1 Communicatiemanagement - 1CM - Onderdelen - Marketing |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Economie en marketing |
Afstudeerrichting: |
CM:Communicatiemanagement |
Code: |
10219 |
Academiejaar: |
2008-2009 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
S:1 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
34 |
Totaal aantal contacturen: |
24 |
Totaal studietijd: |
53,04 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Jespers Gerd
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Er zijn ontzettend veel verschillende redenen waarom een consument één of ander product al dan niet koopt. Lastig dus voor bedrijven die reclame willen maken, nieuwe producten willen lanceren, of willen weten wat zij méér hebben dan hun concurrenten. Daarom pluis je in de cursus Marketing het denkproces van de consument uit. Hoe kunnen marketeers op het juiste moment, het juiste product afzetten bij de juiste doelgroep?
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CM101 De student kan strategisch redeneren.
- CM102 De student kan creatief denken.
- CM104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CM206 De student kan teamgericht werken.
- CM207 De student kan oplossingsgericht werken.
- CM208 In samenhang met de beroepspraktijk kan de student maatschappelijke verantwoordelijkheid opnemen.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CM309 De student kan probleemoplossend analyseren en strategisch denken.
- CM310 De student heeft een ruime kijk op de wereld en volgt de maatschappelijke trends.
- CM312 De student kan doelgericht relevante informatie verzamelen, kritisch beoordelen en verwerken.
- CM313 De student kan zelfstandig en teamgericht werken.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student denkt en handelt marktgericht.
- De student kan probleemoplossend denken over marketingvraagstukken.
- De student kan een marktverkennend onderzoek uitvoeren nl. het verzamelen van de nodige informatie i.v.m. het marktgebied en de beoogde doelgroepen, deze omschrijven en analyseren a.h.v. de verschillende segementatiecriteria. Hij/zij kent het belang van het duidelijk positioneren van een product of merk.
- De student kan het verband leggen tussen de communicatie voor een merk en het product-, distributie- en prijsbeleid van dat merk.
- Als communicatiespecialist kan hij/zij bijdragen tot relatiemarketing.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
Geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
Geen
|
Andere begincompetenties
|
Interesse in het opvolgen van actuele marketingvraagstukken.
|
LEERINHOUDEN
|
- Concepten van marketing en marketingethiek.
- Bedrijfs-en marketingstrategie : samenwerkingsverbanden om klantrelaties op te bouwen.
- Analyse van de marketingomgeving .
- Het koopgedrag van de consument.
- Marktsegmentatie en positionering.
- Producten, diensten en merkenstrategie.
- Prijsbeleid.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Handboek: P. Kotler, G. Armstrong, Marketing, de essentie (7e editie), Pearson ed.
- Actuele teksten en cases
- Ondersteunende website met extra cases, oefenmateriaal, relevante links naar bedrijven en marketingsites, Power Point slides en online testmogelijkheden.
- Ondersteunende documenten op Blackboard.
- Overheadprojectie.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
18
|
lesuren
|
38,30
|
practicum en oefeningen:
|
4
|
lesuren
|
08,51
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
23
|
klokuren
|
48,94
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Schriftelijk examen bestaande uit kennis- en inzichtsvragen. Toepassingsvragen rond actuele marketingvraagstukken (tot .20 punten).
Marketing is één van de samenstellende componenten van een omvangrijk opleidingsonderdeel. Voor dergelijke opleidingsonderdelen geldt volgende regel: een tekort voor één van de samenstellende componenten levert altijd een tekort op voor het volledige opleidingsonderdeel. Zelfs al zou het mathematische gemiddelde van de scores voor de verschillende componenten een cijfer boven of gelijk aan tien opleveren, toch verschijnt er dan voor het gehele opleidingsonderdeel op het rapport ten hoogste een negen. Bovendien wordt er dan bij de deliberatie gekeken naar het tekort voor de betrokken component. Indien een student geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met componenten, en niet gedelibereerd wordt, moet hij herkansen voor de component(en) waarvoor hij een tekort haalde. De component waarvoor hij een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op naar een volgende examenperiode van hetzelfde academiejaar of van het volgende academiejaar. Opgelet, deze overdracht geldt maar voor het volgende academiejaar. Daarna vervalt de overdracht en moet de component opnieuw geëvalueerd worden.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Schriftelijk examen bestaande uit kennis- en inzichtsvragen. Toepassingsvragen rond actuele marketingvraagstukken (tot. 20 punten)
Marketing is één van de samenstellende componenten van een omvangrijk opleidingsonderdeel. Voor dergelijke opleidingsonderdelen geldt volgende regel: een tekort voor één van de samenstellende componenten levert altijd een tekort op voor het volledige opleidingsonderdeel. Zelfs al zou het mathematische gemiddelde van de scores voor de verschillende componenten een cijfer boven of gelijk aan tien opleveren, toch verschijnt er dan voor het gehele opleidingsonderdeel op het rapport ten hoogste een negen. Bovendien wordt er dan bij de deliberatie gekeken naar het tekort voor de betrokken component. Indien een student geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met componenten, en niet gedelibereerd wordt, moet hij herkansen voor de component(en) waarvoor hij een tekort haalde. De component waarvoor hij een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op naar een volgende examenperiode van hetzelfde academiejaar of van het volgende academiejaar. Opgelet, deze overdracht geldt maar voor het volgende academiejaar. Daarna vervalt de overdracht en moet de component opnieuw geëvalueerd worden.
|
|
| |
|