ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Communicatiemanagement - 2CC - Onderdelen - Workshop 4 Marktonderzoek
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: CM:Communicatiemanagement
Code: 2BC46
Academiejaar: 2008-2009
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: S:1
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 1
Totaal aantal contacturen: 57
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma:
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Dreessen Kristel
Jespers Gerd
Onsia Hélène
Van Assche Veerle
Van Os Cecile


 

KORTE OMSCHRIJVING
Je werkt mee aan een concurrentie-analyse rond een specifiek merk. Na een grondige voorstudie, ontwikkel je een enquête om een onderzoek te doen naar de concurrentie. Je leert de resultaten verwerken met SPSS. Nadien is het van belang deze resultaten nauwkeurig te interpreteren en te rapporteren.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • CM101 De student kan strategisch redeneren.
  • CM102 De student kan creatief denken.
  • CM103 De student kan meertalig communiceren.
  • CM104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • CM206 De student kan teamgericht werken.
  • CM207 De student kan oplossingsgericht werken.
Beroepsspecifieke competenties
  • CM309 De student kan probleemoplossend analyseren en strategisch denken.
  • CM311 De student kan mondeling en schriftelijk vlot communiceren in verschillende talen.
  • CM312 De student kan doelgericht relevante informatie verzamelen, kritisch beoordelen en verwerken.
  • CM313 De student kan zelfstandig en teamgericht werken.
  • CM314 De student kan ten behoeve van een communicatievraag een probleemanalyse uitvoeren.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  •  De studenten zijn in staat om een vooronderzoek te doen aan de hand van een interview.
  •  De studenten bezitten de technieken om een interview grondig voor te bereiden, en af te nemen.
  •  De studenten kunnen het concurrentieniveau van een merk bepalen, en een selectie maken tussen de op te nemen merken.
  •  De studenten beheersen de technieken om een onderzoek uit te voeren aan de hand van een enquête.
  •  De studenten  beheersen de technieken om de informatie te verwerken met behulp van SPSS.
  •  De studenten hebben het inzicht om de gevonden resultaten te interpreteren, te plaatsen in een juiste context.
  •  De studenten kunnen deze resultaten in krachtige conclusies neerschrijven.
  •  De studenten kunnen kritisch omgaan met allerhande bronnen. 
  •  De studenten kunnen op een beleefde maar vastberaden manier interne informatie bekomen.
  •  De studenten kunnen d.m.v. een gesprek heel specifieke inside-informatie te weten komen
  •  De studenten kunnen wetenschappelijk verantwoord rapporteren, schriftelijk en mondeling
  •  De studenten kunnen de hoofdlijnen van de verworven kennis in een vreemde taal weergeven

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
Volledig opleidingsjaar 1 CM.
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

Geen


Andere begincompetenties
Geen
LEERINHOUDEN
De studenten werken per klas, in groepjes van 4 à 5 studenten aan een concurrentieanalyse. Per vak maken ze toepassingen op de bovenvermelde doelstellingen.
Zie workshopbundel voor de concrete opdrachten.

STUDIEMATERIAAL
  • Handleiding
  • Online materiaal.
  • Cursussen eerste jaar

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

5

 lesuren

  06,10

practicum en oefeningen:

0

 lesuren

  00,00

vormen van groepsleren:

50

 lesuren

  60,98

studietijd buiten contacturen:

25

 klokuren

  30,49

Verdere toelichting:

De facetten van de workshop zijn :
Marketing
Bedrijfsbeleid
Communicatieonderzoek
Nederlands
Frans

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • De studenten geven één paper af aan alle betrokken lectoren ( de conventies afgesproken volgens de APA normen ) in het Nederlands, waar alle resultaten in verwerkt zijn. Daarnaast maken de studenten een samenvatting van de belangrijkste conclusies in het Frans.
  • Marketing 10 punten
  • Bedrijfsbeleid 10 punten
  • Communicatieonderzoek 20 punten
  • Nederlands 10 punten
  • Frans 10 punten
  • De student moet om te slagen  voor de WS 50% op het totaal halen en minstens 40% op elk facet.
  • Wie 3 maal afwezig is bij de procesbegeleiding (= lessen of andere contacten), krijgt een 0 op het facet dat dan begeleid wordt. Medische attesten gelden niet als verzachtende omstandigheid.


Tekort van x op een facet

Max. totaalscore voor opl.ond.

1

Mathematisch berekende totaalscore

2

Mathematisch berekende totaalscore

3

7/20

4

6/20

5

5/20
  • Voor een werkstuk / taak dat niet of te laat wordt afgegeven krijgt de student een 0 op het deelexamen. De scores van deelexamens worden mathematisch opgeteld.
  • Als men uitspraken letterlijk overneemt van een ander en daarbij niet aantoont dat het om een citaat gaat, pleegt men een vorm van intellectuele diefstal die plagiaat heet.  Bij elke vaststelling wordt plagiaat bestraft. (We volgen daarbij een procedure die beschreven staat in artikels 94 tot en met 97 van het OER.)
  • Voor het facet Nederlands bestaat een exhaustieve lijst met zware fouten.  Voor deze fouten wordt 1 punt op de totaalscore afgetrokken. 
  • Werkwijze en evaluatie van opdrachten staan uitgelegd in de workshopbundel. 


tijd voor examinering
uren
2

%
 
 02,44

Tweede examenperiode

Indien de student niet geslaagd is voor de workshop, moet hij /zij alle facetten waarvoor hij/ zij niet geslaagd was, terug afleggen in de tweede examenperiode. Procesbewaking is tijdens de vakantieperiode onmogelijk. Daarom wordt het proces, ondanks het belang ervan, tijdens de tweede examenperiode niet beoordeeld.

Punten voor een facet / de facetten waarvoor de student in de eerste examenperiode een voldoende behaalde, worden overgedragen naar de tweede examenperiode.

Het facet waarvoor de onvoldoende werd behaald, wordt in tweede examenperiode opnieuw afgelegd.