ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Communicatiemanagement - 2PRV - Onderdelen - Bedrijfsbeleid
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: CM:Communicatiemanagement
Code: 2PR12
Academiejaar: 2008-2009
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: S:1
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 1
Totaal aantal contacturen: 38
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma:
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Debandt Willy


 

KORTE OMSCHRIJVING
Je bekijkt een bedrijf of een organisatie door de ogen van een manager. Hoe wordt een bedrijf gestructureerd? Welke strategische beslissingen moeten genomen worden? Hoe stel je een strategische plan op? De cursus Bedrijfsbeleid geeft je concrete antwoorden.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • CM101 De student kan strategisch redeneren.
  • CM102 De student kan creatief denken.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • CM207 De student kan oplossingsgericht werken.
Beroepsspecifieke competenties
  • CM309 De student kan probleemoplossend analyseren en strategisch denken.
  • CM310 De student heeft een ruime kijk op de wereld en volgt de maatschappelijke trends.
  • CM313 De student kan zelfstandig en teamgericht werken.
  • CM318 De student kan een communicatieplan plaatsen en verantwoorden in zijn maatschappelijke context.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De student is voorbereid op zijn/haar toekomstige werksituatie in de bedrijfswereld
  • Hij/zij is vertrouwd met de managementbegrippen, weet die te herkennen en kent de onderliggende betekenis ervan
  • Hij/zij kan zich kritisch opstellen t.o.v. de heersende management methoden en modellen
  • Hij/zij is vertrouwd met de basisbegrippen en de meest voortkomende technieken van kwaliteitsmanagement
  • De student kan types van bedrijfsleiding en managementstructuren herkennen en er een betekenis aan koppelen
  • De student is vertrouwd met de courante bedrijfsstrategieën en kan deze herkennen
  • De student kent de verschillende facetten van strategisch management.
  • De student is bewust van de sociale/ethische aspecten van modern management en kan de uitdagingen voor de toekomst formuleren uitleggen.

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

Geen


Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
Geen
Andere begincompetenties
Eindtermen secundair onderwijs
LEERINHOUDEN
  • basisbegrippen van bedrijfsbeleid
  • organisatiestructuren
  • ondernemingsanalyse
  • omgevingsanalyse
  • strategisch management
  • strategische planning
  • leiding geven
  • kwaliteitsmanagement

STUDIEMATERIAAL
  • Geschreven cursus
  • Eigen notities
  • Computer presentaties
  • Videobeelden
  • Persartikels
  • Websites

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

24

 lesuren

  25,64

practicum en oefeningen:

0

 lesuren

  00,00

vormen van groepsleren:

12

 lesuren

  12,82

studietijd buiten contacturen:

55.6

 klokuren

  59,40

Verdere toelichting:

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • Schriftelijk examen (80%): nadruk op de verworven kennis, zonder inzicht te vergeten.
  • Gevallenstudies ("cases") tijdens de lesperiode (20%): nadruk op inzicht, zonder kennis te vergeten.

Als je afwezig bent op een case mag je deze case inhalen indien je afwezigheid tijdig gewettigd wordt door een medisch attest. Het originele attest bezorg je aan het studentensecretariaat, de kopie ervan aan de betrokken lector, en dit binnen de vijf werkdagen vanaf de eerste ziektedag. Je maakt zelf een afspraak met de lector omtrent het tijdstip en de wijze waarop je het deelexamen kan inhalen.

Indien je binnen de gestelde termijn geen medisch attest voorlegt, ben je ongewettigd afwezig en krijg je geen punten voor die case.


tijd voor examinering
uren
2

%
 
 02,14

Tweede examenperiode
Schriftelijk examen (100%)