ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Communicatiemanagement - 2PRV - Onderdelen - Workshop 3 Communicatiebeleid
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: CM:Communicatiemanagement
Code: 2PR45
Academiejaar: 2008-2009
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: S:1
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 1
Totaal aantal contacturen: 57
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma:
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Berghmans Linda
Spittaels Olaf
Susswein Elisabeth
Van Looveren Ilse


 

KORTE OMSCHRIJVING
Je maakt in groep een communicatieplan op voor een opdrachtgever; waarbij je nauwgezet de negen stappen zet. De nodige teamvergaderingen doe je af en toe in een vreemde taal.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • CM101 De student kan strategisch redeneren.
  • CM102 De student kan creatief denken.
  • CM103 De student kan meertalig communiceren.
  • CM104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • CM206 De student kan teamgericht werken.
  • CM207 De student kan oplossingsgericht werken.
Beroepsspecifieke competenties
  • CM309 De student kan probleemoplossend analyseren en strategisch denken.
  • CM311 De student kan mondeling en schriftelijk vlot communiceren in verschillende talen.
  • CM312 De student kan doelgericht relevante informatie verzamelen, kritisch beoordelen en verwerken.
  • CM313 De student kan zelfstandig en teamgericht werken.
  • CM314 De student kan ten behoeve van een communicatievraag een probleemanalyse uitvoeren.
  • CM315 De student kan de voor het communicatieplan relevante doelstellingen verwoorden en de beoogde doelgroep omschrijven.
  • CM316 De student kan met de nodige creativiteit een communicatiestrategie ontwikkelen en plannen.
  • CM318 De student kan een communicatieplan plaatsen en verantwoorden in zijn maatschappelijke context.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

De studenten kunnen in groepen van vijf een campagneplan opstellen.

De studenten kunnen :

  • een probleemformulering opstellen
  • doelstellingen bepalen
  • doelgroep(en) nauwkeurig omschrijven
  • een strategie bepalen
  • een boodschap formuleren
  • media bepalen
  • raming van budget opstellen
  • planning maken van alle activiteitn
  • bepalen welke onderzoeken nodig zijn voor concrete evaluatie
    • De student kan in grote lijnen en communicatieplan opstellen, ook voor een opdrachtgever.
    • De student kan een probleem analyseren aan de hand van bestaande cijfergegevens.
    • De student gaat kritisch om met cijfergegevens.
    • De student kan doelstellingen formuleren
    • De student kan aan de hand van segmentatiecriteria een doelgroep bepalen.
    • De student kan een efficiënte en creatieve strategie ontwerpen om een bepaale doelstelling bij een specifieke doelgroep te bereiken.
    • De student kan een geschikte boodschap ontwerpen.
    • De student kan een geschikte mediamix kiezen.
    • De student houdt wat betreft de uitwerking van de strategie, boodschap en media, rekening met de gekende effecttheorieën en modellen.
    • De student kan een raming van het budget maken.
    • De student kan een planning voor alle activiteiten opstellen.
    • De student kan bepalen welke evaluatiemethodes nuttig/nodig zijn.
    • De student kan in team werken: hij kan conflicten onderscheiden en uitpraten.
    • De student leer efficiënt te vergaderen en te werken, door onder andere taakverdelingen, afspraken, planning.
    • De student kan kritisch omgaan met de vorderingen van de andere groepsleden.
    • De student leert kritiek te verwerken en positief aan te wenden.
    • De student kan op een beleefde maar vastberaden manier informatie bekomen.
    • De student kan de hoofdlijnen van de verworven kennis in een vreemde taal weergeven. De student kan mondeling op een klare en duidelijk manier zijn project voorstellen.

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

Volledig opleidingsjaar 1CM.

 


Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
Geen
Andere begincompetenties
Geen
LEERINHOUDEN

Toepassing van de bovenvermelde leerdoelen.
Zie workshopbundel voor de concrete opdrachten.

STUDIEMATERIAAL
  • Handleiding workshop 3
  • Cursusmateriaal van de stamvakken.

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

5

 lesuren

  06,10

practicum en oefeningen:

0

 lesuren

  00,00

vormen van groepsleren:

50

 lesuren

  60,98

studietijd buiten contacturen:

25

 klokuren

  30,49

Verdere toelichting:

De facetten van de workshop zijn :
PR en voorlichting
Communicatieonderzoek
Communicatiepsychologie
Nederlands
Frans

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • PRV opdracht en permanente evaluatie 20 ptn
  • Communicatieonderzoek opdracht en pemanente evaluatie 10 ptn
  • Communicatiepsychologie evaluatiefiches en parmenente evaluatie 10 ptn
  • Nederlands campagneplan, presentatie en permanente evaluatie 10 ptn
  • Frans probleemanalyse, presentatie en permanente evaluatie 10 ptn
  • De student moet om te slagen voor de WS 50% op het totaal halen en minstens 40% op elk facet. 


Tekort van x op een facet

Max. totaalscore voor opl.ond.

1

Mathematisch berekende totaalscore

2

Mathematisch berekende totaalscore

3

7/20

4

6/20

5

5/20
  • Voor een werkstuk / taak dat niet of te laat wordt afgegeven krijgt de student een 0 op het deelexamen. De scores van deelexamens worden mathematisch opgeteld.
  • Als men uitspraken letterlijk overneemt van een ander en daarbij niet aantoont dat het om een citaat gaat, pleegt men een vorm van intellectuele diefstal die plagiaat heet.  Bij elke vaststelling wordt plagiaat bestraft. (We volgen daarbij een procedure die beschreven staat in artikels 94 tot en met 97 van het OER.)
  • Voor het facet Nederlands bestaat een exhaustieve lijst met zware fouten.  Voor deze fouten wordt 1 punt op de totaalscore afgetrokken. 
  • Werkwijze en evaluatie van opdrachten staan uitgelegd in de workshopbundel. 
  • Wie 3 maal afwezig is bij de procesbegeleiding (= lessen of andere opdrachten), krijgt een 0 voor het facet dat dan begeleid wordt. Medische attesten gelden niet als verzachtende omstandigheid.


tijd voor examinering
uren
2

%
 
 02,44

Tweede examenperiode

Indien de student niet geslaagd is voor de workshop, moet hij /zij alle facetten waarvoor hij/ zij niet geslaagd was, terug afleggen in de tweede examenperiode.Procesbewaking is tijdens de vakantieperiode niet mogelijk. Daarom wordt het proces, ondanks het belang ervan, tijdens de tweede examenperiode niet beoordeeld.

Punten voor een facet / de facetten waarvoor de student in de eerste examenperiode een voldoende behaalde, worden overgedragen naar de tweede examenperiode.

Het facet waarvoor de onvoldoende werd behaald, wordt in tweede examenperiode opnieuw afgelegd.