ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Communicatiemanagement - 2PRV - Onderdelen - Communicatiepsychologie
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: CM:Communicatiemanagement
Code: 2PR19
Academiejaar: 2008-2009
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: S:1
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 1
Totaal aantal contacturen: 38
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma:
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Spittaels Olaf


 

KORTE OMSCHRIJVING

Welke factoren bepalen of een groep een taak met succes kan uitvoeren en welke logische stappen worden daarbij doorlopen? Welke non-verbale signalen geven we met ons lichaam? Hoe worden wij individueel beïnvloed door de media? Ho kan het beslissingproces van de consument beïnvloed worden? Deze kernvragen worden beantwoord in respectievelijk de cursusonderdelen groepsdynamica, non-verbale communicatie, mediapsychologie en consumentenpsychologie.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • CM102 De student kan creatief denken.
  • CM104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • CM206 De student kan teamgericht werken.
  • CM207 De student kan oplossingsgericht werken.
  • CM208 In samenhang met de beroepspraktijk kan de student maatschappelijke verantwoordelijkheid opnemen.
Beroepsspecifieke competenties
  • CM309 De student kan probleemoplossend analyseren en strategisch denken.
  • CM310 De student heeft een ruime kijk op de wereld en volgt de maatschappelijke trends.
  • CM313 De student kan zelfstandig en teamgericht werken.
  • CM318 De student kan een communicatieplan plaatsen en verantwoorden in zijn maatschappelijke context.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • Objectieve kenmerken en eigenschappen van groepen kunnen herkennen en benoemen.
  • Functioneel en disfunctioneel gedrag in de groep herkennen en hier gepast op kunnen reageren.
  • Problemen bij het nemen van beslissingen herkennen en strategieën kunnen aanwenden om beslissingen gemakkelijker te maken.
  • Relaties binnen een groep in kaart kunnen brengen.
  • De verschillende stadia binnen groepsontwikkeling kunnen herkennen en gepast kunnen omgaan met de prototypische problemen die in deze fasen optreden.
  • De gepaste conflicthanteringsmethode kunnen aanwenden.
  • Kunnen formuleren van opbouwende feedback en kritiek.
  • Gedrag kunnen verklaren en voorspelen vanuit de territoriale bezitsdrang van de mens.
  • Strategieën herkennen en kunnen toepassen waarmee invloed op anderen kan worden uitgeoefend.
  • Non-verbaal gedrag herkennen en kunnen interpreteren.
  • De eigen rol binnen een groep en de eigen invloed op het groepsfunctioneren kunnen inschatten.
  • Gepaste non-verbale signalen kennen in diverse communicatiesituaties.
  • De effecten kennen van media op het dagelijks functioneren.
  • Effecten van media op het dagelijks functioneren kunnen verklaren.

  • VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
    Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
    Psychologie en communicatieleer
    Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

    Geen


    Andere begincompetenties

    Geen


    LEERINHOUDEN
    • Wat is communicatie en waarom communiceren mensen
    • Waarom maken mensen deel uit van groepen en welke soorten groepen worden onderscheiden? Welke rollen kan men binnen een groep opnemen? Hoe worden beslissingen in groepen genomen?
    • Welke fasen worden doorlopen in de ontwikkeling tot een productieve groep.
    • Hoe kan communicatie in een groep geobserveerd, beschreven en weergegeven worden?
    • Welke bijdrage levert de communicatietheorie en het systeemdenken bij het doorgronden van de interpersoonlijke communicatie?
    • Hoe wordt opbouwende kritiek gegeven?
    • Wat zijn de 5 communicatieaxioma's van Watzlawick
    • Wat is territoriaal gedarg?
    • Diverse non-verbale signalen.
    • Functies van non-verbaal gedrag.
    • Wat is mediapsychologie en hoe beilcht zij de volgende processen: selectie van mediaboodschappen, interactie met media, onthouden, interpreteren, waarderen en attitudeverandering.

    STUDIEMATERIAAL
    • Syllabus: Communicatiepsychologie
    • Notities tijdens de les

    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    24

     lesuren

      27,91

    practicum en oefeningen:

    0

     lesuren

      00,00

    vormen van groepsleren:

    12

     lesuren

      13,95

    studietijd buiten contacturen:

    48

     klokuren

      55,81

    Verdere toelichting:
    Buiten de uren hoorcollege wordt in kleine groepjes het groepsproces en de samenwerking besproken tijdens de uren "Communicatiepsychologie in workshop". Binnen deze workshop nemen de studenten deel aan een peer-assessment en schrijven ze een individueel ervaringsverslag.

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
    • Schriftelijk examen over de cursus (Casus en toepassingsvragen)
    • De puntenverdeling wordt vermeld op het examenformulier.

    tijd voor examinering
    uren
    2

    %
     
     02,33

    Tweede examenperiode
  • Schriftelijk examen over de cursus (Casus en toepassingsvragen)
  • De puntenverdeling wordt vermeld op het examenformulier.
  •