3 Journalistiek - 3JOU - Onderdelen - Webjournalistiek/crossmedia |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
JO:Journalistiek |
Code: |
30171 |
Academiejaar: |
2008-2009 |
Type: |
keuze |
Niveau: |
gespecialiseerd |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
S:1 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
1 |
Totaal aantal contacturen: |
21 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
niet mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Vlecken Koen
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Je breidt je algemene kennis over het medium webjournalistiek heel actief uit, levert vlot teksten en audiovisueel materiaal voor publicatie op het net (rechtstreeks in een database), en kan de CSS-opmaak van een nieuwssite creëren en naar je hand zetten.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- JO309 De student is taalvaardig op zowel mondeling als schriftelijk niveau.
- JO315 Research en informatieverzameling: zoeken, vinden en selecteren van relevante geschreven en digitale bronnen en van relevante informanten. De student doet dat i.f.v. het journalistieke product en het medium, en desnoods onder tijdsdruk. Hiervoor beheerst hij o.m. interviewtechnieken.
- JO318 De student kan volwaardige journalistieke producten maken volgens de inhoudelijke, redactionele en vormelijke eisen van het medium. Voor productie en productie-assistentie betekent dit: het kennen van de productie van gedrukte media, van televisie- en radioprogramma's en van on-line media en er actief aan meewerken.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
1. De student kan een eenvoudige statische (dus niet database driven) website ontwerpen, uitvoeren en beheren. En dit m.b.v. de programma's Dreamweaver en Photoshop. 2. De student haalt een zeer hoog niveau i.v.m. schrijven voor het web. 3. De student past uitgebreide kennis van usability (gebruiksgemak) toe bij de analyse en de uitvoering van een website. 4. De student gebruikt een goede site structuur met bijhorende navigatie en gebruiksvriendelijke termen . 5. De student heeft inzicht in goed design, en kan pagina-opmaak gefundeerd beoordelen. 6. De student levert vlot teksten, beeld- en geluidmateriaal aan een database-driven site (bv. via Drupal). Hij kan de opmaak van een dergelijke site volledig naar zijn hand zetten (met behulp van CSS).
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
De workshops Gedrukte Media én AV in het tweede jaar.
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
|
Andere begincompetenties
|
Vlot met pc kunnen werken.
|
LEERINHOUDEN
|
- Drupal: teksten en audiovisueel materiaal toevoegen.
- Drupal: opmaak naar je hand zetten.
- Usability: het gebruiksgemak van een website. Voorbeelden van hoe het wel en niet moet.
- Schrijven voor het web.
- Afbeeldingen webklaar maken: resolutie verlagen, bijsnijden, contrast en niveau's verbeteren. Met Photoshop.
- HTML.
- Dreamweaver: opmaak met layers en CSS.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Eigen notities: absoluut noodzakelijk om zelf notitties te maken tijdens de les, en de feedbackmomenten bij ThinkMedia.
- Dan Cederholm (2006) Bullitproof Webdesign. US: New Riders
De voorbeelden uit de les komen hieruit, maar de student is niet verplicht om het boek te kopen.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
10
|
lesuren
|
12,82
|
practicum en oefeningen:
|
10
|
lesuren
|
12,82
|
vormen van groepsleren:
|
1
|
lesuren
|
01,28
|
studietijd buiten contacturen:
|
57
|
klokuren
|
73,08
|
Verdere toelichting:
Studenten leveren per week minstens twee artikels aan in Drupal, voor hun eigen site binnen Think Media. Ze moeten de opmaak van hun site zelf en volledig naar hun hand kunnen zetten.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Permanente evaluatie:
- Webjournalistieke producten aanleveren (5/20): in Drupal voor ThinkMedia.
- Huistaken in de les (15/20).
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Mondeling examen: 20/20. Een week voor het examen zet de student een volledig nieuwe en eigenhandig gemaakte website online, en mailt hij de url door naar koen.vlecken@plantijn.be. Op het examen krijgt de student de opdracht enkele zaken aan te passen en die aanpassingen ook online te zetten. De student hoort ervoor te zorgen dat hij in staat is vanop school (vanuit e-campus) zijn site te uploaden. De gevraagde aanpassingen zijn op basis van de website in kwestie. Er zijn m.a.w. géén vragen uit een bundeltje te trekken. Er staan géén aparte punten op de website enerzijds en het examen anderzijds. Als de student een goede website heeft, maar de gevraagde aanpassingen niet kan uitvoeren, of niet online kan plaatsen, is hij niet geslaagd. Voor het examen krijgt de student maximaal een half uur, dat is inclusief het krijgen van de opdracht.
|
|
| |
|