ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Communicatiemanagement - 2CC - Onderdelen - Foto/Video + Web
  

Component behoort tot O.O.: Multimedia en informatica
Afstudeerrichting: CM:Communicatiemanagement
Code: 00226
Academiejaar: 2008-2009
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: S:1
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 33
Totaal aantal contacturen: 32
Totaal studietijd: 51,48
Deeltijds programma:
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Mermans Sandra
Vlecken Koen


 

KORTE OMSCHRIJVING
Techniek en creativiteit gaan hand in hand. Je verkent de mogelijkheden van grafische computerprogramma's, van foto- en videocamera's en van het web. Je streefdoel is immers het opmaken van een portfolio voor de workshop portfolio.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • CM102 De student kan creatief denken.
  • CM104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • CM207 De student kan oplossingsgericht werken.
Beroepsspecifieke competenties
  • CM309 De student kan probleemoplossend analyseren en strategisch denken.
  • CM310 De student heeft een ruime kijk op de wereld en volgt de maatschappelijke trends.
  • CM319 De student kan uit de verschillende communicatievormen de juiste keuze maken op basis van zijn inzicht in hun mogelijkheden en beperkingen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  1. De student kan vlot werken met een foto- en videocamera.
  2. De student kan eigen foto's bewerken met Photoshop. 
  3. De student kan videobeelden bewerken met iMovie.
  4. De student heeft oog voor de esthetische en vormelijke vereisten van het stilstaand en bewegend beeld.
  5. De student kan een persoonlijke website maken en beheren met behulp van Dreamweaver. De website wordt beoordeeld op techniek, usability en design. 

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
  • Volledig opleidingsjaar 1CM.

Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
Geen
Andere begincompetenties
  • Vlot kunnen werken met de computer is een vereiste begincompetentie.

LEERINHOUDEN
  • Vlot leren werken met een foto- en videocamera, foto's bewerken in Photoshop, en videobeelden monteren in iMovie. De esthetiek van het stilstaand en bewegend beeld.
  • Een persoonlijke website maken en beheren met behulp van Dreamweaver, met nadruk op techniek, usability en design.

STUDIEMATERIAAL
  • Oefenbundel Photoshop
  • Eigen notities. Het is belangrijk dat de student eigen notities maakt tijdens de les en de feedbackmomenten.

  • WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    20

     lesuren

      34,48

    practicum en oefeningen:

    11

     lesuren

      18,97

    vormen van groepsleren:

    0

     lesuren

      00,00

    studietijd buiten contacturen:

    26

     klokuren

      44,83

    Verdere toelichting:
    • Inleidend hoor- en werkcollege.
    • Practicum en oefeningen.
    • Feedback op deelopdrachten.

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
    • Foto&Video 10 punten
      • Productevaluatie eindproduct (10 punten), Praktische test Photoshop (bij het niet slagen in deze test een vermindering van 3 punten op het deelpunt Foto&Video).
    • Webdesign 10 punten
      • Permanente evaluatie op huistaken en oefeningen tijdens de les.
    • Om te slagen voor de component Foto/Video + Web moet de student minstens 50 % halen in het totaal én zowel voor Foto/Video als voor Web minstens 50 % halen.
    • Aanwezigheid is verplicht tijdens elke les. Wie drie maal afwezig is in de lessen of andere contacten krijgt een nul voor het betrokken opleidingsdeel. Medische attesten gelden niet als verzachtende omstandigheid. Procesbewaking is tijdens de vakantie onmogelijk. Daarom wordt het proces, ondanks het belang ervan, tijdens de tweede examenperiode niet beoordeeld.  
    • Alle opdrachten worden zelf, eigenhandig én individueel gemaakt. Elke vaststelling van plagiaat wordt bestraft. (We volgen daarbij een procedure die beschreven staat in de artikels 94 tot en met 97 van het OER.) 
    • Taken worden op tijd afgegeven en zijn volledig. Een taak niet, te laat, of slechts gedeeltelijk inleveren, leidt tot een nul voor het betreffende deelexamen.

    Foto, video & web is één van de samenstellende componenten van een omvangrijk opleidingsonderdeel. Voor dergelijke opleidingsonderdelen geldt volgende regel: een tekort voor één van de samenstellende componenten levert altijd een tekort op voor het volledige opleidingsonderdeel.  Zelfs al zou het mathematische gemiddelde van de scores voor de verschillende componenten een cijfer boven of gelijk aan tien opleveren, toch verschijnt er dan voor het gehele opleidingsonderdeel op het rapport ten hoogste een negen. Bovendien wordt er dan bij de deliberatie gekeken naar het tekort voor de betrokken component. Indien een student geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met componenten, en niet gedelibereerd wordt, moet hij herkansen voor de component(en) waarvoor hij een tekort haalde. De component waarvoor hij een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op naar een volgende examenperiode van hetzelfde academiejaar of van het volgende academiejaar. Opgelet, deze overdracht geldt maar voor het volgende academiejaar. Daarna vervalt de overdracht en moet de component opnieuw geëvalueerd worden.


    tijd voor examinering
    uren
    1

    %
     
     01,72

    Tweede examenperiode
    • Indien de student in eerste zit 50% haalde voor Foto/Video + Web, maar voor één van de twee facetten onder 50% scoorde, moet hij/zij enkel het facet met het tekort herwerken.
    • Fotografie: productevaluatie via eindproduct en praktische test Photoshop.
    • Web: mondeling examen.

    Foto/Video + Web is één van de samenstellende componenten van een omvangrijk opleidingsonderdeel. Voor dergelijke opleidingsonderdelen geldt volgende regel: een tekort voor één van de samenstellende componenten levert altijd een tekort op voor het volledige opleidingsonderdeel.  Zelfs al zou het mathematische gemiddelde van de scores voor de verschillende componenten een cijfer boven of gelijk aan tien opleveren, toch verschijnt er dan voor het gehele opleidingsonderdeel op het rapport ten hoogste een negen. Bovendien wordt er dan bij de deliberatie gekeken naar het tekort voor de betrokken component. Indien een student geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met componenten, en niet gedelibereerd wordt, moet hij herkansen voor de component(en) waarvoor hij een tekort haalde. De component waarvoor hij een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op naar een volgende examenperiode van hetzelfde academiejaar of van het volgende academiejaar. Opgelet, deze overdracht geldt maar voor het volgende academiejaar. Daarna vervalt de overdracht en moet de component opnieuw geëvalueerd worden.