ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Communicatiemanagement - 2CC - Onderdelen - Bedrijfsbeleid
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: CM:Communicatiemanagement
Code: 2BC12
Academiejaar: 2008-2009
Type: kern
Niveau: inleidend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: S:1
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 1
Totaal aantal contacturen: 38
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma:
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Onsia Hélène


 

KORTE OMSCHRIJVING
Je bekijkt een bedrijf of een organisatie door de ogen van een manager. Hoe wordt een bedrijf gestructureerd? Welke strategische beslissingen moeten genomen worden?   Hoe zorg je voor de groei en voor de continuïteit van een onderneming ? De cursus bedrijfsbeleid geeft je concrete antwoorden.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • CM101 De student kan strategisch redeneren.
  • CM102 De student kan creatief denken.
  • CM104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • CM206 De student kan teamgericht werken.
  • CM207 De student kan oplossingsgericht werken.
  • CM208 In samenhang met de beroepspraktijk kan de student maatschappelijke verantwoordelijkheid opnemen.
Beroepsspecifieke competenties
  • CM309 De student kan probleemoplossend analyseren en strategisch denken.
  • CM310 De student heeft een ruime kijk op de wereld en volgt de maatschappelijke trends.
  • CM312 De student kan doelgericht relevante informatie verzamelen, kritisch beoordelen en verwerken.
  • CM313 De student kan zelfstandig en teamgericht werken.
  • CM314 De student kan ten behoeve van een communicatievraag een probleemanalyse uitvoeren.
  • CM315 De student kan de voor het communicatieplan relevante doelstellingen verwoorden en de beoogde doelgroep omschrijven.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De student is voorbereid op zijn/ haar toekomstige werksituatie in de bedrijfswereld.
  • Hij/zij is vertrouwd met  managementbegrippen en herkent ze.
  • Hij/zij kan zich kritisch opstellen ten opzichte van de heersende management methoden en modellen.
  • Hij/zij herkent types van bedrijfsleiding en structuren en kan deze interpreteren.
  • De student kan types van bedrijfleiding en managementstructuren herkennen en een waardering inschatten.
  • De student is vertrouwd met bedrijfsstrategieën en kan deze in diverse media dedecteren.

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

Volgtijdelijkheid: geslaagd zijn voor het opleidingsonderdeel economie 1CM.


Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

geen


Andere begincompetenties
geen

LEERINHOUDEN
  • Basisbegrippen van bedrijfsbeleid
  • Organisatiestructuren
  • Strategisch Management

 


STUDIEMATERIAAL
  • Syllabus
  • eigen notities
  • Gevalstudies

 


WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

24

 lesuren

  25,64

practicum en oefeningen:

0

 lesuren

  00,00

vormen van groepsleren:

12

 lesuren

  12,82

studietijd buiten contacturen:

55.6

 klokuren

  59,40

Verdere toelichting:

EVALUATIE

Eerste examenperiode
Schriftelijk januari - of juni-examen op 20 punten.
tijd voor examinering
uren
2

%
 
 02,14

Tweede examenperiode
Schriftelijk examen op 20 punten