ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Elektromechanica - 1SAP - Onderdelen - Projecten mechatronica
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: EM:Elektromechanica
Code: 10325
Academiejaar: 2008-2009
Type: kernondersteunend
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: M:1
Aantal studiepunten: 8
Wegingscoëfficient: 8
Totaal aantal contacturen: 73
Totaal studietijd: 208
Deeltijds programma:
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Casteels Jan


 

KORTE OMSCHRIJVING
Via project-gestuurd onderwijs worden de studenten dezelfde competenties aangeleerd als de opleidingsonderdelen, die zij ten gevolge van het SAP-programma niet hoeven te volgen.

Deze projecten zijn gebaseerd op reële industriële situaties en dienen vooral via zelfstudie of eerder verworven competenties in groepsverband te worden uitgevoerd.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiênt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
  • EM102 De student kan beroepsspecifieke informatie opzoeken en verwerken.
  • EM103 Doelgericht leren (evalueren) van je eigen handelingen (er positieve en negatieve kanten in identificeren) en gericht werken aan verbeteringen ( leerpunten formuleren).
  • EM105 De student kan, op basis van een goed omschreven probleem/project en door toepassing van multidisciplinaire kennis, komen tot innoverende concepten en/of oplossingen (durven innoveren is en begint dikwijls bij het kritisch afvragen van).
  • EM106 De student is in staat tot het uitvoeren van eenvoudige leidinggevende- en managementtaken.
  • EM107 De student kan, op basis van zijn multidisciplinaire en afstudeerspecifieke kennis, communicatie met opdrachtgevers/klanten/ontwikkelaars/productiemedewerkers ontwikkelen en onderhouden.
  • EM108 De student is in staat om, vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie te bepalen, uit te voeren en het resultaat terug te koppelen naar het leerdoel.
  • EM109 De student kan geordend, kernachtig en gesynthetiseerd een verslag opstellen, toelichten en/of een opvolgingsdossier beheren.
  • EM111 De student kan vlot contacten leggen en beschikt over voldoende communicatieve gedrags- en handelingsvaardigheden om goed te functioneren binnen een beroepscontext.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • EM209 De student kan zich vlot in een groep/team integreren zodat hij/zij snel en efficiënt kan deelnemen aan de taken.
  • EM210 De student kan via analyse van relevante fysische gegevens, tot oplossingen komen.
  • EM211 De student kan, vanuit technische, economische en functionele specificaties, oplossingen voorstellen en kan hierbij een gefundeerde keuze maken uit alternatieven.
  • EM213 De student kan in snel veranderende werkomstandigheden en op basis van zijn/haar doorzettingsvermogen, prestatiegericht werken.
  • EM214 De student is in staat om uitvoerende taken nauwgezet en volgens de regels van de kunst (of goed vakmanschap) uit te voeren. / De student is in staat om risico's te herkennen en in te schatten.
  • EM215 De student kan onder tijdsdruk en bij onvoorziene omstandigheden effectief blijven functioneren.
  • EM216 De student is in staat om uitvoerende taken nauwgezet en volgens de regels van de kunst (of goed vakmanschap) uit te voeren.
Beroepsspecifieke competenties
  • EM316 De student kan via het verzamelen van (meet)gegevens en fysische waarnemingen het oorzakelijk verband van de fout vaststellen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De studenten leren problemen onderkennen en zoeken via zelfstudie in groepsverband naar een passende oplossing.

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
  • Geslaagd zijn in de algemene toelatingsvoorwaarden zoals bepaald in het onderwijs- en examenreglement
  • Geslaagd zijn in de intaketest, die wordt ingericht voor aanvang van het academiejaar.

Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
  • Geen.

Andere begincompetenties
  • Geen.

LEERINHOUDEN
  • Proef: werken met meettoestellen, berekenen en interpreteren van meetresultaten
  • Proef: ontwerp, installeren en parametriseren van een inbraakbeveiliging
  • Proef: ontwerp, installeren en parametriseren van een brandmeldcentrale
  • Proef: ontwerp en installeren van een liftsturing
  • Proef: ontwerp en parametriseren van een diktemeting via een naderingsschakelaar
  • Proef: programmeren en parametriseren van een kleine robotauto
  • Proef: programmeren en parametriseren van een pneumatische XY-schrijver met behulp van een frequentie-gestuurde transportband en een kleine robotauto
  • Aanvullend kunnen er afhankelijk van de vorderingen tijdens een welbepaalde proef bijkomende opgaven en of eisen worden gesteld aan de uiteindelijk te realiseren installatie.

STUDIEMATERIAAL
  • Cursus Elektriciteit (zie O.O. elektriciteit 1EM)
  • Cursus Hydropneumatica (zie O.O. hydraulica 1EM)
  • Cursus Labo Elektriciteit (zie O.O. labo elektriciteit 1EM)
  • Manuals van het ter beschikking gesteld materiaal
  • Internetsites met relevante extra informatie betreffende de uit te werken proeven.

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

0

 lesuren

  00,00

practicum en oefeningen:

0

 lesuren

  00,00

vormen van groepsleren:

72

 lesuren

  34,62

studietijd buiten contacturen:

135

 klokuren

  64,90

Verdere toelichting:

Voor dit vak is het belangrijk op te merken dat de student in overleg met zijn groep zelf tracht oplossingen te zoeken voor de gevraagde proeven. De begeleidende lector(en) treedt (treden) enkel op als coach en overwaker van het beoogde veiligheids- en kwaliteitsniveau tijdens de realisatie van de opdrachten.


EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • Mondelinge evaluatie tijdens de examenperiode van module 2: als basis voor deze bevraging brengen de studenten alle verslagen en addenda mee.
  • Aanwezigheid verplicht (zie Intranet onder Onderwijs- en examenreglement >departementaal> aanwezigheidscontrole).

tijd voor examinering
uren
1

%
 
 00,48

Tweede examenperiode
  • Mondelinge evaluatie: als basis voor deze bevraging brengen de studenten alle verslagen en addenda mee.