|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Er zijn ontzettend veel verschillende redenen waarom een consument een of ander product al dan niet koopt. Lastig dus voor bedrijven die reclame willen maken, nieuwe producten willen lanceren, of willen weten wat zij méér hebben dan hun concurrenten. Daarom pluis je in de cursus Marketing het denkproces van de consument uit.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CM101 De student kan strategisch redeneren.
- CM102 De student kan creatief denken.
- CM104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CM206 De student kan teamgericht werken.
- CM207 De student kan oplossingsgericht werken.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CM309 De student kan probleemoplossend analyseren en strategisch denken.
- CM310 De student heeft een ruime kijk op de wereld en volgt de maatschappelijke trends.
- CM312 De student kan doelgericht relevante informatie verzamelen, kritisch beoordelen en verwerken.
- CM313 De student kan zelfstandig en teamgericht werken.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student denkt en handelt marktgericht
- De student kan probleemoplossend denken over marketingvraagstukken
- De student kan een marktverkennen onderzoek uitvoeren nl. het verzamelen van de nodige informatie i.v.m. het marktgebied en de beoogde doelgroepen, deze omschrijven en analyseren a.h.v. de verschillende segmentatiecriteria. Hij/zij kent het belang van het duidelijk positioneren van een product of merk
- De student kan het verband leggen tussen de communicatie voor een merk en het product-, distributie- en prijsbeleid van dat merk
- Als communicatiespecialist kan hij/zij bijdragen tot relatiemarketing
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
Geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
Geen
|
Andere begincompetenties
|
Interesse in het opvolgen van actuele marketingvraagstukken.
|
LEERINHOUDEN
|
- Concepten van marketing en marketingethiek.
- Bedrijfs- en marketingstrategie : samenwerkingsverbanden om klantrelaties op te bouwen.
- Analyse van de marketingomgeving.
- Het koopgedrag van de consument.
- Marktsegmentatie en positionering.
- Producten, diensten en merkenstrategie.
- Prijsbeleid
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Handboek: P. KOTLER, G.ARMSTRONG, Marketing, de essentie (7e editie), Pearson ed.
- Actuele teksten en cases.
- Ondersteunende website met extra cases, oefenmateriaal, relevante links naar bedrijven en marketingsites, Power Point slides en online testmogelijkheden.
- Ondersteunende documenten op Blackboard.
- Overheadprojectie.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
26
|
lesuren
|
27,20
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
67.6
|
klokuren
|
70,71
|
Verdere toelichting:
Concrete toepassingen voor Marketing maken deel uit van workshop 4.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Schriftelijk examen bestaande uit kennis- en inzichtsvragen. Toepassingsvragen rond actuele marketingvraagstukken (tot 20 punten)
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Schriftelijk examen bestaande uit kennis- en inzichtsvragen. Toepassingsvragen rond actuele marketingvraagstukken (tot. 20 punten).
|