ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Elektromechanica - 2TCA - Onderdelen - Economie
  

Component behoort tot O.O.: Ondernemingseconomie
Afstudeerrichting: EM:Elektromechanica
Code: 00373
Academiejaar: 2008-2009
Type: kern
Niveau: inleidend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: M:4
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 50
Totaal aantal contacturen: 30
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma:
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Jaspers Peter


 

KORTE OMSCHRIJVING

In deze onderwijseenheid komen de voor de technisch-commercieel adviseur belangrijkste begrippen uit de micro- en macro-economie aan bod. Naast het interpreteren van balansgegevens, leer je ook een financiële argumentatie opstellen gebruikmakend van NPV, ROI. Je leert ook het verschil tussen EBIT en winst kennen.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • EM105 De student kan, op basis van een goed omschreven probleem/project en door toepassing van multidisciplinaire kennis, komen tot innoverende concepten en/of oplossingen (durven innoveren is en begint dikwijls bij het kritisch afvragen van).
  • EM107 De student kan, op basis van zijn multidisciplinaire en afstudeerspecifieke kennis, communicatie met opdrachtgevers/klanten/ontwikkelaars/productiemedewerkers ontwikkelen en onderhouden.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • EM211 De student kan, vanuit technische, economische en functionele specificaties, oplossingen voorstellen en kan hierbij een gefundeerde keuze maken uit alternatieven.
  • EM214 De student is in staat om risico's te herkennen en in te schatten.
Beroepsspecifieke competenties
  • EM345 De student is in staat om plans en schema's te lezen en te begrijpen.
  • EM353 De student is in staat om de impact te begrijpen van een vooropgesteld product of dienst in relatie tot de aanwezige productie/planning/logistieke systemen bij de klant of leverancier in bedrijfseconomische context.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De student heeft inzicht in de totstandkoming van marktprijzen in industriële markten en de invloed van overheidsinterventies op deze prijs.
  • De student begrijpt producentengedrag en consumentengedrag evenals de werking van de consumptie- en gezondheidsindex.
  • De student kan macro-economische aggregaten interpreteren.
  • De student kan belangrijke bedrijfseconomische parameters interpreteren zoals cash-flow, return-on-investment en total-cost-of-ownership.

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
  • Geen

Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
  • Geen

Andere begincompetenties
  • De student heeft voldaan aan de algemene toelatingsvoorwaarden zoals bepaald in het onderwijs- en examenreglement.

LEERINHOUDEN
  • Micro-economie: prijsvorming, overheidsinvloeden, producentengedrag en bepaling van de optimale productie bij volmaakte mededinging.
  • Macro-economie: consumentengedrag en consumptie- en gezondheidsindex, de macro-economische aggregaten en hun samenhang.
  • Berekening van ROI en interpretatie van cash-flow, open calculaties en leercurven.

STUDIEMATERIAAL
  • Cursus Economie , R. Geubels, Departement Elektromechanica.
  • Renkema, J. (2005). Schrijfwijzer Compact. Den Haag: Sdu. (263 p.; ISBN 90 12 10826 8).
  • Aanbevolen: wetenschappelijk rekenmachine.

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

27

 lesuren

  34,62

practicum en oefeningen:

0

 lesuren

  00,00

vormen van groepsleren:

0

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

48

 klokuren

  61,54

Verdere toelichting:
  • Geen.

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • Schriftelijk examen met kennis en toepassingsvragen.
    Bij veelvoudige fouten op het Nederlandse taalgebruik (in het bijzonder spelling en zinsbouw) brengen we 2 punten (10%) in mindering op de totaalscore van het examen.

tijd voor examinering
uren
3

%
 
 03,85

Tweede examenperiode
  • Schriftelijk examen met kennis en toepassingsvragen.
    Bij veelvoudige fouten op het Nederlandse taalgebruik (in het bijzonder spelling en zinsbouw) brengen we 2 punten (10%) in mindering op de totaalscore van het examen.