ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Journalistiek - 1JOU - Onderdelen - Nederlands: correct schrijven en spreken
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: JO:Journalistiek
Code: 10226
Academiejaar: 2008-2009
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: S:1
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 1
Totaal aantal contacturen: 19
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma:
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Caluwé Karl
Van Doninck Jo


 

KORTE OMSCHRIJVING

De student diept de taalbeheersings-en spellingkennis van zijn moedertaal verder uit, gefocust op de zakelijke hebeersing van de taal, in functie van wat taalkundig nodig is om succesvol journalistieke genres te kunnnen  maken. Daarnaast wordt de woordenschat van de student uitgebreid en moet de student leren zich in spontane mondelinge moedertaalcommunicatie in standaardtaal uit te drukken die vrij is van dialectklanken bevat. De student leert ook in correcte stijl e-mails schrijven en krijgt hij een eerste aanzet voor kort, vlot en zakelijk telefoonverkeer.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • JO101 De student kan strategisch redeneren.
  • JO102 De student kan creatief denken.
  • JO104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • JO207 De student kan oplossingsgericht werken.
Beroepsspecifieke competenties
  • JO309 De student is taalvaardig op zowel mondeling als schriftelijk niveau.
  • JO311 De student heeft een ruime kijk op de wereld en kent de maatschappelijke ontwikkelingen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De student is in staat zich in spreeksituaties spontaan uit te drukken in een klankzuiver AN
  • De student is zowel mondeling als schriftelijk in staat moeilijke inhouden in een vlot en helder Nederlands te formuleren
  • De student beheerst de spellingsregels en is in staat bij twijfel de juiste bronnen te raadplegen
  • De student heeft inzicht in de Nederlandse zinsstructuren en kan veel voorkomende constructiefouten herkennen en verklaren
  • De student is in staat fouten tegen taalgebruik, zinsstructuur en stijl in de eigen teksten te herkennen en te verbeteren
  • De student is in staat bij een vrij strakke deadline een goed gestructureerde e-mail te schrijven in de gepaste zakelijke stijl en correct Nederlands
  • De student is in staat beleefde,eenvoudige, zakelijke telefoongesprekken te voeren die hem bij de juiste persoon brengen voor de informatie die hij nodig heeft, tegen een vrij strakke deadline en zonder storende angsten
  • De student beschikt over een basiswoordenschat die hem in staat stelt de actualiteit rond algemeenmaatschappelijke thema's zonder veel moeilijkheden te volgen.

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
Geen
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
Geen
Andere begincompetenties
  • Vaardigheid om bij spontaan gesprek of leesoefening ernstige dialectfouten te vemijden
  • Openstaan voor de vereisten van het AN in spreeksituaties
  • Bereidheid om ernstige spraak-  en dictieproblemen professioneel te laten remediëren
  • Kennis van spellingsregels en regels schriftelijk taalgebruik op niveau secundair onderwijs.
  • Bereidheid tot aandacht en zorg voor schriftelijk taalgebruik en spellingsnorm.
  • Vaardigheid in schrijven en samenvatten van eenvoudige zakelijke teksten op niveau secundair onderwijs.
  • Openheid en leergierigheid voor stijlvariaties.
  • Bereidheid tot zelfstandige lectuur en tot het uitbreiden van woordenschatkennis
  • Vaardigheid in schrijven van eenvoudige zakelijke teksten op niveau secundair onderwijs
  • Attitudes : 
    • bereidheid tot het remediëren van taalgebruik en zinsbouw 
    • leergierigheid om zelfstandig te lezen en woordenschat uit te breiden

 


LEERINHOUDEN

 

  • Facet 'Correct schrijven' : Spelling 2005
  • Facet 'Correct formuleren': consolideren van formuleervaardigheid en remediëren van enkele type-constructiefouten
  • Facet 'Woordenschat': woordenschatverrijking als autonome studie door verplichte lectuur
  • facet 'Mondeling formuleren en uitspraak': permanente evaluatie in examengesprekjes over verplichte lectuur
  • facet "Telefoneren": verplichte aanwezigheid gastcollege telefoneren
  • facet "E-mail': e-mails schrijven

STUDIEMATERIAAL

 

Correct schrijven

  1. zie cursus : 'Spelling 2005' + 'Werkwoordsvormen'
  2. J. De Schryver, A. Neyt: Handboek Spelling + Oefenboek 2005. Wolters Plantyn 2005.
  3. L. Permentier: Stijlboek De Standaard. Onmisbaar voor wie helder wil schrijven. - Roularta 2008

Woordenschat :

  1. J. Balliauw: Brullende Muis. De opstand van België tegen Amerika. - Houtekiet Canvas 2007.
  2. N.Klein: De shockdoctrine. De opkomst van het rampenkampitalisme.- De Geus 2007.

Correct formuleren : zie cursus en Stijlboek De Standaard

E-mail : zie cursus

Telefoneren : gastcollege

 

 


WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

 lesuren

  00,00

practicum en oefeningen:

10

 lesuren

  01,56

vormen van groepsleren:

5

 lesuren

  00,78

studietijd buiten contacturen:

62,2

 klokuren

  97,04

Verdere toelichting:

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • Januari-examen (2 x 50 min) Correct schrijven : 45p/ Woordenschat 1 : 10p/ E-mail 5p. 
  • Deelexamen : Mondeling formuleren en uitspraak 1: 10p (5p inhoud en 5p uitspraak)
  • (Tussenrapport Januari op 70p omgerekend naar 20p)
  • Juni-examen:(2 x 50min): Correct formuleren : 20p / Woordenschat 2 :10p.
  • Deelexamen : mondeling formuleren en uitspraak 1: 10p (5p inhoud en 5p uitspraak)
  • Totaal : 110p omgerekend naar 20p
  • Als je afwezig bent op het deelexamen 'Mondeling formuleren en uitspraak' (1 en 2), kan je dit alleen inhalen indien je afwezigheid tijdig gewettig wordt met een medisch attest. Het originele attest bezorg je aan het studentensecretatriaat, een kopie ervan aan de lector, en dit binnen de 5 werkdagen vanaf de eerste ziektedag. Je maakt zelf een afspraak met de lector omtrent het tijdstip waarop je het deelexamen kan inhalen. Indien je binnen de gestelde termijn geen medisch attest voorlegt, ben je ongewettigd afwezig en krijg je geen punten op het deelexamen.
  • Nederlands correct schrijven en spreken is een kernvak. Dat betekent dat een onvoldoende niet delibereerbaar

 


tijd voor examinering
uren
4

%
 
 00,62

Tweede examenperiode

September-examen (3 x 50min) : Correct schrijven : 45p / Correct formuleren : 20p /  Woordenschat 1 en 2 : 20p / E-mail : 5p

Totaal : 90p omgerekend naar 20p.

Nederlands correct schrijven en spreken is een kernvak. Dat betekent dat een onvoldoende niet delibereerbaar