|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Dit is een labo dat de hedendaagse elektronica gebruikt om gestructureerde logische handelingen te automatiseren. Moeilijk? Zeker niet. Wie het labo volgt weet dat het tegendeel waar is. Basisschakelingen worden niet alleen via software maar ook via hardware gesimuleerd en getest. Op deze wijze leren we al spelend microcontrollers programmeren. De dag van vandaag zijn deze immers niet meer weg te denken uit onze maatschappij.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- EM103 Doelgericht leren (evalueren) van je eigen handelingen (er positieve en negatieve kanten in identificeren) en gericht werken aan verbeteringen ( leerpunten formuleren).
- EM105 De student kan, op basis van een goed omschreven probleem/project en door toepassing van multidisciplinaire kennis, komen tot innoverende concepten en/of oplossingen (durven innoveren is en begint dikwijls bij het kritisch afvragen van).
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- EM209 De student kan zich vlot in een groep/team integreren zodat hij/zij snel en efficiënt kan deelnemen aan de taken.
- EM210 De student kan via analyse van relevante fysische gegevens, tot oplossingen komen.
- EM213 De student kan in snel veranderende werkomstandigheden en op basis van zijn/haar doorzettingsvermogen, prestatiegericht werken.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- EM316 De student kan via het verzamelen van (meet)gegevens en fysische waarnemingen het oorzakelijk verband van de fout vaststellen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
-
De student zal, vrij zelfstandig, problemen in verband met automatisatie leren oplossen. Dit gebeurt aan de hand van 5 praktische proeven en één project.
-
De student kan via analyse van een éénvoudige automatisatieopdracht tot een gestructureerde oplossing komen (EM210). In deze context betekent dit het afleveren van een logisch opgebouwd, gestructureerd programma in Flowcode dat voldoet aan de vooropgestelde eisen en gebruik maakt van de gangbare, aangeleerde programmeermethodes.
-
De student zal beroep doen op zijn doorzettingsvermogen en creativiteit om tot een oplossing te komen. (EM213, EM105)
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
- Gestructureerd programmeren van module 1.
|
Andere begincompetenties
|
- Voldaan aan de algemene toelatingsvoorwaarden zoals bepaald in het onderwijs- en examenreglement.
|
LEERINHOUDEN
|
- 5 afzonderlijke 'E-Blocks' proeven welke sterk teruggrijpen op de aangeleerde theorie digitale technieken en gestructureerd programmeren van module 1.
- Één project (4x2uur) met een duurtijd van 4 weken waarin een uitgebreider en technisch veelzijdiger probleem op gestructureerde wijze opgelost dient te worden.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Bundel met laboproeven en cursus gestructureerd programmeren.
- Labomateriaal en meettoestellen.
- Documentatie materiaal op digitaal leerplatform, internet en software in het EMI en het labo.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
practicum en oefeningen:
|
18
|
lesuren
|
30,77
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
40.5
|
klokuren
|
69,23
|
Verdere toelichting:
- Concrete afspaken ivm werking en evaluatie van de labosessies wordt in de eerste week van het labo uitvoerig met de studenten doorgesproken. Daarna volgen zelfstandig uit te werken laboproeven waarbij beroep gedaan wordt op je zelfwerkzaamheid.
- Tijdens de laatste 4 weken van de module wordt aan het hogervermelde project gewerkt, in groepjes van 2 of 3 personen (afhankelijk van bezetting en materialen).
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Permanente evaluatie tijdens de eerste 5 labosessies:
- op basis van digitaal ingediende programma's.
- correctiefactor op basis van voorbereiding, attitude en motivatie.
- Permanente evaluatie tijdens de 4 volgende labosessies (30%) van het uitgekozen project:
- evaluatie van de vorderingen
- evaluatie van het laboverslag
- correctiefactor op basis van attitude, motivatie en groepsgedrag (sociaal vaardig/teamgericht kunnen werken).
- Aanwezigheid verplicht (zie intranet onder de rubriek onderwijs en examenreglement/departementaal ivm afwezigheden tijdens labosessies)
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
|