ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Elektromechanica - 2OHT - Onderdelen - Labo Vermogenselektronica Deel 1
  

Component behoort tot O.O.: Vermogenselektronica
Afstudeerrichting: EM:Elektromechanica
Code: 20196
Academiejaar: 2008-2009
Type: kernondersteunend
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: M:5
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 30
Totaal aantal contacturen: 27
Totaal studietijd: 62,4
Deeltijds programma:
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): De Pauw Erik


 

KORTE OMSCHRIJVING

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiênt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
  • EM102 De student kan beroepsspecifieke informatie opzoeken en verwerken.
  • EM106 De student is in staat tot het uitvoeren van eenvoudige leidinggevende- en managementtaken.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • EM210 De student kan via analyse van relevante fysische gegevens, tot oplossingen komen.
  • EM213 De student kan in snel veranderende werkomstandigheden en op basis van zijn/haar doorzettingsvermogen, prestatiegericht werken.
  • EM214 De student is in staat om risico's te herkennen en in te schatten.
  • EM215 De student kan onder tijdsdruk en bij onvoorziene omstandigheden effectief blijven functioneren.
Beroepsspecifieke competenties
  • EM316 De student kan via het verzamelen van (meet)gegevens en fysische waarnemingen het oorzakelijk verband van de fout vaststellen.
  • EM332 De student is in staat om een eenvoudig produktieproces te automatiseren.
  • EM341 De student is in staat om een meet- en regelsysteem te herkennen tussen een veelvoud van applicaties en om van daaruit, met de nodige kennis van de toegepaste meet- en regelprincipes, onderhoudwerkzaamheden, kalibraties en testen uit te voeren.
  • EM345 De student is in staat om plans en schema's te lezen en te begrijpen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  1. De student kan door metingen een functieanalyse maken van de gebruikte componenten en stuursystemen.
  2. De student kan door metingen de verschillen leren tussen verschillende stroom- en spannings-waarden.
  3. De verschillende stroom- en spanningsbeelden leren interpreteren.
  4. De student kan databoeken gebruiken en de juiste meetapparatuur kiezen.
  5. De student kan door meting fouten localiseren.

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
  • Elektronica, departement elektromechanica, 1EM/TCA

Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
  • Vermogenselektronica deel 1, 2OHT/2PRA

Andere begincompetenties
  • Geen

LEERINHOUDEN
  1. Metingen op niet-gestuurde gelijkrichterschakelingen (DC-controllers):
    • enkelfasig – driefasigenkelzijdig – dubbelzijdig resistief – resistief/inductief 
  2. Metingen op eenvoudige AC-controllers:
    • combinatie diac –thyristor
    • combinatie diac – triac
  3. Metingen op AC-controllers met periodensturing:
    • enkelfasig – driefasig 
  4. Metingen op AC-controllers met faseaansnijding:
    • enkelfasig – driefasig 

STUDIEMATERIAAL
  • Cursus met opdrachten, labo vermogenselektronica, departement elektromechanica.
  • Beschikbare literatuur, informatie en documentatiebronnen in het EMI en labo.
  • Service manuals, databoeken en technische documentatie van fabrikanten.

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

0

 lesuren

  00,00

practicum en oefeningen:

24

 lesuren

  38,46

vormen van groepsleren:

0

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

35.4

 klokuren

  56,73

Verdere toelichting:
  • In groepjes van twee behandelt men de opgaven gedurende labozittingen onder leiding van de lector.
  • Klassikale behandeling van sommige onderwerpen.
  • Zelfstudie.

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • Permanente observatie bij uitvoering van de metingen (punt A).
  • Testen van de zelfstudie bij de start van elke labozitting (punt B).
  • Nazicht van gemaakte rapporten (punt C).
  • Eindevaluatie: Praktische toetsing op het einde van de module (punt D). 
  • Totaal = (A+C+D)XB.

tijd voor examinering
uren
3

%
 
 04,81

Tweede examenperiode
  • Practische opdracht en mondelinge evaluatie met schriftelijke voorbereiding
  • Punten A, B en C  behaald tijdens de onderwijsperiode blijven behouden