ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Communicatiemanagement - 2CC - Onderdelen - Grafische technieken
  

Component behoort tot O.O.: Multimedia en informatica
Afstudeerrichting: CM:Communicatiemanagement
Code: 2BC22
Academiejaar: 2008-2009
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: S:1
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 33
Totaal aantal contacturen: 26
Totaal studietijd: 51,48
Deeltijds programma:
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Van Praet Imelda


 

KORTE OMSCHRIJVING

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • CM102 De student kan creatief denken.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • CM206 De student kan teamgericht werken.
Beroepsspecifieke competenties
  • CM313 De student kan zelfstandig en teamgericht werken.
  • CM316 De student kan met de nodige creativiteit een communicatiestrategie ontwikkelen en plannen.
  • CM319 De student kan uit de verschillende communicatievormen de juiste keuze maken op basis van zijn inzicht in hun mogelijkheden en beperkingen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De student kent de vakterminologie.
  • De student kan zelfstandig en teamgericht aan een eindproduct werken.
  • De student is in staat een grafisch ontwerp kritisch te beoordelen.
  • De student kent de mogelijkheden van de grafische programma's Adobe Illustrator en Adobe Indesign.
  • De student kan met behulp van deze software een document met tekst en beeld ontwerpen dat klaar is voor druk.

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
Volledig opleidingsjaar 1 CM
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
Geen
Andere begincompetenties
Enkel in combinatie met workshop 1
LEERINHOUDEN
Praktische toepassingen van de opgesomde specifieke doelstellingen.
STUDIEMATERIAAL

Software Adobe Illustrator en Adobe Indesign

Naslagwerken bib.

Adobe - Help online.

Gerealiseerde ontwerpen tijdens de les.


WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

4

 lesuren

  06,21

practicum en oefeningen:

20

 lesuren

  31,06

vormen van groepsleren:

0

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

38.4

 klokuren

  59,63

Verdere toelichting:
Concrete toepassingen van dit opleidingsonderdeel maken deel uit van workshop 1.

EVALUATIE

Eerste examenperiode

Procesevaluatie 50 %

Productevaluatie 50%

Aanwezigheid is verplicht tijdens elke les.

Bij de productevaluatie wordt rekening gehouden met het proces.

Grafische technieken is één van de samenstellende componenten van een omvangrijk opleidingsonderdeel. Voor dergelijke opleidingsonderdelen geldt volgende regel: een tekort voor één van de samenstellende componenten levert altijd een tekort op voor het volledige opleidingsonderdeel.  Zelfs al zou het mathematische gemiddelde van de scores voor de verschillende componenten een cijfer boven of gelijk aan tien opleveren, toch verschijnt er dan voor het gehele opleidingsonderdeel op het rapport ten hoogste een negen. Bovendien wordt er dan bij de deliberatie gekeken naar het tekort voor de betrokken component. Indien een student geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met componenten, en niet gedelibereerd wordt, moet hij herkansen voor de component(en) waarvoor hij een tekort haalde. De component waarvoor hij een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op naar een volgende examenperiode van hetzelfde academiejaar of van het volgende academiejaar. Opgelet, deze overdracht geldt maar voor het volgende academiejaar. Daarna vervalt de overdracht en moet de component opnieuw geëvalueerd worden.


tijd voor examinering
uren
2

%
 
 03,11

Tweede examenperiode

Product/opdracht 20%

Examen/test 80%

Grafische technieken is één van de samenstellende componenten van een omvangrijk opleidingsonderdeel. Voor dergelijke opleidingsonderdelen geldt volgende regel: een tekort voor één van de samenstellende componenten levert altijd een tekort op voor het volledige opleidingsonderdeel.  Zelfs al zou het mathematische gemiddelde van de scores voor de verschillende componenten een cijfer boven of gelijk aan tien opleveren, toch verschijnt er dan voor het gehele opleidingsonderdeel op het rapport ten hoogste een negen. Bovendien wordt er dan bij de deliberatie gekeken naar het tekort voor de betrokken component. Indien een student geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met componenten, en niet gedelibereerd wordt, moet hij herkansen voor de component(en) waarvoor hij een tekort haalde. De component waarvoor hij een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op naar een volgende examenperiode van hetzelfde academiejaar of van het volgende academiejaar. Opgelet, deze overdracht geldt maar voor het volgende academiejaar. Daarna vervalt de overdracht en moet de component opnieuw geëvalueerd worden.