ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Journalistiek - 1JOU - Onderdelen - Psychologie
  

Component behoort tot O.O.: Sociologie & Psychologie
Afstudeerrichting: JO:Journalistiek
Code: 1JO17
Academiejaar: 2008-2009
Type: kern
Niveau: inleidend
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: S:1
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 50
Totaal aantal contacturen: 20
Totaal studietijd: 52
Deeltijds programma:
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Camelbeke Joke


 

KORTE OMSCHRIJVING

We starten met de vraag wat de psychologie nu juist bestudeert. Daarna staan we stil bij de 5 communicatieaxioma's van Watzlawick waarbij we het uitgebreid zullen hebben over non-verbale communicatie. In een volgend hoofdstuk leren we iets over hoe individuen in een groep functioneren. Tenslotte bekijken we 5 belangrijke scholen binnen de psychologie die elk hun studieobject door een andere bril bekijken.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • JO102 De student kan creatief denken.
  • JO104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • JO206 De student kan teamgericht werken.
  • JO207 De student kan oplossingsgericht werken.
  • JO208 In samenhang met de beroepspraktijk kan de student maatschappelijke verantwoordelijkheid opnemen.
Beroepsspecifieke competenties
  • JO310 De student is geïnteresseerd in nieuws en volgt en kent de actualiteit en recente ontwikkelingen aan de hand van de belangrijkste nieuwskanalen.
  • JO311 De student heeft een ruime kijk op de wereld en kent de maatschappelijke ontwikkelingen.
  • JO314 De student kan samenwerken met anderen en toont voldoende verantwoordelijkheidszin en collegialiteit om een groepsproduct tot een goed einde te brengen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De student kan psychologische begrippen omschrijven
  • De student verkrijgt kennis in het gedrag van zichzelf en van anderen
  • De student kan verbanden leggen tussen de psychologische theorie en de dagelijkse werkelijkheid

 


VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

Geen


Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
Geen
Andere begincompetenties
Geen
LEERINHOUDEN
  • Inleiding
  • Communicatieaxioma's van Watzlawick
  • Non-verbale communicatie
  • Groepsdynamica
  • 5 scholen binnen de psychologie

 

 


STUDIEMATERIAAL
  • Cursus en aanvullingen uit de lessen
  • Video-opnamen

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

18

 lesuren

  90,00

practicum en oefeningen:

0

 lesuren

  00,00

vormen van groepsleren:

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

 klokuren

  00,00

Verdere toelichting:

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • Schriftelijk examen op 20 punten: kennis-, inzichts- en toepassingsvragen 
  • Psychologie is één van de samenstellende componenten van een omvangrijk opleidingsonderdeel. Voor dergelijke opleidingsonderdelen geldt volgende regel: een tekort voor één van de samenstellende componenten levert altijd een tekort op voor het volledige opleidingsonderdeel.  Zelfs al zou het mathematische gemiddelde van de scores voor de verschillende componenten een cijfer boven of gelijk aan tien opleveren, toch verschijnt er dan voor het gehele opleidingsonderdeel op het rapport ten hoogste een negen. Bovendien wordt er dan bij de deliberatie gekeken naar het tekort voor de betrokken component. Indien een student geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met componenten, en niet gedelibereerd wordt, moet hij herkansen voor de component(en) waarvoor hij een tekort haalde. De component waarvoor hij een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op naar een volgende examenperiode van hetzelfde academiejaar of van het volgende academiejaar. Opgelet, deze overdracht geldt maar voor het volgende academiejaar. Daarna vervalt de overdracht en moet de component opnieuw geëvalueerd worden.

tijd voor examinering
uren
2

%
 
 10,00

Tweede examenperiode
  • Schriftelijk examen op 20 punten: kennis-, inzichts- en toepassingsvragen
  • Psychologie is één van de samenstellende componenten van een omvangrijk opleidingsonderdeel. Voor dergelijke opleidingsonderdelen geldt volgende regel: een tekort voor één van de samenstellende componenten levert altijd een tekort op voor het volledige opleidingsonderdeel.  Zelfs al zou het mathematische gemiddelde van de scores voor de verschillende componenten een cijfer boven of gelijk aan tien opleveren, toch verschijnt er dan voor het gehele opleidingsonderdeel op het rapport ten hoogste een negen. Bovendien wordt er dan bij de deliberatie gekeken naar het tekort voor de betrokken component. Indien een student geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met componenten, en niet gedelibereerd wordt, moet hij herkansen voor de component(en) waarvoor hij een tekort haalde. De component waarvoor hij een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op naar een volgende examenperiode van hetzelfde academiejaar of van het volgende academiejaar. Opgelet, deze overdracht geldt maar voor het volgende academiejaar. Daarna vervalt de overdracht en moet de component opnieuw geëvalueerd worden.