ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Communicatiemanagement - 2PRV - Onderdelen - Communicatieonderzoek
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: CM:Communicatiemanagement
Code: 2PR52
Academiejaar: 2008-2009
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: S:1
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 1
Totaal aantal contacturen: 26
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma:
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Van Looveren Ilse


 

KORTE OMSCHRIJVING
Wat denkt de publieke opinie over onze organisatie?, Wie leest er ons personeelsblad? Dergelijke vragen zijn het uitgangspunt van Communicatieonderzoek. Je leert een enquête opstellen, verwerken en de resultaten ervan interpreteren.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • CM101 De student kan strategisch redeneren.
  • CM102 De student kan creatief denken.
  • CM104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • CM207 De student kan oplossingsgericht werken.
Beroepsspecifieke competenties
  • CM309 De student kan probleemoplossend analyseren en strategisch denken.
  • CM312 De student kan doelgericht relevante informatie verzamelen, kritisch beoordelen en verwerken.
  • CM314 De student kan ten behoeve van een communicatievraag een probleemanalyse uitvoeren.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De studenten kunnen de belangrijkste begrippen en principes die gebruikt worden door communicatieonderzoekers toepassen.
  • De studenten staan kritisch ten opzicht van onderzoeksgegevens.
  • Ze kunnen onderzoeksresultaten interpreteren en in duidelijke teksten weergeven.
  • Het is niet de bedoeling om de studenten op te leiden tot onderzoekers. Ze moeten echter welk unnen meewerken aan onderzoek, de opdracht kunnen geven voor onderzoek.
  • Dit opleidingsonderdeel werkt samen met de opleidingsonderdelen communicatiepsychologoe, PR&V, Frans en Nederlands. De theoretische inzichten worden getoetst aan de praktijk in de workshop III.

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
  • communicatieleer : 1CM
  • statistiek: 1 CM

Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
Geen
Andere begincompetenties
Geen
LEERINHOUDEN
  • Overzicht van onderzoekstechnieken die gebruikt worden door communicatieonderzoekers.
  • Kwalitatief onderzoek
  • Technieken van het kijk-en-luisteronderzoek.
  • Techniek van de enquête.

STUDIEMATERIAAL
  • Syllabus aangevuld met eigen notities.
  • ppt-presentatie
  • teksten die tijdens de lesuren uitgedeeld worden

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

14

 lesuren

  14,96

practicum en oefeningen:

10

 lesuren

  10,68

vormen van groepsleren:

0

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

67.6

 klokuren

  72,22

Verdere toelichting:
Concrete toepassingen van dit opleidingsonderdeel maken deel uit van WS3, communicatiebeleid.

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • Kennis en inzicht in de verschillende onderzoekstechnieken worden getoetst in een schriftelijk examen
  • De evaluatie gebeurt op basis van de geziene leerstof tijdens de hoorcolleges en teksten die de studenten zelf dienen te verwerken. Om een volledig examen te kunnen afleggen is het van belang om cursus, ppt-presentatie, nota's, zelfstudieteksten, voorbeelden, ea. te kennen.
  • Aanwezigheid tijdens de hoorcolleges is een meerwaarde om de lesinhouden goed te kunnen begrijpen en om een geslaagd examen te kunnen afleggen.

 


tijd voor examinering
uren
2

%
 
 02,14

Tweede examenperiode
  • Kennis en inzicht in de verschillende onderzoekstechnieken worden getoetst in een schriftelijk examen 
  • De evaluatie gebeurt op basis van de geziene leerstof tijdens de hoorcolleges en teksten die de studenten zelf dienen te verwerken. Om een volledig examen te kunnen afleggen is het van belang om cursus, ppt-presentatie, nota's, zelfstudieteksten, voorbeelden, ea. te kennen.