ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Elektromechanica - 1EM - Onderdelen - Elektriciteit
  

Component behoort tot O.O.: Elektriciteit
Afstudeerrichting: EM:Elektromechanica
Code: 10294
Academiejaar: 2008-2009
Type: kern
Niveau: inleidend
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: M:1
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 75
Totaal aantal contacturen: 57
Totaal studietijd: 156
Deeltijds programma:
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Geubels Rudi
Van Mol Bart


 

KORTE OMSCHRIJVING
In onze technologische wereld werkt bijna alles op elektrische energie. Als toekomstige bachelor elektromechanica is het dan ook geen overbodige luxe om deze materie ten volle te beheersen.
De basiskennis geven wij je mee in deze cursus. In de daaropvolgende opleidingsonderdelen wordt hierop verder gebouwd.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiênt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
  • EM103 Doelgericht leren (evalueren) van je eigen handelingen (er positieve en negatieve kanten in identificeren) en gericht werken aan verbeteringen ( leerpunten formuleren).
  • EM105 De student kan, op basis van een goed omschreven probleem/project en door toepassing van multidisciplinaire kennis, komen tot innoverende concepten en/of oplossingen (durven innoveren is en begint dikwijls bij het kritisch afvragen van).
  • EM108 De student is in staat om, vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie te bepalen, uit te voeren en het resultaat terug te koppelen naar het leerdoel.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • EM210 De student kan via analyse van relevante fysische gegevens, tot oplossingen komen.
  • EM214 De student is in staat om risico's te herkennen en in te schatten.
  • EM215 De student kan onder tijdsdruk en bij onvoorziene omstandigheden effectief blijven functioneren.
Beroepsspecifieke competenties

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
    • De student verwerft een technisch elektrisch inzicht
    • De student is in staat om gelijkspanningsproblemen op te lossen
    • De student verwerft een Elektromagnetisch en elektrostatisch inzicht
    • De student is in staat om veel voorkomende wisselspanningsproblemen op te lossen

    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
    Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
    • Geen

    Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
    • Geen

    Andere begincompetenties
    •  De student heeft voldaan aan de algemene toelatingsvoorwaarden zoals bepaald in het onderwijs- en examenreglement.

    LEERINHOUDEN
    • Gedrag van een weerstand, condensator en spoel op gelijkspanning
    • Magnetisme
    • Gedrag van een weerstand, condensator en spoel op wisselspanning
    • Vectorieel oplossen van gemengde wisselstroomkringen
    • Berekenen van de verschillende vermogens
    • Berekenen en verbeteren van een arbeidsfactor
    • Driefasige systemen

    STUDIEMATERIAAL
    • Cursus elektriciteit Gelijkstroomtheorie, departement elektromechanica, B. Van Mol
    • Cursus elektriciteit Wisselstroomtheorie, departement elektromechanica, B. Van Mol
    • Wetenschappelijk rekenmachine


    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    54

     lesuren

      34,62

    practicum en oefeningen:

    0

     lesuren

      00,00

    vormen van groepsleren:

    0

     lesuren

      00,00

    studietijd buiten contacturen:

    99

     klokuren

      63,46

    Verdere toelichting:
    • Hoorcolleges met ingebouwde oefeningen
    • Zelfstandig werk
    • Leerbegeleiding: monitoraat

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
    • Schriftelijk examen met kennis- en inzichtsvragen .

    tijd voor examinering
    uren
    3

    %
     
     01,92

    Tweede examenperiode
    • Schriftelijk examen met kennis- en inzichtsvragen .