ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Communicatiemanagement - 1CM - Onderdelen - Micro-economie
  

Component behoort tot O.O.: Economie en marketing
Afstudeerrichting: CM:Communicatiemanagement
Code: 10217
Academiejaar: 2008-2009
Type: kern
Niveau: inleidend
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: S:1
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 33
Totaal aantal contacturen: 30
Totaal studietijd: 51,48
Deeltijds programma:
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Jespers Gerd
Poppe Stephaan


 

KORTE OMSCHRIJVING
De meest ingrijpende kracht in ons hedendaags maatschappelijk bestel moet een stuk doorzichtiger worden voor jou. Krantenberichten over economie klinken niet langer vreemd. Vanaf nu doorzie je de betrokkenheid van de consument, de werknemer én de communicatiemanager bij economisch-maatschappelijke verschijnselen.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • CM104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • CM207 De student kan oplossingsgericht werken.
Beroepsspecifieke competenties
  • CM310 De student heeft een ruime kijk op de wereld en volgt de maatschappelijke trends.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De student is geïnteresseerd in het economisch leven in België, Europa en de wereld.
  • De student herkent zijn eigen betrokkenheid bij het economisch leven als consument, als werknemer, als communicatiemanager.
  • De student begrijpt het belang van een aantal economisch-maatschappelijke verschijnselen, ontwikkelingen en vraagstukken en kan deze analyseren en kritisch benaderen.

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
Geen
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
Geen
Andere begincompetenties
Geen
LEERINHOUDEN
  • Inleiding
  • De consument
  • De producent
  • Markten en prijsvorming

STUDIEMATERIAAL
 Handboek: De Velder, S. & De Cnuydt, I.  Economie Vandaag 2008.
Gent: Academia Press.
  • Ondersteunende website.
  • Artikels uit kranten en tijdschriften.
  • Internetsites.
  • Overhead of  PowerPoint presentatie.

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

22

 lesuren

  38,60

practicum en oefeningen:

0

 lesuren

  00,00

vormen van groepsleren:

6

 lesuren

  10,53

studietijd buiten contacturen:

27

 klokuren

  47,37

Verdere toelichting:

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • Schriftelijk examen:
    • Januari-examen: 20 punten 
  •  Inzichtsvragen, kennisvragen en toepassingen.

Micro-economie is één van de samenstellende componenten van een omvangrijk opleidingsonderdeel. Voor dergelijke opleidingsonderdelen geldt volgende regel: een tekort voor één van de samenstellende componenten levert altijd een tekort op voor het volledige opleidingsonderdeel.  Zelfs al zou het mathematische gemiddelde van de scores voor de verschillende componenten een cijfer boven of gelijk aan tien opleveren, toch verschijnt er dan voor het gehele opleidingsonderdeel op het rapport ten hoogste een negen. Bovendien wordt er dan bij de deliberatie gekeken naar het tekort voor de betrokken component. Indien een student geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met componenten, en niet gedelibereerd wordt, moet hij herkansen voor de component(en) waarvoor hij een tekort haalde. De component waarvoor hij een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op naar een volgende examenperiode van hetzelfde academiejaar of van het volgende academiejaar. Opgelet, deze overdracht geldt maar voor het volgende academiejaar. Daarna vervalt de overdracht en moet de component opnieuw geëvalueerd worden.


tijd voor examinering
uren
2

%
 
 03,51

Tweede examenperiode
  • Schriftelijk examen: 20 punten
  • Inzichtsvragen, kennisvragen en toepassingen.

Micro-economie is één van de samenstellende componenten van een omvangrijk opleidingsonderdeel. Voor dergelijke opleidingsonderdelen geldt volgende regel: een tekort voor één van de samenstellende componenten levert altijd een tekort op voor het volledige opleidingsonderdeel.  Zelfs al zou het mathematische gemiddelde van de scores voor de verschillende componenten een cijfer boven of gelijk aan tien opleveren, toch verschijnt er dan voor het gehele opleidingsonderdeel op het rapport ten hoogste een negen. Bovendien wordt er dan bij de deliberatie gekeken naar het tekort voor de betrokken component. Indien een student geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met componenten, en niet gedelibereerd wordt, moet hij herkansen voor de component(en) waarvoor hij een tekort haalde. De component waarvoor hij een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op naar een volgende examenperiode van hetzelfde academiejaar of van het volgende academiejaar. Opgelet, deze overdracht geldt maar voor het volgende academiejaar. Daarna vervalt de overdracht en moet de component opnieuw geëvalueerd worden.