ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Communicatiemanagement - 2CC - Onderdelen - Communicatiepsychologie
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: CM:Communicatiemanagement
Code: 2BC19
Academiejaar: 2008-2009
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: S:1
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 1
Totaal aantal contacturen: 38
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma:
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Spittaels Olaf


 

KORTE OMSCHRIJVING

Welke factoren bepalen of een groep een taak met succes kan uitvoeren en welke logische stappen worden daarbij doorlopen? Welke non-verbale signalen geven we met ons lichaam? Hoe worden wij individueel beïnvloed door de media? Hoe kan het beslissingproces van de consument beïnvloed worden? Deze kernvragen worden beantwoord in respectievelijk de cursusonderdelen groepsdynamica, non-verbale communicatie, mediapsychologie en consumentenpsychologie.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • CM102 De student kan creatief denken.
  • CM104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • CM206 De student kan teamgericht werken.
  • CM207 De student kan oplossingsgericht werken.
  • CM208 In samenhang met de beroepspraktijk kan de student maatschappelijke verantwoordelijkheid opnemen.
Beroepsspecifieke competenties
  • CM309 De student kan probleemoplossend analyseren en strategisch denken.
  • CM310 De student heeft een ruime kijk op de wereld en volgt de maatschappelijke trends.
  • CM313 De student kan zelfstandig en teamgericht werken.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • Objectieve kenmerken en eigenschappen van groepen kunnen herkennen en benoemen.
  • Functioneel en disfunctioneel gedrag in de groep herkennen en hier gepast op kunnen reageren.
  • Problemen bij het nemen van beslissingen herkennen en strategieën kunnen aanwenden om beslissen gemakkelijker te maken.
  • Relaties binnen een groep in kaart kunnen brengen.
  • De verschillende stadia binnen groepsontwikkeling kunnen herkennen en gepast kunnen omgaan met de prototypische problemen die in deze fasen optreden.
  • De gepaste conflicthanteringsmethode kunnen aanwenden.
  • Kunnen formuleren van opbouwende feedback en kritiek.
  • Gedrag kunnen verklaren en voorspelen vanuit de territoriale bezitsdrang van de mens.
  • Strategieën herkennen en kunnen toepassen waarmee invloed op anderen kan worden uitgeoefend.
  • Non-verbale signalen herkennen en kunnen toepassen.
  • De eigen rol binnen een groep en de eigen invloed op het groepsfunctioneren kunnen inschatten.
  • De effecten kennen van media op het dagelijk functioneren.
  • Attitudeverandering t.o.v een bepaald product kunnen bewerkstelligen.
  • Het beslissingsproces van de consument kunnen voorspellen of stimuleren.
  • De effecten van sociale communicatie tussen consumenten en invloed van de media kunnen inschatten.
  • Ontevredenheid van de consument begrijpen en klachten gepast kunnen behandelen.

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

Psychologie en communicatieleer 


Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

Geen


Andere begincompetenties

Geen


LEERINHOUDEN
  • Wat is communicatie en waarom communiceren mensen?
  • Waarom maken mensen deel uit van groepen en welke soorten groepen worden onderscheiden? welke rollen kan men binnen een groep opnemen? Hoe worden beslissingen in groepen genomen?
  • Welke fasen worden doorlopen in de ontwikkeling tot een productieve groep?
  • Hoe kan communicatie in een groep geobserveerd, beschreven en weergegeven worden?
  • Welke bijdrage levert de communicatietheorie en het systeeemdenken bij het doorgronden van de interpersoonlijke communicatie?
  • Hoe wordt opbouwende kritiek gegeven?
  • Wat zijn de 5 communicatieaxioma's van Watzlawick?
  • Wat is territoriaal gedrag?
  • Soorten non-verbaal gedrag?
  • Wat is consumentengedrag?
  • Percepte en categorisatie van goederen en diensten door de consument.
  • Attitudevorming bij de consument
  • Het beslissingsproces bij aanschaf van goederen of diensten en het verloop van de consumptiecyclus.
  • Sociale beïnvloeding tussen consumenten.
  • Consumenten tevredenheid en klachtenbehandeling.

STUDIEMATERIAAL
  • Syllabus: communicatiepsychologie.
  • Notities tijdens de les.

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

24

 lesuren

  27,91

practicum en oefeningen:

0

 lesuren

  00,00

vormen van groepsleren:

12

 lesuren

  13,95

studietijd buiten contacturen:

48

 klokuren

  55,81

Verdere toelichting:
Buiten de uren hoorcollege wordt in kleine groepjes het groepsproces en de samenwerking besproken tijdens de uren "Communicatiepsychologie in workshop". Binnen deze workshop nemen de studenten deel aan een peer-assessment en schrijven ze een individueel ervaringsverslag.

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • Schriftelijk examen over de cursus (Casus en toepassingsvragen)
  • De puntenverdeling wordt vermeld op het examenformulier

 


tijd voor examinering
uren
2

%
 
 02,33

Tweede examenperiode
  • Schriftelijk examen over de cursus (Casus en toepassingsvragen)
  • De puntenverdeling wordt vermeld op het examenformulier