1 Journalistiek - 1JOU - Onderdelen - Journalistieke praktijk |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Actualiteit |
Afstudeerrichting: |
JO:Journalistiek |
Code: |
10249 |
Academiejaar: |
2008-2009 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
S:1 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
25 |
Totaal aantal contacturen: |
9 |
Totaal studietijd: |
45,5 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Elsen Greet Frateur Wouter Van Doninck Jo Vanderhaeghen Wilfried
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Voor teeveejournalistiek: de studenten doen in groepjes de eerste ervaring op van de elementaire regels voor het maken van een nieuwsbericht voor een TV-nieuwsprogramma. Het nieuwsbericht moet passen in de doelstellingen en format van het FLASH-magazine. Ze schrijven dus een stukje van 30sec., en lezen dat ook in bij passend beeldmateriaal. Het bericht wordt afgegeven op een DVD.Afhankelijk van de kwaliteit, kan dat nieuwsbericht ook effectief uitgezonden worden. De studenten krijgen een korte feedback op hun werkstuk en ze maken individueel een ervaringsverslag op een BLOG waarin ze op enkele aangebrachte vragen een antwoord geven.
Voor printjournalistiek: de studenten draaien mee met de redactie van de buurtkrant Den Triangel, die de derdejaars Journalistiek maken. Ze gaan in de buurt op zoek naar nieuws, ze bedenken spannende invalhoeken voor relevante onderwerpen, ze gaan mee op reportage of interview, ze schrijven een kort artikel dat in Den Triangel moet kunnen verschijnen. De student maakt een lijst van onderwerpen en invalshoeken die hij bedacht heeft, hij voegt daarbij het artikel dat hij geschreven heeft. Tijdens het evaluatie-uur krijgen ze feedback op hun werk. De studenten geven op hun blog antwoord op enkele aangebrachte vragen.
Voor radiojournalistiek: de studenten maken in groepjes een kort radioprogramma in de radiostudio. Dit radioprogramma duurt ca. 20 minuten en omvat presentatie, 2 nieuwsberichten, agenda, muziek en techniek. De verantwoordelijke voor de techniek mixt het hele programma, neemt het op een eigen md op en brengt de opname mee ter evaluatie. Daarna beantwoorden de studenten op hun blog de aangebrachte vragen.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- JO101 De student kan strategisch redeneren.
- JO102 De student kan creatief denken.
- JO104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- JO206 De student kan teamgericht werken.
- JO207 De student kan oplossingsgericht werken.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- JO309 De student is taalvaardig op zowel mondeling als schriftelijk niveau.
- JO310 De student is geïnteresseerd in nieuws en volgt en kent de actualiteit en recente ontwikkelingen aan de hand van de belangrijkste nieuwskanalen.
- JO311 De student heeft een ruime kijk op de wereld en kent de maatschappelijke ontwikkelingen.
- JO313 De student kan kritisch nadenken over eigen en andere journalistieke producten en staat open voor voortdurende bijsturing.
- JO314 De student kan samenwerken met anderen en toont voldoende verantwoordelijkheidszin en collegialiteit om een groepsproduct tot een goed einde te brengen.
- JO315 Research en informatieverzameling: zoeken, vinden en selecteren van relevante geschreven en digitale bronnen en van relevante informanten. De student doet dat i.f.v. het journalistieke product en het medium, en desnoods onder tijdsdruk. Hiervoor beheerst hij o.m. interviewtechnieken.
- JO316 Reproductieve informatieverwerking en -verstrekking: registreren, selecteren, analyseren en synthetiseren van de voor zijn doelgroep relevante informatie. De student kan registreren met inzicht in informatie- en databestanden van voor de redactie relevante informatie, en vulgariserend met tekst- en beeldmateriaal omgaan.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- de student kan een nieuwsbericht maken in gepaste televisietaal
- de student kan een kort artikel voor een welbepaald medium schrijven
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
Geen.
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
Geen.
|
Andere begincompetenties
|
Geen.
|
LEERINHOUDEN
|
|
STUDIEMATERIAAL
|
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
1
|
lesuren
|
06,67
|
practicum en oefeningen:
|
5
|
lesuren
|
33,33
|
vormen van groepsleren:
|
3
|
lesuren
|
20,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
6
|
klokuren
|
40,00
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Wie driemaal afwezig is krijgt een 0. Medische attesten gelden niet als verzachtende omstandigheden
totaal: 20 punten - gastsprekers: verslag (2) 4 punten - bedrijfsbezoek verslag (1) 4 punten - interne stage 12 punten (Flash product & verslag 4 punten, Crap product & veslag 4 punten , Den Triangel product & verslag 4 punten)
Journalistieke praktijk is één van de samenstellende componenten van een omvangrijk opleidingsonderdeel. Voor dergelijke opleidingsonderdelen geldt volgende regel: een tekort voor één van de samenstellende componenten levert altijd een tekort op voor het volledige opleidingsonderdeel. Zelfs al zou het mathematische gemiddelde van de scores voor de verschillende componenten een cijfer boven of gelijk aan tien opleveren, toch verschijnt er dan voor het gehele opleidingsonderdeel op het rapport ten hoogste een negen. Bovendien wordt er dan bij de deliberatie gekeken naar het tekort voor de betrokken component. Indien een student geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met componenten, en niet gedelibereerd wordt, moet hij herkansen voor de component(en) waarvoor hij een tekort haalde. De component waarvoor hij een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op naar een volgende examenperiode van hetzelfde academiejaar of van het volgende academiejaar. Opgelet, deze overdracht geldt maar voor het volgende academiejaar. Daarna vervalt de overdracht en moet de component opnieuw geëvalueerd worden.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Individueel product voor de drie interne stages (Flash, Crap, Den Triangel) 20 punten
Journalistieke praktijk is één van de samenstellende componenten van een omvangrijk opleidingsonderdeel. Voor dergelijke opleidingsonderdelen geldt volgende regel: een tekort voor één van de samenstellende componenten levert altijd een tekort op voor het volledige opleidingsonderdeel. Zelfs al zou het mathematische gemiddelde van de scores voor de verschillende componenten een cijfer boven of gelijk aan tien opleveren, toch verschijnt er dan voor het gehele opleidingsonderdeel op het rapport ten hoogste een negen. Bovendien wordt er dan bij de deliberatie gekeken naar het tekort voor de betrokken component. Indien een student geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met componenten, en niet gedelibereerd wordt, moet hij herkansen voor de component(en) waarvoor hij een tekort haalde. De component waarvoor hij een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op naar een volgende examenperiode van hetzelfde academiejaar of van het volgende academiejaar. Opgelet, deze overdracht geldt maar voor het volgende academiejaar. Daarna vervalt de overdracht en moet de component opnieuw geëvalueerd worden.
|
|
| |
|