ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

3 Journalistiek - 3JOU - Onderdelen - Productie gedrukte media
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: JO:Journalistiek
Code: 30170
Academiejaar: 2008-2009
Type: keuze
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: S:1
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 1
Totaal aantal contacturen: 20
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma:
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Frateur Wouter


 

KORTE OMSCHRIJVING

Je werkt mee aan twee nummers van buurtkrant Den Triangel. Eén keer maak je deel uit van de kernredactie, de andere keer lever je als freelancer stukken voor de krant of de website. Daarnaast maak je een bedrijfsblad over het departement CO. Je neemt binnen de redactie de functie van hoofdredacteur, eindredacteur, fotoredacteur,... op. Je levert ideeën en invalshoeken voor stukken (reportages, recensies, interviews, nieuwsberichten,...) en je werkt die stukken uit. Uiteraard verlies je je doelgroep niet uit het oog. 

Bovendien ga je de verschillende magazines vormgeven. De relatie tussen tekst, beeld en lay-out wordt daarbij duidelijk aan de hand van gerichte oefeningen en regelmatige begeleiding.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • JO101 De student kan strategisch redeneren.
  • JO102 De student kan creatief denken.
  • JO104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
  • JO105 De student is in staat enige vorm van leiding te geven.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • JO206 De student kan teamgericht werken.
  • JO207 De student kan oplossingsgericht werken.
Beroepsspecifieke competenties
  • JO309 De student is taalvaardig op zowel mondeling als schriftelijk niveau.
  • JO310 De student is geïnteresseerd in nieuws en volgt en kent de actualiteit en recente ontwikkelingen aan de hand van de belangrijkste nieuwskanalen.
  • JO311 De student heeft een ruime kijk op de wereld en kent de maatschappelijke ontwikkelingen.
  • JO312 De student kan de journalistieke producten kaderen in het medialandschap in de ruime zin.
  • JO313 De student kan kritisch nadenken over eigen en andere journalistieke producten en staat open voor voortdurende bijsturing.
  • JO314 De student kan samenwerken met anderen en toont voldoende verantwoordelijkheidszin en collegialiteit om een groepsproduct tot een goed einde te brengen.
  • JO315 Research en informatieverzameling: zoeken, vinden en selecteren van relevante geschreven en digitale bronnen en van relevante informanten. De student doet dat i.f.v. het journalistieke product en het medium, en desnoods onder tijdsdruk. Hiervoor beheerst hij o.m. interviewtechnieken.
  • JO316 Reproductieve informatieverwerking en -verstrekking: registreren, selecteren, analyseren en synthetiseren van de voor zijn doelgroep relevante informatie. De student kan registreren met inzicht in informatie- en databestanden van voor de redactie relevante informatie, en vulgariserend met tekst- en beeldmateriaal omgaan.
  • JO317 De student kan anderstalige bronnen zoeken, raadplegen, analyseren en bewerken voor journalistieke doeleinden.
  • JO318 De student kan volwaardige journalistieke producten maken volgens de inhoudelijke, redactionele en vormelijke eisen van het medium. Voor productie en productie-assistentie betekent dit: het kennen van de productie van gedrukte media, van televisie- en radioprogramma's en van on-line media en er actief aan meewerken.
  • JO320 De student kan zelfstandig aan een journalistiek eindproduct werken.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De student kan op een redactie functioneren: hij kan binnen het gegeven van een omschreven doelgroep bestaande teksten redigeren én verbeteren op spelling, stijl, toon, sfeer, opbouw en inhoud, koppen, intro's, lay-out en fotokeuze. 
  • Als hoofdredacteur kan hij de koers van een blad uitzetten en bewaken, en leidinggeven aan een redactie.
  • De student kan werken en communiceren in groep.
  • De student krijgt oog voor het totaalconcept van een magazine en een krant.
  • De student kan omgaan met de juiste vakterminologie.
  • De student kan scannen.
  • De student kan digitale beelden maken van een evenement.
  • De student kan foto-opdrachten voor een krant/magazine maken.
  • De student kan stijlverschillen in bestaande opmaak analyseren en in Indesign reproduceren.
  • De student is in staat om beeld, tekst en typografie functioneel op elkaar af te stemmen.

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

Workshop gedrukte media.


Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
Geen.
Andere begincompetenties
Geen.
LEERINHOUDEN
  • Redactioneel bewerken van koppen en intro's.
  • Algemene stijl- en taaloefeningen.
  • Artikels redigeren voor specifieke doelgroepen: buurtbewoners (Den Triangel), studenten en personeel (bedrijfsblad).
  • Eindredactie van fotoredactie en lay-out.
  • Toepassingen van Indesign.

STUDIEMATERIAAL

Verplichte lectuur:

  • Permentier, L. (2004 of later; met nieuwe spelling!). Stijlboek. De Standaard. Roeselare: Roularta Books.
  • Cursus digitale fotografie.
  • Basiscursus Fotoshop.

Aanbevolen lectuur:

  • MOMBAERTS en VOSSEN. Goed voor druk.
  • NEUMAN Johan. Het bronnenboek voor grafisch ontwerp. 

 


WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

5

 lesuren

  04,81

practicum en oefeningen:

15

 lesuren

  14,42

vormen van groepsleren:

0

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

84

 klokuren

  80,77

Verdere toelichting:
  • Studenten moeten alle hoofdstukken spelling, taalzorg en taalbeheersing van Het Stijlboek thuis grondig studeren.
  • Studenten moeten in Het Stijlboek ook nog de kenmerken van diverse journalistieke genres opfrissen.
  • Studenten worden verondersteld ettelijke uren te besteden aan observatie van lay-out van diverse kranten en bladen.

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • Er is zowel product- als procesevaluatie. Collectief product (bedrijfsblad en krant) elk 70 p, waarvan 35 p voor totaal, 20 p lay-out en 15 p fotografie (5 foto's, waarvan minimum 2 close-ups). Individueel procespunt op 30 p. Totaal voor elk product: 100 p. Bij het toekennen van een score wordt rekening gehouden met de resultaten van peer-assessment.

  • Wie driemaal afwezig is, krijgt 0/20 voor het opleidingsonderdeel. Onder 'afwezig zijn' wordt begrepen: niet op een redactievergadering zijn; geen foto's doorsturen voor maandag, 18.00 uur, in de deadlineweek; geen foto's hebben op het bespreekmoment met mevrouw Mermans; een foto in Den Triangel plaatsen die mevrouw Mermans niet heeft goedgekeurd.

  • Wie uitspraken letterlijk overneemt van een ander, en daarbij niet aangeeft dat het om een citaat gaat, pleegt een vorm van intellectuele diefstal die plagiaat heet. Bij elke vaststelling wordt plagiaat bestraft. (We volgen daarbij een procedure die beschreven staat in de artikels 94 t/m 87 van het OER.) 

tijd voor examinering
uren
0

%
 
 00,00

Tweede examenperiode

Concrete afspraken met de betrokken lectoren op het studiebegeleidingsmoment in juni. Je zal een aantal pagina's van Den Triangel moeten maken: tekst- en fotoredactie, lay-out.

Wie uitspraken letterlijk overneemt van een ander, en daarbij niet aangeeft dat het om een citaat gaat, pleegt een vorm van intellectuele diefstal die plagiaat heet. Bij elke vaststelling wordt plagiaat bestraft. (We volgen daarbij een procedure die beschreven staat in de artikels 94 t/m 87 van het OER.)