ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

3 Elektromechanica - 3PRA - Onderdelen - Regeltechnieken
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: EM:Elektromechanica
Code: 00386
Academiejaar: 2008-2009
Type: kern
Niveau: gespecialiseerd
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: M:7
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 3
Totaal aantal contacturen: 30
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma:
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): De Laet Serge
Pauwels Bert


 

KORTE OMSCHRIJVING
In een bedrijf heeft elke regelkring een invloed op een andere. In het eerste deel gaan we de enkelvoudige regelkring achter ons laten en ons toespitsen op meervoudige regelkringen, waarbij verschillende metingen en processen in elkaar genesteld zijn.
Een andere kijk op de regeltechniek komt uit de Aziatische wereld, die zich verdiept hebben in de Fuzzy Logic. Een basis van deze theorie geeft een andere benadering om een automatisatieproject uit te werken.
Bij het ontwerp van een regelkring weet je best op voorhand hoe deze zich manifesteert binnen het proces. Hiervoor maakt men gebruik van computerprogramma's. Dit zelfstudiepakket is een goede basis voor het abstracte denken in de regeltechniek.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • EM102 De student kan beroepsspecifieke informatie opzoeken en verwerken.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • EM210 De student kan via analyse van relevante fysische gegevens, tot oplossingen komen.
Beroepsspecifieke competenties
  • EM320 De student is in staat om Meet- en Regelsystemen te ontwerpen, te installeren, aan te sluiten, te koppelen en te vervangen volgens de gegeven schema's en plantekeningen, rekening houdend met de vigerende veiligheidsregels en -middelen die hij/zij kritisch weet toe te passen.
  • EM334 De student is in staat om een eenvoudig processysteem functioneel te analyseren, technisch uit te werken (incl. de software) met de bedoeling dat, na het testen en simuleren, het automatisatieproces in dienst genomen kan worden.
  • EM338 De student is in staat om op projectmatige wijze een Meet- en Regelopdracht te benaderen, d.w.z. er een technisch ontwerpdossier van op te stellen en dit te presenteren om het al of niet realiseren ervan, te verantwoorden.
  • EM341 De student is in staat om een meet- en regelsysteem te herkennen tussen een veelvoud van applicaties en om van daaruit, met de nodige kennis van de toegepaste meet- en regelprincipes, onderhoudwerkzaamheden, kalibraties en testen uit te voeren.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De student kan verschillende regelstrategieën hanteren.
  • De student doet onderzoek naar de stabiliteit van een regelkring.
  • De student kan een PID-regelaar instellen en afregelen zodat de regelkring stabiel reageert.
  • De student is in staat om een niet-gestandardiseerd proces te regelen.
  • De student kent methodes om processen met grote dode tijd in te regelen.
  • De student weet fouten en problemen binnen een regelkring op te sporen en te verhelpen.

 


VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
  • Regeltechnieken, departement elektromechanica, 2 PRA / AUT

Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
  • Geen

Andere begincompetenties
  • Geen

LEERINHOUDEN
  • Meervoudige regelkringen.
  • Regelaars, andere dan de PID-regelaar: bvb. Fuzzy Logic, Smith Predictor.
  • Sinusoïdaal gedrag op regelkringen.
  • Bode- en Nyquist-diagrammen.
  • Stabiliteitscriteria.
  • Diagnosetraining.

STUDIEMATERIAAL
  • Cursus Regeltechniek, departement elektromechanica, S. De Laet.
  • Powerpointvoorstellingen en aanvullend materiaal beschikbaar via het digitaal leerplatform Blackboard.
  • Slides.
  • Computersimulaties.

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

27

 lesuren

  34,62

practicum en oefeningen:

0

 lesuren

  00,00

vormen van groepsleren:

0

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

48

 klokuren

  61,54

Verdere toelichting:
  • Hoorcolleges aangevuld met powerpointvoorstellingen en begeleidende oefeningen.
  • Digitaal leerplatform Blackboard.
  • Individuele contact- en begeleidingsmomenten mogelijk in overleg met de lector.

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • Schriftelijk examen met kennis-, inzicht- en toepassingsvragen.(75% van het totaal aantal punten)
  • Uitwerken opdracht stabiliteit van een hoger orde proces met dode tijd (25 % van het totaal aantal punten)

tijd voor examinering
uren
3

%
 
 03,85

Tweede examenperiode
  • Schriftelijk examen met kennis-, inzicht- en toepassingsvragen.(75%)
  • De punten van de opdracht blijven behouden.(25%)