ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 
3 Elektromechanica - 3PRA - Opleidingsonderdelen
  
id onderdeelbenamingstudiepunten
00382Aandrijftechnieken3
00383Bedrijfsmanagement6
00384|---Bedrijfsmanagement-
00385|---Socio-economische vorming-
00386Regeltechnieken3
30252Multiprojecten PRA6
00391Proces- en analysetechnieken3
3MR74Duits3
3MR27Veiligheid en VCA3
3MR75Stage18
3MR76Eindwerk15
 

3 Elektromechanica - 3PRA - Onderdelen - Aandrijftechnieken
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: EM:Elektromechanica
Code: 00382
Academiejaar: 2008-2009
Type: kern
Niveau: gespecialiseerd
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: M:7
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 3
Totaal aantal contacturen: 21
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma:
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): De Pauw Erik


 

KORTE OMSCHRIJVING

Je verwerft inzicht in (VE-)schakelingen, toegepast in de elektronische motorcontrole (DC-AC en positieregeling). Je kunt omgaan met elektronische motorsturingen. Je herkent de verschillende types motorsturingen. Je kunt de samengestelde delen bemeten. Je kunt de belangrijkste parameters instellen en het belang ervan nagaan. Je wordt vertrouwd met het gebruik van service-manuals en data-boeken.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiênt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
  • EM105 De student kan, op basis van een goed omschreven probleem/project en door toepassing van multidisciplinaire kennis, komen tot innoverende concepten en/of oplossingen (durven innoveren is en begint dikwijls bij het kritisch afvragen van).
  • EM108 De student is in staat om, vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie te bepalen, uit te voeren en het resultaat terug te koppelen naar het leerdoel.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • EM210 De student kan via analyse van relevante fysische gegevens, tot oplossingen komen.
  • EM211 De student kan, vanuit technische, economische en functionele specificaties, oplossingen voorstellen en kan hierbij een gefundeerde keuze maken uit alternatieven.
Beroepsspecifieke competenties
  • EM321 De student is in staat om installaties/machines, of delen ervan, na onderhoudsactiviteiten af te regelen, te testen, op te starten en in dienst te nemen.
  • EM334 De student is in staat om een eenvoudig processysteem functioneel te analyseren, technisch uit te werken (incl. de software) met de bedoeling dat, na het testen en simuleren, het automatisatieproces in dienst genomen kan worden.
  • EM345 De student is in staat om plans en schema's te lezen en te begrijpen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  1. De student verwerft inzicht in VE-schakelingen toegepast in de elektronische motorcontrole:
    • Aandrijving van DC-motoren gevoed vanuit het wisselstroomnet.
    • Aandrijven van AC-motoren via frequentie-omvormers.
  2. De student verwerft inzicht omtrent PBM en gebruik van IGBT.
  3. De student initieert een  elektrische positiesystemen met servomotor.

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
  • Vermogenselekronica
  • Elektriciteit of project mechatronica
  • Elektrische machines

Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
  • Geen

Andere begincompetenties
  • Geen

LEERINHOUDEN
  1. Sturing DC-motor gevoed vanuit het wisselstroomnet:
    • Opbouw van een thyristorgeregelde gelijkstroomaandrijving.
    • Kwadranten van een aandrijving. 
    • Mogelijkheid om de snelheid van een DC-motor te wijzigen d.m.v.veranderlijke ankerspanning.
    • Mogelijkheden om de draairichting te wijzigen.
    • Aandrijvingen en remmen : 1-kwadrant – meer-kwadrant. 
    • Antiparallelschakeling van de mutators : met kringstroom en  kringstroomvrij.
    • Regelkringen (n en I).  
  2. Sturing asynchrone motoren d.m.v. frequentieomvormer. 
    • Mogelijkheden tot snelheidssturing van een asynchrone motor.
    • Frequentieverlaging met constante flux. 
    • Frequentieverhoging met veldverzwakking.
    • Opbouw van een frequentieomvormer – soorten. 
    • Invertor met constante spanningstussenkring, met IGBT’s en PBM. 
    • Stuur- en regelkring. 
    • Scalaire regeling.
    • Vektorregeling.  
    • Voornaamste parameters. 
  3. Elektrische positiesystemen : definities en principes van servomechanismen.

STUDIEMATERIAAL
  • Cursus Aandrijftechnieken, departement elektromechanica, E. De Pauw
  • Beschikbare literatuur, informatie en documentatiebronnen .

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

18

 lesuren

  23,08

practicum en oefeningen:

0

 lesuren

  00,00

vormen van groepsleren:

0

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

57

 klokuren

  73,08

Verdere toelichting:
  • Hoorcolleges.
  • Zelfstudie.

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • Schriftelijk examen.
  • Exacte examentijd wordt op het examenrooster weergegeven

tijd voor examinering
uren
3

%
 
 03,85

Tweede examenperiode
  • Schriftelijk examen.
  • Exacte examentijd wordt op het examenrooster weergegeven.

 

 

3 Elektromechanica - 3PRA - Onderdelen - Bedrijfsmanagement
  

O.O. heeft componenten: Ja
O.O. bestaat uit componenten Socio-economische vorming
Bedrijfsmanagement
Afstudeerrichting: EM:Elektromechanica
Code: 00383
Academiejaar: 2008-2009
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: M:
Aantal studiepunten: 6
Wegingscoëfficient: 6
Totaal aantal contacturen: 69
Totaal studietijd: 156
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Lector(en): Bekx Frank
Talboom Sven


 


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiênt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
  • EM102 De student kan beroepsspecifieke informatie opzoeken en verwerken.
  • EM106 De student is in staat tot het uitvoeren van eenvoudige leidinggevende- en managementtaken.
  • EM108 De student is in staat om, vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie te bepalen, uit te voeren en het resultaat terug te koppelen naar het leerdoel.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • EM209 De student kan zich vlot in een groep/team integreren zodat hij/zij snel en efficiënt kan deelnemen aan de taken.
  • EM212 De student kan bij beroepsmatige en ethische dilemma's (bv. de verhoging van de productiviteit door minder veilig te werken) een afweging maken op basis van gedegen maatschappelijk geaccepteerde normen en waarden, en een besluit nemen.
  • EM215 De student kan onder tijdsdruk en bij onvoorziene omstandigheden effectief blijven functioneren.
Beroepsspecifieke competenties
  • EM330 De student is in staat om, op basis van machinehistoriek of contructeursgegevens, preventieve onderhoudsplannen op te stellen, uit te voeren en bij te sturen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • Zie fiche bedrijfsmanagement
  • Zie fiche socio-ecenomische vorming

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
  • Geen

Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
  • Zie fiche bedrijfsmanagement
  • Zie fiche socio-ecenomische vorming

Andere begincompetenties
  • Geen

 

 

3 Elektromechanica - 3PRA - Onderdelen - Bedrijfsmanagement
  

Component behoort tot O.O.: Bedrijfsmanagement
Afstudeerrichting: EM:Elektromechanica
Code: 00384
Academiejaar: 2008-2009
Type: kernondersteunend
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: M:7
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 43
Totaal aantal contacturen: 30
Totaal studietijd: 67,08
Deeltijds programma:
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Bekx Frank


 

KORTE OMSCHRIJVING

Wanneer je eind dit academiejaar als jong en ambitievol afgestudeerde in de industrie terechtkomt, wordt je overrompeld met veel zaken die tegelijk op je af komen.

Om als hogergeschoold technieker deze snel evoluerende omgeving toch op zeer korte termijn te begrijpen, stelt de cursus zich tot doel uw inzicht in de bedrijf- en maatschappijstructuur te verruimen, zodat je kritisch leert luisteren naar uw omgeving, en vooruit denkt over de maatschappij en bedrijfsstructuur waarin je terecht zal komen. 

Door samen met mij interactief deze cursus bedrijfsmanagement te bestuderen verruim je jouw inzicht met betrekking tot:

  • Organisatiestructuren en -culturen
  • Arbeidsvormen en -structuren
  • Bedrijfsmanagement en -productie
  • Beroepsmatige en -ethische dilemma's
  • Mindmapping en planning
  • Omgevingsfactoren
  • Presentatie en rapportering

Deze cursus Bedrijfsmanagement is dus een onmisbare hoeksteen voor je job als technieker, omdat hij er ontegensprekelijk voor zal zorgen, dat u zich enerzijds qua maatschappelijke verantwoordelijkheid sneller integreert en dat u anderzijds sneller oriënteert in uw eerste job!


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiênt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
  • EM102 De student kan beroepsspecifieke informatie opzoeken en verwerken.
  • EM106 De student is in staat tot het uitvoeren van eenvoudige leidinggevende- en managementtaken.
  • EM108 De student is in staat om, vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie te bepalen, uit te voeren en het resultaat terug te koppelen naar het leerdoel.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • EM209 De student kan zich vlot in een groep/team integreren zodat hij/zij snel en efficiënt kan deelnemen aan de taken.
  • EM212 De student kan bij beroepsmatige en ethische dilemma's (bv. de verhoging van de productiviteit door minder veilig te werken) een afweging maken op basis van gedegen maatschappelijk geaccepteerde normen en waarden, en een besluit nemen.
  • EM215 De student kan onder tijdsdruk en bij onvoorziene omstandigheden effectief blijven functioneren.
Beroepsspecifieke competenties
  • EM330 De student is in staat om, op basis van machinehistoriek of contructeursgegevens, preventieve onderhoudsplannen op te stellen, uit te voeren en bij te sturen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De student verwerft inzicht in en kan zich met kennis een mening vormen over organisatiestructuren & -culturen
  • De student begrijpt de organisatie van de arbeidsmarkt, en kan arbeidsvormen en -structuren onderscheiden
  • De student begrijpt de bouwstenen noodzakelijk voor modern en goed bedrijfsmanagement
  • De student kent verschillende soorten productievormen en de daarop mogelijk toepasbare optimalisatievormen
  • De student kan de basistools van MS-Project gebruiken en toepassen op projectwerk
  • De student kan zich een helder beeld vormen van alle omgevingsomstandigheden die de bedrijfswereld kunnen beïnvloeden

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
  • Geen

Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
  • Alle opleidingsonderdelen in het 2de jaar gevolgd hebben

Andere begincompetenties
  • Geen

LEERINHOUDEN
  • Student kan qua projectvoorbereiding mindmap ontwikkelen en converteren naar MS-Project
  • Student kan projectplanning opmaken in MS-Project en daaraan alle nodige resources koppelen inclusief hun prijzen en zo komen tot een projecttotaalprijs. Hij/zij kan ook projectmijlpalen in planning opnemen…
  • Student kan het effect van globalisering op bedrijfsmanagement situeren
  • Student begrijpt de verschillende leiderschapsstijlen en leerstijlen
  • Student kent het verschil tussen beroepsethiek en bedrijfsethiek
  • Student begrijpt de arbeidsmarkt en kan daarin het onderscheid maken tussen arbeidsdeling en -verdeling
  • Student kan verband tussen Europese overlegstructuur en plaatselijk bedrijf en vakbonden situeren,
  • Student kent motiveringstechnieken
  • Student kent de verschillende productievormen en productie optimalisatie vormen, en daarbij horende planningsvormen (oa. ook MS-Project)
  • Student kan op heldere wijze het verband situeren tussen productie en onderhoud,
  • Student kan op heldere wijze alle omgevingsfactoren van het bedrijf in kaart brengen en bespreken
  • Student begrijpt het belang van assertief en correct rapporteren

STUDIEMATERIAAL
  • Cursus Bedrijfsmanagement, departement elektromechanica, Frank Bekx

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

27

 lesuren

  40,25

practicum en oefeningen:

0

 lesuren

  00,00

vormen van groepsleren:

0

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

37.08

 klokuren

  55,28

Verdere toelichting:
  • Hoorcollege, voorbeelden en oefeningen
  • LCD-projector en schrijfbord met stiften
  • E-campus pc-netwerkomgeving waarop MindManagerPro ENG kan worden gebruikt, om mindmap op te maken, die rechtstreeks kunnen worden geconverteerd naar MS-Project
  • E-campus pc-netwerkomgeving waarop MS-Project 2003 NL kan worden gebruikt, om Gant-planningen te leren maken
  • BlackBoard netwerkomgeving waarop na elke les mogelijke examenvragen uit die les worden geplaatst

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • 100% punten op theoretisch schriftelijk examen

tijd voor examinering
uren
3

%
 
 04,47

Tweede examenperiode
  • 100%  punten op theoretisch schriftelijk examen
  • Tijd voor examinering in tweede examenpiode: 2 uur

 

 

3 Elektromechanica - 3PRA - Onderdelen - Socio-economische vorming
  

Component behoort tot O.O.: Bedrijfsmanagement
Afstudeerrichting: EM:Elektromechanica
Code: 00385
Academiejaar: 2008-2009
Type: kern
Niveau: inleidend
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: M:9
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 57
Totaal aantal contacturen: 39
Totaal studietijd: 88,92
Deeltijds programma:
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Talboom Sven


 

KORTE OMSCHRIJVING
Op wat moet er zeker worden gelet bij het afsluiten van een arbeidovereenkomst?  Wat zijn extra-legale voordelen?  Heb ik als afgestuurde student recht op vakantie?  Hoe ziet de balans van een onderneming eruit?  Wat houden de ISO-normen precies in?  En hoe begin ik een eigen zaak?
Dit zijn slechts enkele vragen die zullen worden beantwoord in de les socio-economische vorming, een kennismaking met sociaal recht, sociaal zekerheidsrecht, economie, bedrijfseconomie en kwaliteitsmanagement.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

    Algemene beroepsgerichte competenties
    • EM212 De student kan bij beroepsmatige en ethische dilemma's (bv. de verhoging van de productiviteit door minder veilig te werken) een afweging maken op basis van gedegen maatschappelijk geaccepteerde normen en waarden, en een besluit nemen.
    Beroepsspecifieke competenties

      SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
      • De student raakt vertrouwd met de basisprincipes van economie en bedrijfseconomie, sociale wetgeving, sociale zekerheid en kwaliteitsmanagement.
      • De student kan zijn professioneel functioneren plaatsen in een breed, sociaal, maatschappelijk economisch kader.  Hij kent de basisprincipes van sociaal recht, sociaal zekerheidsrecht, kwaliteitsmanagement, economie en bedrijfseconomie.
      • De student beseft het belang van kwalitatief goed werk te leveren en kent de implicaties van sociaal-maatschappelijk gedrag.
      • Na deze module te hebben gevolgd, is de student in staat om de  sociaal-economische, maatschappelijke en kwaliteitsgerichte discussies te begrijpen, eraan deel te nemen en de opgedane kennis te transfereren naar de eigen werkomgeving.

       

       

      VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
      Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
      • Geen

      Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
      • Alle opleidingsonderdelen in het tweede jaar bachelor elektromechanica gevolgd hebben.

      Andere begincompetenties
      • Geen

      LEERINHOUDEN
      • Economie: micro-economie (consumentengedrag en producentengedrag: vraag en aanbod, marktevenwicht en marktvormen) ; macro-economie (rol van de overheid, werkgelegenheid, monetair evenwicht, buitenlandse handel)
      • Bedrijfseconomie: begrippen van dubbel boekhouden (balans, balansrekeningen, resultatenrekening, grootboek en journaal) ; handelstransacties en de factuur ; de BTW ; analyse van de financiële toestand van een onderneming
      • Sociale wetgeving: collectief arbeidsrecht (collectieve overlegorganen, CAO, bescherming van gezondheid en veiligheid van werknemers) en individueel arbeidrecht (essentiële bestanddelen van een arbeidsovereenkomst, soorten arbeidsovereenkomst, verplichtingen van werkgever en werknemer, proefbeding, schorsing van de uitvoering van een arbeidsovereenkomst, einde van de arbeidsovereenkomst, arbeidsreglementering, sluiting van ondernemingen, studentenovereenkomst, aansprakelijkheid van de werkgever)
      • Sociale zekerheid: historiek, kenmerken, werking, voor- en nadelen, de RSZ, berekening van RSZ-bijdragen, arbeidsvoorziening, werkloosheidsreglementering, ziekteverzekering, pensioenen
      • Bedrijfsbeheer: wat is een vennootschap?  welke vormen bestaan er?  hoe start ik een eigen zaak?
      • Kwaliteitsmanagement: begrip, kwaliteitskringen, IKZ, kwaliteitstechnieken en kwaliteitsmodellen

      STUDIEMATERIAAL
      • Cursus socio-economische vorming, departement elektromechanica, editie 2008-2009, Sven Talboom (cursus beschikbaar einde module 8 in 2009) .
      • Slides.
      • Addenda die op Blackboard worden geplaatst.
      • De leerstof die als ex-cursus informatie in de les wordt aangereikt.

      WERKVORMEN
      Soort werkvorm uren  

      %

      hoor- en werkcolleges:

      36

       lesuren

        40,49

      practicum en oefeningen:

      0

       lesuren

        00,00

      vormen van groepsleren:

      0

       lesuren

        00,00

      studietijd buiten contacturen:

      49.92

       klokuren

        56,14

      Verdere toelichting:
      • Hoorcollege met oefeningen.
      • Vraaggesprek.

      EVALUATIE

      Eerste examenperiode
      • Schriftelijk examen: gedeeltelijk open vragen, gedeeltelijk meerkeuzevragen.

      tijd voor examinering
      uren
      3

      %
       
       03,37

      Tweede examenperiode
      • Schriftelijk examen: gedeeltelijk open vragen, gedeeltelijk meerkeuzevragen.

       

       

      3 Elektromechanica - 3PRA - Onderdelen - Regeltechnieken
        

      O.O. heeft componenten: Neen
      Afstudeerrichting: EM:Elektromechanica
      Code: 00386
      Academiejaar: 2008-2009
      Type: kern
      Niveau: gespecialiseerd
      Programmajaar: 3
      Periode binnen het modeltraject: M:7
      Aantal studiepunten: 3
      Wegingscoëfficient: 3
      Totaal aantal contacturen: 30
      Totaal studietijd: 78
      Deeltijds programma:
      Examencontract: mogelijk
      Deliberatie: mogelijk
      Vrijstelling of overdracht: mogelijk
      Onderwijstaal: Nederlands
      Lector(en): De Laet Serge
      Pauwels Bert


       

      KORTE OMSCHRIJVING
      In een bedrijf heeft elke regelkring een invloed op een andere. In het eerste deel gaan we de enkelvoudige regelkring achter ons laten en ons toespitsen op meervoudige regelkringen, waarbij verschillende metingen en processen in elkaar genesteld zijn.
      Een andere kijk op de regeltechniek komt uit de Aziatische wereld, die zich verdiept hebben in de Fuzzy Logic. Een basis van deze theorie geeft een andere benadering om een automatisatieproject uit te werken.
      Bij het ontwerp van een regelkring weet je best op voorhand hoe deze zich manifesteert binnen het proces. Hiervoor maakt men gebruik van computerprogramma's. Dit zelfstudiepakket is een goede basis voor het abstracte denken in de regeltechniek.

      COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
       Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

      Algemene competenties

      • EM102 De student kan beroepsspecifieke informatie opzoeken en verwerken.
      Algemene beroepsgerichte competenties
      • EM210 De student kan via analyse van relevante fysische gegevens, tot oplossingen komen.
      Beroepsspecifieke competenties
      • EM320 De student is in staat om Meet- en Regelsystemen te ontwerpen, te installeren, aan te sluiten, te koppelen en te vervangen volgens de gegeven schema's en plantekeningen, rekening houdend met de vigerende veiligheidsregels en -middelen die hij/zij kritisch weet toe te passen.
      • EM334 De student is in staat om een eenvoudig processysteem functioneel te analyseren, technisch uit te werken (incl. de software) met de bedoeling dat, na het testen en simuleren, het automatisatieproces in dienst genomen kan worden.
      • EM338 De student is in staat om op projectmatige wijze een Meet- en Regelopdracht te benaderen, d.w.z. er een technisch ontwerpdossier van op te stellen en dit te presenteren om het al of niet realiseren ervan, te verantwoorden.
      • EM341 De student is in staat om een meet- en regelsysteem te herkennen tussen een veelvoud van applicaties en om van daaruit, met de nodige kennis van de toegepaste meet- en regelprincipes, onderhoudwerkzaamheden, kalibraties en testen uit te voeren.

      SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
      • De student kan verschillende regelstrategieën hanteren.
      • De student doet onderzoek naar de stabiliteit van een regelkring.
      • De student kan een PID-regelaar instellen en afregelen zodat de regelkring stabiel reageert.
      • De student is in staat om een niet-gestandardiseerd proces te regelen.
      • De student kent methodes om processen met grote dode tijd in te regelen.
      • De student weet fouten en problemen binnen een regelkring op te sporen en te verhelpen.

       


      VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
      Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
      • Regeltechnieken, departement elektromechanica, 2 PRA / AUT

      Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
      • Geen

      Andere begincompetenties
      • Geen

      LEERINHOUDEN
      • Meervoudige regelkringen.
      • Regelaars, andere dan de PID-regelaar: bvb. Fuzzy Logic, Smith Predictor.
      • Sinusoïdaal gedrag op regelkringen.
      • Bode- en Nyquist-diagrammen.
      • Stabiliteitscriteria.
      • Diagnosetraining.

      STUDIEMATERIAAL
      • Cursus Regeltechniek, departement elektromechanica, S. De Laet.
      • Powerpointvoorstellingen en aanvullend materiaal beschikbaar via het digitaal leerplatform Blackboard.
      • Slides.
      • Computersimulaties.

      WERKVORMEN
      Soort werkvorm uren  

      %

      hoor- en werkcolleges:

      27

       lesuren

        34,62

      practicum en oefeningen:

      0

       lesuren

        00,00

      vormen van groepsleren:

      0

       lesuren

        00,00

      studietijd buiten contacturen:

      48

       klokuren

        61,54

      Verdere toelichting:
      • Hoorcolleges aangevuld met powerpointvoorstellingen en begeleidende oefeningen.
      • Digitaal leerplatform Blackboard.
      • Individuele contact- en begeleidingsmomenten mogelijk in overleg met de lector.

      EVALUATIE

      Eerste examenperiode
      • Schriftelijk examen met kennis-, inzicht- en toepassingsvragen.(75% van het totaal aantal punten)
      • Uitwerken opdracht stabiliteit van een hoger orde proces met dode tijd (25 % van het totaal aantal punten)

      tijd voor examinering
      uren
      3

      %
       
       03,85

      Tweede examenperiode
      • Schriftelijk examen met kennis-, inzicht- en toepassingsvragen.(75%)
      • De punten van de opdracht blijven behouden.(25%)

       

       

      3 Elektromechanica - 3PRA - Onderdelen - Multiprojecten PRA
        

      O.O. heeft componenten: Neen
      Afstudeerrichting: EM:Elektromechanica
      Code: 30252
      Academiejaar: 2008-2009
      Type: kernondersteunend
      Niveau: gespecialiseerd
      Programmajaar: 3
      Periode binnen het modeltraject: M:7
      Aantal studiepunten: 6
      Wegingscoëfficient: 6
      Totaal aantal contacturen: 116
      Totaal studietijd: 156
      Deeltijds programma:
      Examencontract: niet mogelijk
      Deliberatie: mogelijk
      Vrijstelling of overdracht: mogelijk
      Onderwijstaal: Nederlands
      Lector(en): Coremans Roel
      De Pauw Erik
      Duschek Cois
      Lemmens Marc


       

      KORTE OMSCHRIJVING
      In de multiprojecten ga je jouw polyvalente competenties, verworven in de eerste twee jaren van je opleiding, inzetten rond ‘geconstrueerde beroepsopdrachten’. Opdrachten die veel korter de realiteit van het toekomstige werkveld benaderen en die je zoals in de praktijk veelal in teamverband aanpakt.
       
      De multiprojecten bevatten twee ‘in-huis’ projecten en één ‘uit-huis’ project die je tijdens de industriële projetweek uitwerkt. 
      In de ‘in-huis’ projecten gaan we de muren tussen de labo’s spreekwoordelijk ‘slopen’ en werk je aan vakoverschrijdende opdrachten maar binnen een team van studenten van je afstudeerrichting. 
      In het ‘uit-huis’ project werk je daarentegen in een team dat multidisciplinair is samengesteld en rond een opdracht die door de industrie wordt aangeleverd. 
       
      Na iedere opdracht krijg je een gepaste feedback zodat je dit kan meenemen als leerpunten voor de volgende opdracht en stage.

      COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
       Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

      Algemene competenties

      • EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiênt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
      • EM102 De student kan beroepsspecifieke informatie opzoeken en verwerken.
      • EM103 Doelgericht leren (evalueren) van je eigen handelingen (er positieve en negatieve kanten in identificeren) en gericht werken aan verbeteringen ( leerpunten formuleren).
      • EM104 De student kan multidisciplinaire opdrachten projectmatig aanpakken.
      • EM105 De student kan, op basis van een goed omschreven probleem/project en door toepassing van multidisciplinaire kennis, komen tot innoverende concepten en/of oplossingen (durven innoveren is en begint dikwijls bij het kritisch afvragen van).
      • EM106 De student is in staat tot het uitvoeren van eenvoudige leidinggevende- en managementtaken.
      • EM107 De student kan, op basis van zijn multidisciplinaire en afstudeerspecifieke kennis, communicatie met opdrachtgevers/klanten/ontwikkelaars/productiemedewerkers ontwikkelen en onderhouden.
      • EM108 De student is in staat om, vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie te bepalen, uit te voeren en het resultaat terug te koppelen naar het leerdoel.
      • EM109 De student kan geordend, kernachtig en gesynthetiseerd een verslag opstellen, toelichten en/of een opvolgingsdossier beheren.
      • EM110 De student kan in een multidisciplinaire groep en vanuit zijn specifieke optie-(afstudeer)achtergrond een bijdrage leveren aan de totstandkoming van het gewenste resultaat.
      • EM111 De student kan vlot contacten leggen en beschikt over voldoende communicatieve gedrags- en handelingsvaardigheden om goed te functioneren binnen een beroepscontext.
      Algemene beroepsgerichte competenties
      • EM209 De student kan zich vlot in een groep/team integreren zodat hij/zij snel en efficiënt kan deelnemen aan de taken.
      • EM210 De student kan via analyse van relevante fysische gegevens, tot oplossingen komen.
      • EM211 De student kan, vanuit technische, economische en functionele specificaties, oplossingen voorstellen en kan hierbij een gefundeerde keuze maken uit alternatieven.
      • EM212 De student kan bij beroepsmatige en ethische dilemma's (bv. de verhoging van de productiviteit door minder veilig te werken) een afweging maken op basis van gedegen maatschappelijk geaccepteerde normen en waarden, en een besluit nemen.
      • EM213 De student kan in snel veranderende werkomstandigheden en op basis van zijn/haar doorzettingsvermogen, prestatiegericht werken.
      • EM214 De student is in staat om uitvoerende taken nauwgezet en volgens de regels van de kunst (of goed vakmanschap) uit te voeren. / De student is in staat om risico's te herkennen en in te schatten.
      • EM215 De student kan onder tijdsdruk en bij onvoorziene omstandigheden effectief blijven functioneren.
      • EM216 De student is in staat om uitvoerende taken nauwgezet en volgens de regels van de kunst (of goed vakmanschap) uit te voeren.
      Beroepsspecifieke competenties
      • EM316 De student kan via het verzamelen van (meet)gegevens en fysische waarnemingen het oorzakelijk verband van de fout vaststellen.
      • EM317 De student kan door het verzamelen van gegevens uit schema's/manuals/tekeningen en het uitvoeren van controlemetingen op de functionaliteit, de oorzaken en hun gevolgen op het proces inschatten, opsporen en verhelpen.
      • EM320 De student is in staat om Meet- en Regelsystemen te ontwerpen, te installeren, aan te sluiten, te koppelen en te vervangen volgens de gegeven schema's en plantekeningen, rekening houdend met de vigerende veiligheidsregels en -middelen die hij/zij kritisch weet toe te passen.
      • EM321 De student is in staat om installaties/machines, of delen ervan, na onderhoudsactiviteiten af te regelen, te testen, op te starten en in dienst te nemen.
      • EM329 De student is in staat om eenvoudige onderhoudsactiviteiten in te schatten.
      • EM330 De student is in staat om, op basis van machinehistoriek of contructeursgegevens, preventieve onderhoudsplannen op te stellen, uit te voeren en bij te sturen.
      • EM334 De student is in staat om een eenvoudig processysteem functioneel te analyseren, technisch uit te werken (incl. de software) met de bedoeling dat, na het testen en simuleren, het automatisatieproces in dienst genomen kan worden.
      • EM338 De student is in staat om op projectmatige wijze een Meet- en Regelopdracht te benaderen, d.w.z. er een technisch ontwerpdossier van op te stellen en dit te presenteren om het al of niet realiseren ervan, te verantwoorden.
      • EM341 De student is in staat om een meet- en regelsysteem te herkennen tussen een veelvoud van applicaties en om van daaruit, met de nodige kennis van de toegepaste meet- en regelprincipes, onderhoudwerkzaamheden, kalibraties en testen uit te voeren.
      • EM342 De student is in staat om door gebruik te maken van de huidige stand van de techniek een veelvoud aan data en parameters te verzamelen, te visualiseren, te bewaken en te bewaren, met de bedoeling ze bruikbaar te maken voor de proceseigenaars/procestechnologen.
      • EM343 De student is in staat om, vanuit de kwaliteitsgedachte, mensen aan te sturen naar uitvoerende technische taken, die moeten verlopen volgens een geborgd patroon.
      • EM345 De student is in staat om plans en schema's te lezen en te begrijpen.

      SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
      1. Student is in staat om als een beginnend beroepsbeoefenaar, binnen een gegeven beroepscontext en met de beschikbare middelen, een maatschappelijk verantwoorde technische oplossing te formuleren, uit te werken en in dienst te nemen.
      2. Student kan zijn kennis en vaardigheden uit verschillende domeinen integreren en toepassen op het juiste moment en in een gegeven context.
      3. Student is in staat om zelf leerdoelen te formuleren
      4. Student is in staat om relevante literatuur op te zoeken, te verwerken en toe te passen.
      5. Student bezit de nodige sociale vaardigheden om in teamverband te werken aan een gemeenschapelijk project
      6. Student is in staat om te reflecteren over de behaalde resultaten en verbeterdoelen te formuleren

      VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
      Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
      • Alle credits van het 1st en 2de programmajaar

      Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
      • Bedrijfsmanagement
      • Aandrijftechnieken
      • Regeltechnieken
      • Proces- en analysetechnieken

      Andere begincompetenties
      • Geen

      LEERINHOUDEN
      • Leerinhouden van de opleidingsonderdelen in het eerste, tweede en derde programmajaar
      • Cursus Bedrijfsmanagement, departement elektromechanica, Dhr. F. Bekx

      STUDIEMATERIAAL
      • Cursussen, departement elektromechanica, 1EM-2PRA-3PRA
      •  Relevante vakliteratuur, websites, databanken en  technische specificaties van diverse fabrikanten

      WERKVORMEN
      Soort werkvorm uren  

      %

      hoor- en werkcolleges:

      6

       lesuren

        03,87

      practicum en oefeningen:

      0

       lesuren

        00,00

      vormen van groepsleren:

      108

       lesuren

        69,68

      studietijd buiten contacturen:

      39

       klokuren

        25,16

      Verdere toelichting:
      • Bij de start van de multiprojecten lopen infosessies waarbij de doelstellingen van de multiprojecten, het projectmatig werken, opstellen van mindmaps en werken met MS-projects worden toegelicht.
      • De in & uit-huis probleemtaken worden in teamverband uitgewerkt. Lectoren treden op als coaches, niet als lesgevers.

      EVALUATIE

      Eerste examenperiode
      • (75 % van de punten) De 'in-huis' projecten worden in grote mate product matig beoordeeld op basis van groepspresentaties, project databoeken en peer-assessments.
      • (25% van de punten) Bij het 'uit-huis' project ligt de nadruk op het proces en in mindere mate op de technische oplossing. De beoordeling bevat een evaluatie van de projectmethodiek, de groepsverdediging en peer-assessment.
      • Score van peer-assessment wordt omgezet naar een factor, die als vermenigvuldiger wordt gebruikt van het behaalde cijfer van het tweede projectdataboek  en  van de projectmethodiek en presentatie van het 'uit-huis' project (meer gedetailleerde informatie kan je vinden in de syllabus Multiprojecten en Industriële projectweek).

      tijd voor examinering
      uren
      2

      %
       
       01,29

      Tweede examenperiode
      • Geen

       

       

      3 Elektromechanica - 3PRA - Onderdelen - Proces- en analysetechnieken
        

      O.O. heeft componenten: Neen
      Afstudeerrichting: EM:Elektromechanica
      Code: 00391
      Academiejaar: 2008-2009
      Type: kern
      Niveau: gespecialiseerd
      Programmajaar: 3
      Periode binnen het modeltraject: M:7
      Aantal studiepunten: 3
      Wegingscoëfficient: 3
      Totaal aantal contacturen: 30
      Totaal studietijd: 78
      Deeltijds programma:
      Examencontract: mogelijk
      Deliberatie: mogelijk
      Vrijstelling of overdracht: mogelijk
      Onderwijstaal: Nederlands
      Lector(en): Coremans Roel
      De Laet Serge

      beschrijving nog niet beschikbaar

       

      3 Elektromechanica - 3PRA - Onderdelen - Duits
        

      O.O. heeft componenten: Neen
      Afstudeerrichting: EM:Elektromechanica
      Code: 3MR74
      Academiejaar: 2008-2009
      Type: kern
      Niveau: inleidend
      Programmajaar: 3
      Periode binnen het modeltraject: M:7
      Aantal studiepunten: 3
      Wegingscoëfficient: 3
      Totaal aantal contacturen: 30
      Totaal studietijd: 78
      Deeltijds programma:
      Examencontract: mogelijk
      Deliberatie: mogelijk
      Vrijstelling of overdracht: mogelijk
      Onderwijstaal: Duits
      Lector(en): De Naeyer Katelijn


       

      KORTE OMSCHRIJVING

      Het vak technisch Duits biedt de student(e) een inleiding in de Duitse taal en cultuur met de nadruk op technisch vakjargon.

      Er wordt rekening mee gehouden dat de meeste studenten geen basiskennis Duits bezitten; ze nemen wel interactief deel aan de lessen die ondersteund worden door multimedia.

      Aan het einde van de module moet de student(e) basisgrammatica en basiswoordenschat onder de knie hebben om technische documenten, (montage)handleidingen e.d. te kunnen vertalen en interpreteren.


      COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
       Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

      Algemene competenties

      • EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiênt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
      • EM102 De student kan beroepsspecifieke informatie opzoeken en verwerken.
      • EM107 De student kan, op basis van zijn multidisciplinaire en afstudeerspecifieke kennis, communicatie met opdrachtgevers/klanten/ontwikkelaars/productiemedewerkers ontwikkelen en onderhouden.
      • EM108 De student is in staat om, vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie te bepalen, uit te voeren en het resultaat terug te koppelen naar het leerdoel.
      Algemene beroepsgerichte competenties
      • EM209 De student kan zich vlot in een groep/team integreren zodat hij/zij snel en efficiënt kan deelnemen aan de taken.
      • EM213 De student kan in snel veranderende werkomstandigheden en op basis van zijn/haar doorzettingsvermogen, prestatiegericht werken.
      Beroepsspecifieke competenties
      • EM355 De student kan op basis van afstudeerspecifieke kennis een technisch gesprek voeren in verschillende talen.

      SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
      1. De student kan aan de hand van de aangeboden vaktechnische Duitstalige woordenschat instructies, handleidingen en  technische teksten begrijpen, interpreteren en samenvatten.
      2. De student kan grammaticale structuren begrijpen en enkele basisregels zelf toepassen.

      VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
      Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
      • Geen

      Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
      • Geen

      Andere begincompetenties
      • Geen

      LEERINHOUDEN
      • Basisgrammatica.
      • Technische teksten (bv. handleidingen, krantenartikels,…).
      • Technische woordenschat.

      STUDIEMATERIAAL
      • Cursus Technisch Duits, departement elektromechanica
      • Actuele teksten op Blackboard.
      • Vertaalwoordenboek Duits-Nederlands.

      WERKVORMEN
      Soort werkvorm uren  

      %

      hoor- en werkcolleges:

      27

       lesuren

        34,62

      practicum en oefeningen:

      0

       lesuren

        00,00

      vormen van groepsleren:

      0

       lesuren

        00,00

      studietijd buiten contacturen:

      48

       klokuren

        61,54

      Verdere toelichting:
      • Vertaalopdrachten in groep
      • Hoorcollege in combinatie met leergesprek.

      EVALUATIE

      Eerste examenperiode
      • Behaalde punten van de permanente evaluatie tijdens de onderwijsperiode blijven behouden (15%).
      • Op het einde van de module wordt een schriftelijk examen georganiseerd (grammatica, woordenschat, vertalen van een technische tekst en interpreteren van een ongeziene technische tekst): 85% van de punten.

      tijd voor examinering
      uren
      3

      %
       
       03,85

      Tweede examenperiode
      • Permanente evaluatie voor de presentatie van de technische teksten; lessen bijwonen is essentieel voor dit onderdeel : 15% van de punten.
      • Schriftelijk examen  (grammatica, woordenschat, vertalen van een technische tekst en interpreteren van een ongeziene technische tekst): 85% van de punten.

       

       

      3 Elektromechanica - 3PRA - Onderdelen - Veiligheid en VCA
        

      O.O. heeft componenten: Neen
      Afstudeerrichting: EM:Elektromechanica
      Code: 3MR27
      Academiejaar: 2008-2009
      Type: kern
      Niveau: gespecialiseerd
      Programmajaar: 3
      Periode binnen het modeltraject: M:7
      Aantal studiepunten: 3
      Wegingscoëfficient: 3
      Totaal aantal contacturen: 30
      Totaal studietijd: 78
      Deeltijds programma:
      Examencontract: niet mogelijk
      Deliberatie: mogelijk
      Vrijstelling of overdracht: mogelijk
      Onderwijstaal: Nederlands
      Lector(en): Bekx Frank


       

      KORTE OMSCHRIJVING

      De Federale Overheidsdienst Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg (FODWASO) oa. toeziend op ‘Welzijn op het Werk’ in de industrie, vereist, samen met elke bedrijfsleiding, van de hogergeschoolde onderhoudstechnieker, verantwoordelijk voor de veilige bedrijfszekere werking van technische installaties, een minimale uniforme manier van veilig werken.

      Doorloop je met vrucht deze VCA opleiding (Veiligheid Checklist Aannemers) voor leidinggevenden:

      • dan zal je veiligheidsinzicht tijdens werkvoorbereiding en –uitvoering, elk veiligheidsrisico beperken dat je zou betekenen voor je werkmakkers, voor je omgeving en het milieu,
      • dan begrijp jij in je functie aan welke veiligheidseisen installaties, diensten en contracten die jij ondersteunt, oa. qua automatisering moeten voldoen,
      • dan bekom je bij een minimumscore van 70% een VCA certificaat met een geldigheidsduur van 10 jaar op uw naam,
      • dan krijg je met dit certificaat in je 3e Bachelor opleidingsjaar tijdens je stage- en eindwerkperiode toegang tot de technische installaties van VCA gecertificeerde bedrijven, ook als je daar werkzaam bent via een externe firma (contractarbeid),
      • dan beantwoordt je met dit certificaat aan deze minimale vereiste om in VCA gecertificeerde bedrijven met andere werknemers onderling even veilig samen te werken.

        Deze VCA – Veiligheid opleiding is dus een onmisbare hoeksteen voor je job als technieker!

      COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
       Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

      Algemene competenties

      • EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiênt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
      Algemene beroepsgerichte competenties
      • EM214 De student is in staat om uitvoerende taken nauwgezet en volgens de regels van de kunst (of goed vakmanschap) uit te voeren. / De student is in staat om risico's te herkennen en in te schatten.
      Beroepsspecifieke competenties

        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
        1. De student kan veilig werken.
          DEEL I:  De student opleiden in alle veiligheidsaspecten nodig voor veilige uitvoering van technische werkzaamheden.
          DEEL II: De student vertrouwd maken met dieperliggende verantwoordelijkheid qua veiligheid m.b.t. werkvoorbereiding, –uitvoering en te voeren veiligheidsbeleid.
        2. De student vertrouwd maken met risicoanalyse en risicobeheer als onderdeel van preventieplan.
        3. De student kan risicoanalyse of ‘risicoanalyse arbeidsmiddelen’ opmaken m.b.t. concrete machine of installatie.
        4. De student is op de hoogte van Europese Machinerichtlijn m.b.t.:
          a) Aanpassing oude machines, CE-certificering (2A, 2B en 2C) i.v.m. Europese Economische Ruimte (vrijhandelszone).
          b) Bestelprocedure nieuwe machines, apparaten, gereedschappen en installaties.
          Behalen VCA-certificaat 'operationeel leidinggevenden & contractors' (10 jaar geldig én op naam).

        VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
        Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
        • Geslaagd zijn in het programmajaar van 1EM/TCA/SAP, departement elektromechanica .

        Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
        • Alle opleidingsonderdelen in het tweede programmajaar

        Andere begincompetenties
        • Geen

        LEERINHOUDEN
        • DEEL I:
          • = 3 x 4 uren praktische lessen Provinciaal Veiligheidsinstituut Antwerpen (verplichte deelname).
          • = Cursus ‘Veiligheidsopleiding operationeel leidinggevenden/contractors’ waarin volgende onderwerpen aan bod komen :
            • Veiligheidswetgeving en Europese richtlijnen veiligheid, gezondheid en milieu.
            • Risico, ongevallen, preventie en beschermingsmaatregelen.
            • Werkvergunningen.
            • Bedrijfsnoodplan.
            • Lawaai en omgeving.
            • Elektriciteit bij vaste, mobiele en tijdelijke installaties.
            • Stralingsgevaar.
            • Asbestgevaar.
            • Gevaarlijke producten.
            • Brandbeveiliging (explosiegevaar).
            • Ergonomie en luchtbehandeling in werkruimten.
            • Besloten ruimten.
            • Hijsen, tillen en dragen.
            • Struikelen, uitglijden en vallen.
            • Machines en gereedschappen.
            • Persoonlijke beschermingsmiddelen.
            • Werken in de hoogte.
        • DEEL II:
          • = 2 x 4 uren theoretische lessen campus te Boom, met als onderwerpen:
            • Arbeidsrisicoanalyse / risicobeoordeling arbeidsmiddelen.
            • VCA-implementatie.
            • Europese Machinerichtlijn / CE-certificering.
        • DEEL III:
          •  = Gedurende volledig lesblok zelfstudie met mogelijkheid tot vraagstelling aan vaklector.

        STUDIEMATERIAAL
        • Praktijkcursus ‘Veiligheidsopleiding operationeel leidinggevenden/contractors PVI’.
        • Cursus: ‘Veiligheidsopleiding operationeel leidinggevenden/contractors’ vaklector.
        • Interactief oefensoftwarepakket ‘VCA-Basisopleiding PVI’ in EMI-ruimte raadpleegbaar.
        • 'Codex voor Welzijn op het Werk’ is op elke pc in EMI-ruimte raadpleegbaar.
        • Leervraaggesprekken in groepsverband.
        • LCD– en overheadprojectie.
        • Bordschema’s.

        WERKVORMEN
        Soort werkvorm uren  

        %

        hoor- en werkcolleges:

        27

         lesuren

          34,62

        practicum en oefeningen:

        0

         lesuren

          00,00

        vormen van groepsleren:

        0

         lesuren

          00,00

        studietijd buiten contacturen:

        48

         klokuren

          61,54

        Verdere toelichting:
        • Praktische hoorcolleges in het Provinciaal Veiligheidsinstituut te Antwerpen (verplichte deelname).
        • Theoretische hoorcolleges op campus te Boom, waarbij in groepsverband besproken uitgewerkte oefeningen aan bod komen in leervraaggespreksvorm, zodat studenten een gezond redeneringsvermogen ontwikkelen met betrekking tot veiligheid en VCA-implementatie.

        .


        EVALUATIE

        Eerste examenperiode
        • Deel 1 voor 70% van de punten = Multiple-choice VCA-examen PVI voor behalen van VCA-certificaat, mits betaling extra inschrijvingsgeld aan PVI (minimum quotatie van 70% vereist om het VCA-certificaat te behalen). Tijd voor examinering deel 1 = 2 x 60 minuten.
        • Deel 2 voor 30% van de punten = Schriftelijk examen m.b.t. onderwerpen risicoanalyse, VCA-implementatie en Europese Machinerichtlijn / CE-certificering. Tijd voor examinering deel 2 = 1 x 60 minuten.
        • Deelname aan de lessen VCA aan het veiligheidsinstituut is verplicht (zie onderwijs en examenreglement en  de departementale aanvulling op het onderwijs- en examenreglement i.v.m. afwezigheid).

        tijd voor examinering
        uren
        3

        %
         
         03,85

        Tweede examenperiode
        • 100% punten: Schriftelijk examen gaat deels over de praktische PVI- opleiding en deels over de theoretische opleiding op campus Boom (Tijd voor examinering 2e zit = 2 x 60 minuten).
        • Behalen VCA-certificaat in tweede examenperiode is uitgesloten.

         

         

        3 Elektromechanica - 3PRA - Onderdelen - Stage
          

        O.O. heeft componenten: Neen
        Afstudeerrichting: EM:Elektromechanica
        Code: 3MR75
        Academiejaar: 2008-2009
        Type: kernondersteunend
        Niveau: gespecialiseerd
        Programmajaar: 3
        Periode binnen het modeltraject: M:8
        Aantal studiepunten: 18
        Wegingscoëfficient: 18
        Totaal aantal contacturen: 3
        Totaal studietijd: 468
        Deeltijds programma:
        Examencontract: niet mogelijk
        Deliberatie: mogelijk
        Vrijstelling of overdracht: mogelijk
        Onderwijstaal: Nederlands
        Lector(en): Beylemans Amedee


         

        KORTE OMSCHRIJVING

        Tijdens je stage krijg je de kans om,  in een realistische arbeidsomgeving, je competenties (kennis, vaardigheden en attitudes) die je verworven hebt gedurende je opleiding, te borgen. Om dit te bereiken wordt je dagelijks betrokken bij de uitvoering van de technische werkzaamheden van je toekomstig beroep. Niet enkel kijken maar doen is de boodschap! 
        Tijdens de stageperiode besteed je evenees extra aandacht aan veiligheid en ontwikkeling van je sociale vaardigheden. Daarbij komen ethiek en deontologie van het beroep ook aan bod. Gedurende deze periode rapporteer je op regelmatige basis aan je stage- en bedrijfsbegeleider.


        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

        Algemene competenties

        • EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiênt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
        • EM102 De student kan beroepsspecifieke informatie opzoeken en verwerken.
        • EM103 Doelgericht leren (evalueren) van je eigen handelingen (er positieve en negatieve kanten in identificeren) en gericht werken aan verbeteringen ( leerpunten formuleren).
        • EM104 De student kan multidisciplinaire opdrachten projectmatig aanpakken.
        • EM105 De student kan, op basis van een goed omschreven probleem/project en door toepassing van multidisciplinaire kennis, komen tot innoverende concepten en/of oplossingen (durven innoveren is en begint dikwijls bij het kritisch afvragen van).
        • EM106 De student is in staat tot het uitvoeren van eenvoudige leidinggevende- en managementtaken.
        • EM107 De student kan, op basis van zijn multidisciplinaire en afstudeerspecifieke kennis, communicatie met opdrachtgevers/klanten/ontwikkelaars/productiemedewerkers ontwikkelen en onderhouden.
        • EM108 De student is in staat om, vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie te bepalen, uit te voeren en het resultaat terug te koppelen naar het leerdoel.
        • EM109 De student kan geordend, kernachtig en gesynthetiseerd een verslag opstellen, toelichten en/of een opvolgingsdossier beheren.
        • EM110 De student kan in een multidisciplinaire groep en vanuit zijn specifieke optie-(afstudeer)achtergrond een bijdrage leveren aan de totstandkoming van het gewenste resultaat.
        • EM111 De student kan vlot contacten leggen en beschikt over voldoende communicatieve gedrags- en handelingsvaardigheden om goed te functioneren binnen een beroepscontext.
        Algemene beroepsgerichte competenties
        • EM209 De student kan zich vlot in een groep/team integreren zodat hij/zij snel en efficiënt kan deelnemen aan de taken.
        • EM210 De student kan via analyse van relevante fysische gegevens, tot oplossingen komen.
        • EM211 De student kan, vanuit technische, economische en functionele specificaties, oplossingen voorstellen en kan hierbij een gefundeerde keuze maken uit alternatieven.
        • EM212 De student kan bij beroepsmatige en ethische dilemma's (bv. de verhoging van de productiviteit door minder veilig te werken) een afweging maken op basis van gedegen maatschappelijk geaccepteerde normen en waarden, en een besluit nemen.
        • EM213 De student kan in snel veranderende werkomstandigheden en op basis van zijn/haar doorzettingsvermogen, prestatiegericht werken.
        • EM214 De student is in staat om uitvoerende taken nauwgezet en volgens de regels van de kunst (of goed vakmanschap) uit te voeren. / De student is in staat om risico's te herkennen en in te schatten.
        • EM215 De student kan onder tijdsdruk en bij onvoorziene omstandigheden effectief blijven functioneren.
        • EM216 De student is in staat om uitvoerende taken nauwgezet en volgens de regels van de kunst (of goed vakmanschap) uit te voeren.
        Beroepsspecifieke competenties
        • EM316 De student kan via het verzamelen van (meet)gegevens en fysische waarnemingen het oorzakelijk verband van de fout vaststellen.
        • EM318 De student is in staat om vakkundig installaties/machines, of delen ervan, te demonteren en te monteren.
        • EM320 De student is in staat om Meet- en Regelsystemen te ontwerpen, te installeren, aan te sluiten, te koppelen en te vervangen volgens de gegeven schema's en plantekeningen, rekening houdend met de vigerende veiligheidsregels en -middelen die hij/zij kritisch weet toe te passen.
        • EM321 De student is in staat om installaties/machines, of delen ervan, na onderhoudsactiviteiten af te regelen, te testen, op te starten en in dienst te nemen.
        • EM329 De student is in staat om eenvoudige onderhoudsactiviteiten in te schatten.
        • EM330 De student is in staat om, op basis van machinehistoriek of contructeursgegevens, preventieve onderhoudsplannen op te stellen, uit te voeren en bij te sturen.
        • EM334 De student is in staat om een eenvoudig processysteem functioneel te analyseren, technisch uit te werken (incl. de software) met de bedoeling dat, na het testen en simuleren, het automatisatieproces in dienst genomen kan worden.
        • EM338 De student is in staat om op projectmatige wijze een Meet- en Regelopdracht te benaderen, d.w.z. er een technisch ontwerpdossier van op te stellen en dit te presenteren om het al of niet realiseren ervan, te verantwoorden.
        • EM341 De student is in staat om een meet- en regelsysteem te herkennen tussen een veelvoud van applicaties en om van daaruit, met de nodige kennis van de toegepaste meet- en regelprincipes, onderhoudwerkzaamheden, kalibraties en testen uit te voeren.
        • EM342 De student is in staat om door gebruik te maken van de huidige stand van de techniek een veelvoud aan data en parameters te verzamelen, te visualiseren, te bewaken en te bewaren, met de bedoeling ze bruikbaar te maken voor de proceseigenaars/procestechnologen.
        • EM343 De student is in staat om, vanuit de kwaliteitsgedachte, mensen aan te sturen naar uitvoerende technische taken, die moeten verlopen volgens een geborgd patroon.
        • EM345 De student is in staat om plans en schema's te lezen en te begrijpen.
        • EM355 De student kan op basis van afstudeerspecifieke kennis een technisch gesprek voeren in verschillende talen.

        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
        • Coördinatie en communicatie tussen de verschillende partijen
        • Rapportering
        • Ethiek en deontologie
        • Sociale vaardigheden
        • Projectmatig en multidisciplinair werken

        VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
        Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
        • Alle credits van het eerste en tweede programmajaar

        Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
        • Multiprojecten

        Andere begincompetenties
        • Geen

        LEERINHOUDEN
        • leerinhoud van de volledige opleiding elektromechanica en specifieke leerinhoud eigen aan de uit te oefenen taken tijdens de stageperiode

        STUDIEMATERIAAL
        • Stage- en eindwerksyllabus, departement elektromechanica
        • Syllabus Industriële projectweek, departement elektromechanica

        WERKVORMEN
        Soort werkvorm uren  

        %

        hoor- en werkcolleges:

        3

         lesuren

          00,64

        practicum en oefeningen:

        0

         lesuren

          00,00

        vormen van groepsleren:

        0

         lesuren

          00,00

        studietijd buiten contacturen:

        465

         klokuren

          99,36

        Verdere toelichting:
        • Informatiesessie in week 50.
        • Stage-opdracht .
        • Minimum twee begeleidingsmomenten tussen student, bedrijfsbegeleider en lectorbegeleider.
        • Op eigen initaitief kan op de terugkomdag een overlegmoment georganiseerd worden met stagebegeleider.
        • Evaluatiegesprek op het einde van de Stage.

        EVALUATIE

        Eerste examenperiode
        • Evaluatie van de stagerapporten door de stagebegeleider (30%) (Evaluatietabel-Stagerapportage)
        • Bedrijfsevaluatie door de bedrijfsbegeleider (70%) (Evaluatieraster-Stage)
        • Raadpleeg de Stage- en eindwerksyllabus voor meer gedetailleerde informatie ivm evaluatie en richtlijnen van uw stage.
        • Stage wordt uitgesloten van de automatische compensatieregels zoals bepaald in de departementale aanvulling van het onderwijs- en examenreglement
        • Wie de verplichte stageperiode van 58 dagen niet doorlopen heeft kan niet slagen voor deze onderwijsactiviteit.
        • Familiale- en/of kennisbanden kunnen aanleiding geven tot de nietigverklaring van de stage- & eindwerkopdracht.

        tijd voor examinering
        uren
        0

        %
         
         00,00

        Tweede examenperiode
        • Geen

         

         

        3 Elektromechanica - 3PRA - Onderdelen - Eindwerk
          

        O.O. heeft componenten: Neen
        Afstudeerrichting: EM:Elektromechanica
        Code: 3MR76
        Academiejaar: 2008-2009
        Type: kernondersteunend
        Niveau: gespecialiseerd
        Programmajaar: 3
        Periode binnen het modeltraject: M:9
        Aantal studiepunten: 15
        Wegingscoëfficient: 15
        Totaal aantal contacturen: 33
        Totaal studietijd: 390
        Deeltijds programma:
        Examencontract: niet mogelijk
        Deliberatie: mogelijk
        Vrijstelling of overdracht: mogelijk
        Onderwijstaal: Nederlands
        Lector(en): Beylemans Amedee


         

        KORTE OMSCHRIJVING
        Het eindwerk is het sluitstuk van je opleiding en de laatste opdracht waarmee je bewijst dat je klaar bent om in het beroepenveld te stappen. Met je eindwerk toon je aan dat je in staat bent om een multidisciplinaire taak uit te werken en voldoende wetenschappelijk te onderbouwen. Je eindwerk bevat voldoende techniciteit en minstens 70% aantoonbaar eigen werk.

        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

        Algemene competenties

        • EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiênt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
        • EM102 De student kan beroepsspecifieke informatie opzoeken en verwerken.
        • EM103 Doelgericht leren (evalueren) van je eigen handelingen (er positieve en negatieve kanten in identificeren) en gericht werken aan verbeteringen ( leerpunten formuleren).
        • EM104 De student kan multidisciplinaire opdrachten projectmatig aanpakken.
        • EM105 De student kan, op basis van een goed omschreven probleem/project en door toepassing van multidisciplinaire kennis, komen tot innoverende concepten en/of oplossingen (durven innoveren is en begint dikwijls bij het kritisch afvragen van).
        • EM106 De student is in staat tot het uitvoeren van eenvoudige leidinggevende- en managementtaken.
        • EM107 De student kan, op basis van zijn multidisciplinaire en afstudeerspecifieke kennis, communicatie met opdrachtgevers/klanten/ontwikkelaars/productiemedewerkers ontwikkelen en onderhouden.
        • EM108 De student is in staat om, vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie te bepalen, uit te voeren en het resultaat terug te koppelen naar het leerdoel.
        Algemene beroepsgerichte competenties
        • EM209 De student kan zich vlot in een groep/team integreren zodat hij/zij snel en efficiënt kan deelnemen aan de taken.
        • EM210 De student kan via analyse van relevante fysische gegevens, tot oplossingen komen.
        • EM211 De student kan, vanuit technische, economische en functionele specificaties, oplossingen voorstellen en kan hierbij een gefundeerde keuze maken uit alternatieven.
        • EM212 De student kan bij beroepsmatige en ethische dilemma's (bv. de verhoging van de productiviteit door minder veilig te werken) een afweging maken op basis van gedegen maatschappelijk geaccepteerde normen en waarden, en een besluit nemen.
        • EM213 De student kan in snel veranderende werkomstandigheden en op basis van zijn/haar doorzettingsvermogen, prestatiegericht werken.
        • EM214 De student is in staat om uitvoerende taken nauwgezet en volgens de regels van de kunst (of goed vakmanschap) uit te voeren. / De student is in staat om risico's te herkennen en in te schatten.
        • EM215 De student kan onder tijdsdruk en bij onvoorziene omstandigheden effectief blijven functioneren.
        Beroepsspecifieke competenties
        • EM317 De student kan door het verzamelen van gegevens uit schema's/manuals/tekeningen en het uitvoeren van controlemetingen op de functionaliteit, de oorzaken en hun gevolgen op het proces inschatten, opsporen en verhelpen.
        • EM320 De student is in staat om Meet- en Regelsystemen te ontwerpen, te installeren, aan te sluiten, te koppelen en te vervangen volgens de gegeven schema's en plantekeningen, rekening houdend met de vigerende veiligheidsregels en -middelen die hij/zij kritisch weet toe te passen.
        • EM321 De student is in staat om installaties/machines, of delen ervan, na onderhoudsactiviteiten af te regelen, te testen, op te starten en in dienst te nemen.
        • EM329 De student is in staat om eenvoudige onderhoudsactiviteiten in te schatten.
        • EM330 De student is in staat om, op basis van machinehistoriek of contructeursgegevens, preventieve onderhoudsplannen op te stellen, uit te voeren en bij te sturen.
        • EM334 De student is in staat om een eenvoudig processysteem functioneel te analyseren, technisch uit te werken (incl. de software) met de bedoeling dat, na het testen en simuleren, het automatisatieproces in dienst genomen kan worden.
        • EM338 De student is in staat om op projectmatige wijze een Meet- en Regelopdracht te benaderen, d.w.z. er een technisch ontwerpdossier van op te stellen en dit te presenteren om het al of niet realiseren ervan, te verantwoorden.
        • EM341 De student is in staat om een meet- en regelsysteem te herkennen tussen een veelvoud van applicaties en om van daaruit, met de nodige kennis van de toegepaste meet- en regelprincipes, onderhoudwerkzaamheden, kalibraties en testen uit te voeren.
        • EM342 De student is in staat om door gebruik te maken van de huidige stand van de techniek een veelvoud aan data en parameters te verzamelen, te visualiseren, te bewaken en te bewaren, met de bedoeling ze bruikbaar te maken voor de proceseigenaars/procestechnologen.
        • EM343 De student is in staat om, vanuit de kwaliteitsgedachte, mensen aan te sturen naar uitvoerende technische taken, die moeten verlopen volgens een geborgd patroon.
        • EM345 De student is in staat om plans en schema's te lezen en te begrijpen.
        • EM355 De student kan op basis van afstudeerspecifieke kennis een technisch gesprek voeren in verschillende talen.

        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
        • De student kan zelfstandig analyseren van leerinhouden, verwerken van begrippen, concepten en structuren.
        • De student is in staat om een multidisciplinaire opdracht die inhoudelijk aansluit bij het toekomstige werkveld op te zetten, uit te werken en tot een goed einde te brengen.

        VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
        Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
        • Alle credits verworven van het 1ste en 2de programmajaar professionele bachelor elektromechanica

        Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
        • Multiprojecten PRA
        • Stage

        Andere begincompetenties
        • Uiterlijk op 17/11/08 in het bezit zijn van een goedgekeurd en door alle partijen ondertekend stage- & eindwerkovereenkomst .
        • Goedgekeurd en ondertekend eindwerkopdracht.

        LEERINHOUDEN
        • Het eindwerk sluit de opleiding van bachelor elektromechanica af.
        • Het  is een multidisciplinaire opdracht waarmee de student bewijst dat hij rond een opgegeven onderwerp uit het werkveld een studie kan opzetten, uitvoeren en weergeven.
        • Het eindwerk  is een oefening in schriftelijk taalgebruik en rapportering.
        • Bij het eindwerk hoort een mondelinge presentatie en een verdediging voor een jury (lectoren en vertegenwoordigers van het werkveld).

        STUDIEMATERIAAL
        • Stage- en eindwerksyllabus, departement elektromechanica
        • Cursussen van de volledige opleiding bachelor elektromechanica
        • Handleidingen en technische data aangeboden door het stage- & eindwerkbedrijf

        WERKVORMEN
        Soort werkvorm uren  

        %

        hoor- en werkcolleges:

        0

         lesuren

          00,00

        practicum en oefeningen:

        0

         lesuren

          00,00

        vormen van groepsleren:

        0

         lesuren

          00,00

        studietijd buiten contacturen:

        389.33

         klokuren

          99,92

        Verdere toelichting:
        • Informatiesessie in week 50.
        • Essay maken.
        • De student bezorgt het ingevulde document ‘omschrijving van de opdracht’ aan zowel de bedrijfsbegeleider, zijn/haar Eindwerkbegeleider en de opleidingscoördinator uiterlijk op 16 maart 2009.
        • Minimum twee begeleidingsmomenten tussen eindwerkbegeleider en student. Dit gebeurt op eigen initiatief en wordt bij voorkeur op de terugkomdagen georganiseerd.
        • Het eindwerk wordt, in viervoud, bij de opleidingscoördinator ingeleverd uiterlijk 5 juni 2009 te 17.00 u.

        EVALUATIE

        Eerste examenperiode
        • Productevaluatie door bedrijfsbegeleider a.d.h.v. het Evaluatieraster-Eindwerk (10%).
        • Procesevaluatie door eindwerkbegeleider a.d.h.v. de Evaluatietabel-Eindwerkcoaching (10%).
        • Evaluatie door jury bestaande uit 2 lectoren en 2 specialisten uit  het beroepsveld a.d.h.v. Evaluatieraster-Eindwerkverdediging (80%).
        • De presentatie van het eindwerk duurt max. 30 minuten en wordt afgesloten met 10 minuten vraagstelling door de jury.
        • Minimum twee begeleidingsmomenten verplicht tijdens de eindwerkperiode. Indien hieraan niet voldaan is kan de verdediging verwezen worden naar de tweede examenperiode.
        • Raadpleeg de Stage- en eindwerksyllabus voor een meer gedetailleerde informatie ivm evaluatie van het eindwerk.
        • Eindwerk wordt uitgesloten van de automatische compensatieregels zoals bepaald in de departementale aanvulling van het onderwijs-en examenreglement.

        tijd voor examinering
        uren
        0.33

        %
         
         00,08

        Tweede examenperiode
        • Productevaluatie door bedrijfsbegeleider a.d.h.v. het Evaluatieraster-Eindwerk (10%).
        • Procesevaluatie door eindwerkbegeleider a.d.h.v. de Evaluatietabel-Eindwerkcoaching (10%).
        • Evaluatie door jury bestaande uit 2 lectoren en 2 specialisten uit  het beroepsveld a.d.h.v. Evaluatieraster-Eindwerkverdediging (80%).
        • De presentatie van het eindwerk duurt max. 30 minuten en wordt afgesloten met 10 minuten vraagstelling door de jury.
        • Raadpleeg de Stage- en eindwerksyllabus voor een meer gedetailleerde informatie ivm evaluatie van het eindwerk.
        • Eindwerk wordt uitgesloten van de automatische compensatieregels zoals bepaald in de departementale aanvulling van het onderwijs-en examenreglement.