ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Journalistiek - 2JOU - Onderdelen - Redactie 2: audiovisuele media
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: JO:Journalistiek
Code: 00264
Academiejaar: 2008-2009
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: S:1
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 1
Totaal aantal contacturen: 26
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma:
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Van Doninck Jo


 

KORTE OMSCHRIJVING

Naast het schrijven voor radio en televisie moet je ook op mondeling vlak je mannetje kunnen staan: je verfijnt je mondelinge taalbeheersing, beseft de magie van de mooie uitspraak. Je brengt je goed geschreven nieuwsverhalen met de juiste intonatie, klemtoon en snelheid.

 


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • JO101 De student kan strategisch redeneren.
  • JO102 De student kan creatief denken.
  • JO103 De student kan meertalig communiceren.
  • JO104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • JO207 De student kan oplossingsgericht werken.
Beroepsspecifieke competenties
  • JO309 De student is taalvaardig op zowel mondeling als schriftelijk niveau.
  • JO310 De student is geïnteresseerd in nieuws en volgt en kent de actualiteit en recente ontwikkelingen aan de hand van de belangrijkste nieuwskanalen.
  • JO311 De student heeft een ruime kijk op de wereld en kent de maatschappelijke ontwikkelingen.
  • JO312 De student kan de journalistieke producten kaderen in het medialandschap in de ruime zin.
  • JO313 De student kan kritisch nadenken over eigen en andere journalistieke producten en staat open voor voortdurende bijsturing.
  • JO317 De student kan anderstalige bronnen zoeken, raadplegen, analyseren en bewerken voor journalistieke doeleinden.
  • JO319 De student kan volwaardige journalistieke producten maken volgens de inhoudelijke, redactionele en vormelijke eisen van het medium. Voor presentatie betekent dit: vertrouwd zijn met beeldtaal door inzicht in beeldcultuur: vlot communiceren voor micro en camera, vertrouwd zijn met radiotaal.
  • JO320 De student kan zelfstandig aan een journalistiek eindproduct werken.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De student kan korte en middellange nieuwsberichten en nieuwsverslagen schrijven voor microfoon onder een stijgende deadlinedruk
  • De student kan eenvoudige, korte en middellange persberichten overzetten naar korte en middellange nieuwsberichten binnen de vastgestelde deadline
  • De student kan korte en middellange nieuwsverslagen maken van debatten en/of andere gelijkaardige gebeurtenissen binnen de vastgestelde deadline
  • De student kan de nieuwsberichten en –verslagen voorzien van een geslaagde inleiding
  • De student kan teksten schrijven die geschikt zijn om voorgelezen te worden voor radio en teevee
  • De student kan nieuwsberichten en nieuwsverslagen schrijven volgens de vereisten van de audiovisuele taal

 


VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
De student mag dit opleidingsonderdeel volgen als hij geslaagd is voor  redactie 1 Schrijven voor kranten en bladen + Redactie 1 Nieuwsberichten schrijven + Redactie 1 Spreken voor radio en televisie
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
Geen.
Andere begincompetenties
  • De student is bereid vaak naar radio-en teeveenieuws te luisteren en te kijken en aandacht te hebben voor de stijl, taal en opbouw van nieuwsberichten en nieuwsverslagen

LEERINHOUDEN
  • Begrijpelijkheid, leesbaarheid en toegankelijkheid van nieuwsberichten-en verslagen voor radio en teevee.
  • Opbouw van nieuwsberichten-en verslagen voor radio en teevee.
  • Zinsbouw voor nieuwsverslagen-en berichten voor radio en teevee.
  • Gebruik van woorden voor nieuwsberichten-en verslagen voor radio en teevee.
  • Schrijven van leads voor nieuwsberichten-en verslagen voor radio-en teevee. 

STUDIEMATERIAAL

 

  • Verplichte lectuur: P.Pelgrims. Journalistieke Radio en TV-teksten schrijven. Uitgeverij Lannoo, Tielt, 2005.
  • Werkvormen:
  • Concrete toepassingen van dit opleidingsonderdeel maken deel uit van de workshop AV
  • Zie schema studiepunten en studietijd
  • De studenten moeten ettelijke uren van hun studietijd buiten de lessen besteden aan het observeren van nieuwsberichten-en verslagen op radio-en tv-nieuwsprogramma's
  • Werkseminaries
  • Hoorcolleges voor theoretische onderdelen
  • De studenten besteden een groot deel van hun tijd aan het voorbereiden en maken van hun taken

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

5

 lesuren

  04,92

practicum en oefeningen:

10

 lesuren

  09,84

vormen van groepsleren:

5

 lesuren

  04,92

studietijd buiten contacturen:

75.6

 klokuren

  74,41

Verdere toelichting:
Geen.

EVALUATIE

Eerste examenperiode

Puntentoekenning gebeurt volgens permanente evaluatie en een schriftelijk examen. Het cijfer op elke test wordt toegekend volgens een systeem van puntenaftrek voor bepaalde fouten, dat op het opdrachtenblad staat aangegeven.

Zo het aantal studenten en de organisatie van het academiejaar het toelaten wordt het volgende systeem gehanteerd:

  • Eén geschreven  nieuwsbericht 1 20p; 
  • Eén geschreven nieuwsbericht 2: 40p; (20px2)
  • Eén geschreven nieuwsverslag 1: 40p (20px2)
  • Eén geschreven nieuwsverslag 2: 60p (20x3)

Eén examen: geschreven nieuwsverslag: 180p (20px9)

Het totaal is dus 340p/17=20p

In het andere geval wordt het volgende systeem gehanteerd:

  • Eén geschreven  nieuwsbericht 1 20p; 
  • Eén geschreven nieuwsbericht 2: 40p; (20px2)
  • Eén geschreven nieuwsverslag 1: 40p (20px2)

Eén examen: geschreven nieuwsverslag: 160p (20px8)

Het totaal is dus 260p/13=20p

  • Bij elke test wordt afgetekend voor ontvangst; afwezigheid bij testen moet gewettigd zijn met een medisch attest: het origineel bezorgt de student aan het studentensecretariaat, een kopie aan de lector, en dat binnen de vijf werkdagen vanaf de eerste ziektedag.  Dan kan de student een afspraak maken met de lector over het tijdstip en de wijze waarop hij de test kan inhalen. Indien de student binnen de gestelde termijn geen medisch attest voorlegt, is hij ongewettigd afwezig en krijg je geen punten op dat deelexamen
  • Als men uitspraken letterlijk overneemt van een ander, en daarbij niet aantoont dat het om een citaat gaat, pleegt men een vorm van intellectuele diefstal die plagiaat heet. Bij elke vaststelling wordt plagiaat bestraft, volgens de procedure beschreven in de artikels 94 tot en met 97 van het OER.
  • Redactie 2 audiovisuele media is een kernvak. Dat betekent dat een onvoldoende niet delibereerbaar is.

tijd voor examinering
uren
6

%
 
 05,91

Tweede examenperiode
  • Schriftelijk examen: een nieuwsverslag van een teevee- of radiodebat voor Eén-teevee en/of Radio 1-nieuws
  • Redactie 2 audiovisuele media is een kernvak. Dat betekent dat een onvoldoende niet delibereerbaar is.