2 Communicatiemanagement - 2PRV - Onderdelen - Public Relations en Voorlichting |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
CM:Communicatiemanagement |
Code: |
2PR42 |
Academiejaar: |
2008-2009 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
S:1 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
1 |
Totaal aantal contacturen: |
28 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
niet mogelijk |
Deliberatie: |
niet mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Hye Dirk
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De cursus van het tweede jaar draait volledig rond de aanpak van concrete communicatievraagstukken van bedrijven of organisaties. Wat willen we dat communicatie teweegbrengt: dat mensen de informatie krijgen die ze zoeken, of dat ze hun gedrag gaan aanpassen? En wie willen we juist bereiken: werknemers, de overheid, actiegroepen, kansarmen, de pers, sponsors? Wat gaan we dan juist vertellen? En hoe doen we dat het best? Welke media willen we gebruiken? In deze cursus bouwen we stap voor stap aan een complete communicatiecampagne.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CM101 De student kan strategisch redeneren.
- CM102 De student kan creatief denken.
- CM104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
- CM105 De student is in staat enige vorm van leiding te geven.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CM206 De student kan teamgericht werken.
- CM207 De student kan oplossingsgericht werken.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CM309 De student kan probleemoplossend analyseren en strategisch denken.
- CM310 De student heeft een ruime kijk op de wereld en volgt de maatschappelijke trends.
- CM314 De student kan ten behoeve van een communicatievraag een probleemanalyse uitvoeren.
- CM315 De student kan de voor het communicatieplan relevante doelstellingen verwoorden en de beoogde doelgroep omschrijven.
- CM316 De student kan met de nodige creativiteit een communicatiestrategie ontwikkelen en plannen.
- CM317 De student kan een communicatiestrategie uitvoeren of de uitvoering ervan coördineren.
- CM319 De student kan uit de verschillende communicatievormen de juiste keuze maken op basis van zijn inzicht in hun mogelijkheden en beperkingen.
- CM320 De student kan een kritisch overwogen mediaplan opstellen op basis van zijn kennis van de verschillende mediumtypes.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student kan problemen, bedreigingen, kansen voor organisaties onderkennen en inschatten als opdracht voor een communicatieverantwoordelijke.
- Hij heeft kennis van voorlichtings- en PR-doelstellingen en van de specifieke publieksgroepen. De interne doelgroep krijgt daarbij extra aandacht.
- Als antwoord op problemen kan hij in grote lijnen campagneplannen opstellen: analyse maken van het probleem, formuleren van de doelstellingen, bepalen van de doelgroepen, ontwerpen van een boodschap, kiezen van de media, bepalen van budget en evaluatiemethodes, opstellen van een planning.
- De student kent de werking van een communicatiedienst en kent de voor- en nadelen van het inhuren van extern advies.
- Dit opleidingsonderdeel werkt samen met de opleidingsonderdelen Communicatiesociologie, communicatiepsychologie, communicatieonderzoek, bedrijfsbeleid, marketing, Frans en Engels. De theoretische inzichten worden getoetst aan de praktijk in de workshop III en IV.
- De cursus bevat twee luiken. Het luik communicatieplanning sluit aan bij workshop III. Het luik communicatiebeleid sluit aan bij workshop IV. Elk semester wordt er één luik aangesneden.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
PR en Voorlichting : 1 CM
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
Geen
|
Andere begincompetenties
|
De studenten kennen de basisterminologie inzake voorlichting, PR en bedrijfscommunicatie.
|
LEERINHOUDEN
|
- Issuemanagement: publieke opinie en onderzoek
- Ondernemingsplan, communicatieplan, campagneplan.
- De verhouding tussen externe en interne communicatie en het belang van de integratie van de communicatie.
- Functie en organisatie van communicatieadviesbureaus en communicatiediensten.
- Het toenemend belang van Interne Communicatie.
- Actualiteit
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Syllabus aangevuld met eigen notities.
- Powerpoint-slides
- Anthonissen, Peter Frans. In de naam van de faam. Tielt, Lannoo en Academis Service, 2002.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
21
|
lesuren
|
22,44
|
practicum en oefeningen:
|
3
|
lesuren
|
03,21
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
65.6
|
klokuren
|
70,09
|
Verdere toelichting:
Dit vak is gekoppeld aan WS3 en WS4.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
|
|
| |
|