ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Elektromechanica - 2OHT - Onderdelen - Labo Vermogenselektronica Deel 2
  

Component behoort tot O.O.: Vermogenselektronica
Afstudeerrichting: EM:Elektromechanica
Code: 20197
Academiejaar: 2008-2009
Type: kernondersteunend
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: M:6
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 30
Totaal aantal contacturen: 27
Totaal studietijd: 62,4
Deeltijds programma:
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Vangrunderbeek Olivier


 

KORTE OMSCHRIJVING

Het labo vermogen elektronica deel 2 bestaat uit een reeks proeven dewelke op vrij zelfstandige basis kunnen worden uitgevoerd.
De didactische opstelling is zo uitgewerkt dat je de gemaakte schakelingen kan opstarten en uittesten aan de hand van je voorbereiding.
De te maken schakelingen bestaan vooral uit gestuurde gelijkrichters, gelijk en wisselstroomomvormers.
Via een meerkanaals oscilloscoop worden de gemeten grootheden gevisualiseerd om de werking van de schakelingen te analyseren en te begrijpen.
Ook de logische volgorde van deze proeven laat je toe om ten allen tijde je theoretische achtergrond te toetsen aan jouw huidige proef.    
  


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiênt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
  • EM102 De student kan beroepsspecifieke informatie opzoeken en verwerken.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • EM209 De student kan zich vlot in een groep/team integreren zodat hij/zij snel en efficiënt kan deelnemen aan de taken.
  • EM210 De student kan via analyse van relevante fysische gegevens, tot oplossingen komen.
  • EM213 De student kan in snel veranderende werkomstandigheden en op basis van zijn/haar doorzettingsvermogen, prestatiegericht werken.
  • EM215 De student kan onder tijdsdruk en bij onvoorziene omstandigheden effectief blijven functioneren.
Beroepsspecifieke competenties
  • EM316 De student kan via het verzamelen van (meet)gegevens en fysische waarnemingen het oorzakelijk verband van de fout vaststellen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  1. De student analyseert de invloed van een vrijloopkring.
  2. De student kan meetresultaten interpreteren.
  3. De student kan door metingen een functieanalyse maken van de gebruikte componenten en stuursystemen.
  4. De student kan door metingen fouten localiseren.
  5. De student kan databoeken en service manuals hanteren.

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
  • Elektronica, 1EM/TCA/SAP

Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
  • Vermogenselektronica deel 1
  • Labo vermogenselektronica deel 1
  • Vermogenselektronica deel 2

Andere begincompetenties
  • Geen

LEERINHOUDEN
  • Metingen in verband met de analyse van gestuurde gelijkrichters: 
    • enkelfasig - driefasig
    • ohmse belasting - inductieve belasting 
    • gelijkrichterwerking - wisselrichterwerking                                                       
    • halfgestuurd - volgestuurd                                                                             
  • Invloed nagaan van vrijloopkringen.
  • Elementaire metingen op hakkers.

STUDIEMATERIAAL
  • Cursus met opdrachten Labo vermogenselektronica deel 2, departement Elektromechanica
  • Beschikbare literatuur, informatie en documentatie in EMI en Labo.
  • Service manuals, databoeken en technische documentatie van fabrikanten.

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

0

 lesuren

  00,00

practicum en oefeningen:

25

 lesuren

  40,06

vormen van groepsleren:

0

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

35.4

 klokuren

  56,73

Verdere toelichting:
  • Individuele en vrij zelfstandige behandeling van opgaven
  • Labozittingen onder begeleiding van de lector.
  • Klassikale behandeling van sommige onderwerpen.
  • Zelfstudie.

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • Permanente observatie bij uitvoering van de metingen (punt A).
  • Testen van de zelfstudie bij de start van elke labozitting (punt B).
  • Nazicht van gemaakte rapporten (punt C).
  • Praktische toetsing op het einde van de module (punt D).
  • Totaal = (A+C+D)XB.

tijd voor examinering
uren
2

%
 
 03,21

Tweede examenperiode
  • Practische opdracht en mondelinge evaluatie.
  • Punten A, B en C  behaald tijdens de onderwijsperiode blijven behouden.