden voor de verschillende communicatie- en  gesprekstechnieken en schrijfstrategieën worden getraind.

      Communicatie- en gesprekstechnieken :
      ·        Communicatiemodel:
      -         waarnemen en interpreteren,
      -         non-verbaal gedrag,
      -         soorten zakelijke communicatie,
      ·        Communicatie -en gespreksstrategieën:
      -         actief luisteren,
      -         vragen stellen ,
      -         erkenningtechniek,
      -         informatietechniek,
      -         samenvatten en afronden,
      -         argumenteren en overtuigen.
      Groepsdynamica (PR):
      ·        groepsontwikkeling,
      ·        wat speelt in een groep,
      ·        de teamrollen van Belbin en de Roos van Leary,
      ·        hoe ben ik een goede ‘teamplayer’.
      Vergadertechnieken:
      ·        sleutelmomenten voor, tijdens en na een vergadering,
      ·        vaardigheden inzake groepsdynamiek, interactie, rollen,
      ·        agenda, notulen en verslagen.
      Presentatietechnieken:
      ·        Hoe bereid ik een presentatie voor?
      ·        Hoe voer ik een presentatie uit?
      ·        Hoe behaal ik resultaat met mijn presentatie?
      Schrijfstrategieën:
      ·        Hoe schrijf ik correct op letterniveau (spelling)?
      ·        Hoe schrijf ik correct op woordniveau?
      ·        Hoe schrijf ik correct op tekstniveau?
      ·        Hoe schrijf ik een correcte samenvatting?
      ·        Hoe schrijf ik een correct verslag, rapport,...? 
          
      POP :
      Het POP is een kaft met tabbladen en invulformulieren.  Vooraan zit een inhoudsopgave die je moet volgen. Bewaar alle documenten per onderdeel chronologisch waarbij het meest recente document bovenaan ligt.  Deze kaft gaat jouw volledige opleiding mee.
      In dit POP horen de volgende gegevens thuis:

      1. Persoonlijke informatie
      2. Studietijdmeting
      3. Archief van bereikte competenties
      4. Verslag van 3 gesprekken met studieloopbaanbegeleider
      5. Werken in projectgroep (archief van je peerassessment formulieren en je persoonlijke verslagen van de reflectievergaderingen)   
          

      STUDIEMATERIAAL

      Communicatieve vaardigheden: syllabus van de lector + eigen aanvullingen en notities + oefenmateriaal op e-campus/Blackboard.

      POP:

      1. Het algemene cgo-boek
      2. Map met invulbladen

      WERKVORMEN
      Soort werkvorm uren  

      %

      hoor- en werkcolleges:

      22

       lesuren

        26,19

      practicum en oefeningen:

      4

       lesuren

        04,76

      vormen van groepsleren:

      0

       lesuren

        00,00

      studietijd buiten contacturen:

      56

       klokuren

        66,67

      Verdere toelichting:

      Communicatieve vaardigheden:

      Hoorcollege en werkcollege: er wordt meestal vertrokken van een theoretisch referentiekader, wat onmiddellijk in de praktijk wordt omgezet aan de hand van voorbeelden, oefeningen, simulaties, rollenspelen en zelfstandig werk. Uiteindelijk worden alle communicatieve vaardigheden uit de cursus toegepast in de projecten.

      1 practicum voor het voor bereiden van de projectweken: groepsdynamica.

      POP:

      Het invullen van het POP is zelfstandig werk met feedback vanuit de verschillende componenten en van de studieloopbaanbegeleider. De inhoud van de portfolio is beschreven in het algemene cgo-boek.


      EVALUATIE

      Eerste examenperiode

      Communicatieve vaardigheden:

      Permanente evaluatie : aanwezigheid is verplicht wegens de interactieve oefeningen.

      Ongewettigde afwezigheid geeft aanleiding tot een negatieve beoordeling van de score op het gehele opleidingsonderdeel.

      • Periode 1 (30%): permanente evaluatie (werkcollege met oefeningen) en evaluatie tijdens de projectweken (mondelinge taalvaardigheid) ;
      • Periode 2 (40%): permanente evaluatie en schriftelijke taalvaardigheidstest;
      • Periode 3 (30%): beoordeling van rapport periode 2 .

      POP:

      De beoordeling van het POP gebeurt op basis van volledigheid door je studieloopbaanbegeleider.
      Bijkomende criteria (studieloopbaanbegeleiding) : maken van de afspraken, nakomen van de afspraken...


      tijd voor examinering
      uren
      2

      %
       
       02,38

      Tweede examenperiode

      Communicatieve vaardigheden:

    • mondelinge taalvaardigheidstest (onderwerp te bespreken met lector);
    • schriftelijke taalvaardigheidstest;
    • individueel rapport/verslag (onderwerp te bespreken met lector).

      POP : punten van eerste examenperiode, kan niet hernomen worden

    •