ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Elektromechanica - 1EM - Onderdelen - Mechanische ontwerptechnieken
  

Component behoort tot O.O.: Toegepaste mechanica
Afstudeerrichting: EM:Elektromechanica
Code: 10304
Academiejaar: 2008-2009
Type: kern
Niveau: inleidend
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: M:1
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 40
Totaal aantal contacturen: 39
Totaal studietijd: 104
Deeltijds programma:
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): De Wilde Koen


 

KORTE OMSCHRIJVING

Als technicus in een bedrijf is het van onschatbare waarde om de oorzaak te kennen waarom materialen/ machines op een bepaalde manier dienen geankerd/ belast te worden. Indien het evenwicht van systemen uitwendig niet gegarandeerd is, kunnen er ernstige veiligheidsproblemen ontstaan. Met dit gegeven gaan we stapsgewijs mechanische constructies analyseren door de nadruk te leggen op oefeningen. Fysiche mogelijkheden van systemen opsporen is een doel van dit opleidingsonderdeel. Deze redenering van oplossingsmethode kan nog verder in elk vakgebied toegepast worden en vormt een goede basis voor de opleidingsonderdelen mech. constructie technieken en analyse van machine-systemen.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiênt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
  • EM108 De student is in staat om, vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie te bepalen, uit te voeren en het resultaat terug te koppelen naar het leerdoel.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • EM210 De student kan via analyse van relevante fysische gegevens, tot oplossingen komen.
Beroepsspecifieke competenties

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
    • De student zal in staat zijn niet-geziene mechanische constructies statisch vrij te maken
    • De student zal in staat zijn mechanische constructies dynamisch vrij te maken 
    • De student kan tevens mechanische vergelijkingen opstellen en oplossen
    • De student zal in staat zijn een evaluatie te maken van het bekomen resultaat met de betrekking tot de fysische mogelijkheden
    • De student kan oefeningen op wrijving en momenten correct analyseren
    • De student zal in staat zijn een vakwerk op te lossen
    • De student verwerft inzicht in de energie - uitwisseling bij stoffelijke punten

    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
    Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
    • Geen  

    Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
    • Geen

    Andere begincompetenties
    • De student heeft voldaan aan de algemene toelatingsvoorwaarden zoals bepaald in het onderwijs- en examenreglement.
    •  Basisvaardigheden in het gebruik van een wetenschappelijk rekentoestel .

    LEERINHOUDEN
    •  STATICA
      • Het begrip kracht
      • Optellen van krachten
      • Ontbinden van krachten
      • Verplaatsen van krachten
      • Actie en reactie
      • Voorwaarden voor evenwicht
      • Vrijmaken
      • Veelhoekmethode
      • Projectiemethode
      • Verbindingselementen met de omgeving
      • veerkrachten
      • Wrijving
      • Momenten
      • Vakwerken
      • Oefeningen
    • Dynamica
      • De energiewet voor stoffelijke punten: arbeid, kinetische energie, potentiële energie
      • De wet van d'alembert
      • Oefeningen


    STUDIEMATERIAAL
    • Cursus Mechanische ontwerptechnieken, departement elektromechanica

    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    36

     lesuren

      34,62

    practicum en oefeningen:

    0

     lesuren

      00,00

    vormen van groepsleren:

    0

     lesuren

      00,00

    studietijd buiten contacturen:

    65

     klokuren

      62,50

    Verdere toelichting:
    • Hoorcolleges met begeleidende oefeningen
    • Leerbegeleiding: monitoraat

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
    •  Schriftelijk examen. Er wordt vooral gelet op het redeneringsvermogen.

    tijd voor examinering
    uren
    3

    %
     
     02,88

    Tweede examenperiode
    •  Schriftelijk examen. Er wordt vooral gelet op het redeneringsvermogen.