1 Communicatiemanagement - 1CM - Onderdelen - Informatica |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Research en IC-Toolkit |
Afstudeerrichting: |
CM:Communicatiemanagement |
Code: |
10206 |
Academiejaar: |
2008-2009 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
S:1 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
50 |
Totaal aantal contacturen: |
12 |
Totaal studietijd: |
39 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Mairiaux Philippe Van Varik Mark
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Steeds meer bedrijven verwachten van hun werknemers dat ze met de computer kunnen werken. Logisch dus dat je de basis van de MS Word, Excel en PowerPoint onder de knie hebt.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CM101 De student kan strategisch redeneren.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CM207 De student kan oplossingsgericht werken.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CM309 De student kan probleemoplossend analyseren en strategisch denken.
- CM312 De student kan doelgericht relevante informatie verzamelen, kritisch beoordelen en verwerken.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
De studenten kunnen eenvoudige teksten met Word opstellen. Ze kunnen eenvoudige logische problemen uit de praktijk oplossen met excel. Vervolgens kunnen ze eenvoudige grafieken maken. Ze kunnen de opmaak toepassen in excel. Verder kunnen ze een diavoorstelling met PowerPoint maken.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
Geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
Geen
|
Andere begincompetenties
|
Geen
|
LEERINHOUDEN
|
document creëren, bewaren, ophalen, wijzigen, afdrukken alinea’s, tabs, inspringen, uitlijnen, regelafstand, werken met fonts tekst selecteren, kopiëren, verplaatsen, tekst zoeken en vervangen, pagina-eigenschappen kolommen, tabellen, kaders en arcering kop- en voettekst, voetnoten opmaakprofiel gebruiken, opsommingstekens en nummering
gegevens invoeren, wijzigen, afdrukken map bewaren, ophalen, wijzigen met eenvoudige formules/functies werken: som(), max(), min(), gemiddelde(), aantal(), aantalarg(), vandaag(), wiskundige en logische operatoren relatieve, gemengde en absolute celadressen formules kopiëren selectie maken, kolommen /rijen verbergen, toevoegen, verwijderen, blokkeren cellen wissen, verwijderen, toevoegen cellen opmaken, voorwaardelijke opmaak, pagina-instelling cellen kopiëren, verplaatsen, intelligent kopiëren
nieuwe dia maken, inlassen, verwijderen, verbergen, volgorde wijzigen, presentatie, samenvattingsdia bewaren, ophalen, wijzigen, afdrukken sjabloon, achtergrondkleur, indeling, tabel, voettekst presentatie uitvoeren, onderbreken, doorlopend maken, aanwijzer, aantekeningen animaties, overgang tussen de dia’s multi-media objecten invoeren, grafieken importeren vanuit Excel actieknoppen
|
STUDIEMATERIAAL
|
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
practicum en oefeningen:
|
11
|
lesuren
|
34,38
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
20
|
klokuren
|
62,50
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Openboek examen op computer
Informatica is één van de samenstellende componenten van een omvangrijk opleidingsonderdeel. Voor dergelijke opleidingsonderdelen geldt volgende regel: een tekort voor één van de samenstellende componenten levert altijd een tekort op voor het volledige opleidingsonderdeel. Zelfs al zou het mathematische gemiddelde van de scores voor de verschillende componenten een cijfer boven of gelijk aan tien opleveren, toch verschijnt er dan voor het gehele opleidingsonderdeel op het rapport ten hoogste een negen. Bovendien wordt er dan bij de deliberatie gekeken naar het tekort voor de betrokken component. Indien een student geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met componenten, en niet gedelibereerd wordt, moet hij herkansen voor de component(en) waarvoor hij een tekort haalde. De component waarvoor hij een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op naar een volgende examenperiode van hetzelfde academiejaar of van het volgende academiejaar. Opgelet, deze overdracht geldt maar voor het volgende academiejaar. Daarna vervalt de overdracht en moet de component opnieuw geëvalueerd worden.
.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Openboek examen op computer
Informatica is één van de samenstellende componenten van een omvangrijk opleidingsonderdeel. Voor dergelijke opleidingsonderdelen geldt volgende regel: een tekort voor één van de samenstellende componenten levert altijd een tekort op voor het volledige opleidingsonderdeel. Zelfs al zou het mathematische gemiddelde van de scores voor de verschillende componenten een cijfer boven of gelijk aan tien opleveren, toch verschijnt er dan voor het gehele opleidingsonderdeel op het rapport ten hoogste een negen. Bovendien wordt er dan bij de deliberatie gekeken naar het tekort voor de betrokken component. Indien een student geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met componenten, en niet gedelibereerd wordt, moet hij herkansen voor de component(en) waarvoor hij een tekort haalde. De component waarvoor hij een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op naar een volgende examenperiode van hetzelfde academiejaar of van het volgende academiejaar. Opgelet, deze overdracht geldt maar voor het volgende academiejaar. Daarna vervalt de overdracht en moet de component opnieuw geëvalueerd worden.
|
|
| |
|