|
3 Hotelmanagement - 3HM - Opleidingsonderdelen |
|
|
|
| | |
3 Hotelmanagement - 3HM - Onderdelen - Financieel management/9 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
HM:Hotelmanagement |
Code: |
3HM01 |
Academiejaar: |
2008-2009 |
Type: |
kern |
Niveau: |
gespecialiseerd |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
M:9 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
3 |
Totaal aantal contacturen: |
32 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Holthof Christian
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Het vak financieel management is een inleidende cursus op investeringsanalyses en financieringstechnieken. Tevens wordt er in zeer beperkte mate aandacht besteed aan een aantal beleggingsproducten.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- HM101 Denk- en redeneervaardigheid.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
De student kan een zeer eenvoudige investeringsanalyse uitvoeren.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
Bedrijfseconomie
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
Bedrijfseconomie
|
Andere begincompetenties
|
geen
|
LEERINHOUDEN
|
- NPV, interne rendementsgraad en pay-back-periode
- Leasing
- Kapitaalkost
- De hefboomwerking
- De beurs
|
STUDIEMATERIAAL
|
Cursusnota's
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
28
|
lesuren
|
29,91
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
61.6
|
klokuren
|
65,81
|
Verdere toelichting:
Hoorcolleges en oefeningen (werkcolleges)
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Schriftelijk examen: 20 punten (oefeningen + theorie (gesloten boek))
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Schriftelijk examen: 20 punten (gesloten boek)(oefeningen en theorie)
|
|
| |
|
3 Hotelmanagement - 3HM - Onderdelen - Feasibility studies en budgettering/9 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
HM:Hotelmanagement |
Code: |
3HM02 |
Academiejaar: |
2008-2009 |
Type: |
kern |
Niveau: |
gespecialiseerd |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
M:9 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
3 |
Totaal aantal contacturen: |
32 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Holthof Christian
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
In de cursus haalbaarheidsstudies en budgettering wordt er aandacht besteed aan het opstellen van haalbaarheidsstudies en kasbudgetten. Er wordt telkens uitgegaan van zeer eenvoudige situaties, die niet altijd overeenstemmen met de complexe realiteit.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- HM101 Denk- en redeneervaardigheid.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student kan een eenvoudige haalbaarheidsstudie opstellen.
- De student kent de grote lijnen voor de opbouw van een haalbaarheidsstudie in de hotelsector.
- De student kan een simpel kasbudget uitwerken.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
Bedrijfseconomie
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
Bedrijfseconomie
|
Andere begincompetenties
|
Basisprincipes van boekhouden
|
LEERINHOUDEN
|
- Haalbaarheidsstudie
- Budgetteringstechnieken
|
STUDIEMATERIAAL
|
Cursusnota's
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
28
|
lesuren
|
29,91
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
61.6
|
klokuren
|
65,81
|
Verdere toelichting:
Hoorcolleges en oefeningen.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Schriftelijk examen: 20 punten (oefeningen + theorie (gesloten boek)).
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Schriftelijk examen: 20 punten (gesloten boek)(oefeningen + theorie)
|
|
| |
|
3 Hotelmanagement - 3HM - Onderdelen - E-business/9 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
HM:Hotelmanagement |
Code: |
3HM03 |
Academiejaar: |
2008-2009 |
Type: |
kernondersteunend |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
M:9 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
3 |
Totaal aantal contacturen: |
30 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Holthof Christian
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De cursus E-Business is een inleiding op de werking van een aantal elektronische distributiekanalen.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student kent een aantal vormen van e-business in de hotelsector.
- De student heeft een elementair inzicht in de elektronische distributie in de hotelsector.
- De student kent een aantal basisprincipes van de e-marketing.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
Strategische Marketing
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
Strategische Marketing
|
Andere begincompetenties
|
Geen
|
LEERINHOUDEN
|
- De werking van GDS, CRS, GDN, enz.
- Opbouw en beoordeling van websites
- Herintermediatie in de reissector
- Zoekmachinemarketing
- Basisprincipes van e-procurement en e-marketing
|
STUDIEMATERIAAL
|
Cursusnota's
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
28
|
lesuren
|
35,62
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
48.6
|
klokuren
|
61,83
|
Verdere toelichting:
Hoorcolleges en oefeningen.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Schriftelijk examen (4 theorievragen op 20 punten (gesloten boek))
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Schriftelijk examen (4 theorievragen op 20 punten (gesloten boek))
|
|
| |
|
3 Hotelmanagement - 3HM - Onderdelen - Bedrijfsbezoeken/10 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
HM:Hotelmanagement |
Code: |
3HM06 |
Academiejaar: |
2008-2009 |
Type: |
kern |
Niveau: |
gespecialiseerd |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
M:10 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
3 |
Totaal aantal contacturen: |
29 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
niet mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Holthof Christian Lanckriet Carlos
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De studenten maken kennis met de diverse beleidsaspecten van de horecasector. Dit gebeurt aan de hand van gastcolleges en bedrijfsbezoeken.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De studenten hebben inzicht in de organisatie en in managementsystemen van bedrijven en in de verschillen in bedrijfscultuur van uiteenlopende bedrijven.
- De student kan de theoretische kennis bij confrontatie met de realiteit evalueren.
- De student kan zich aan de gangbare omgangsvormen en normen van de bedrijven aanpassen.
- De student kan zich inleven in een reële bedrijfssituatie en zich toekomstgericht ontplooien.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
De student is geslaagd in het tweede jaar hotelmanagement.
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
De studenten hebben alle voorafgaande opleidingsonderdelen in het derde jaar gevolgd.
|
Andere begincompetenties
|
geen
|
LEERINHOUDEN
|
Bezoeken en uiteenzettingen
|
STUDIEMATERIAAL
|
Seminarieverslagen door studenten via een beurtrol
Persoonlijke notities
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
27
|
lesuren
|
29,35
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
63
|
klokuren
|
68,48
|
Verdere toelichting:
Hoorcolleges en bezoeken
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Er worden 10 punten toegewezen voor het schriftelijk kennisexamen (gesloten boek), 6 punten zijn voorzien voor het verslag en 4 punten worden voorzien voor aanwezigheid. Afspraken in verband met seminaries, verslaggeving en aan- en afwezigheden worden schriftelijk in het begin van het academiejaar bekendgemaakt.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Voor de tweede zittijd wordt er een schriftelijk kennisexamen (gesloten boek) op basis van de verslagen en de eigen notities van de seminaries voor het derde jaar voorzien. De punten in verband met de verslagen en de aanwezigheden worden overgedragen van de eerste zittijd naar de tweede zittijd.
|
|
| |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
HM:Hotelmanagement |
Code: |
3HM07 |
Academiejaar: |
2008-2009 |
Type: |
kernondersteunend |
Niveau: |
gespecialiseerd |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
M:10 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
3 |
Totaal aantal contacturen: |
30 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Bogman Dominique
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Het opleidingsonderdeel beoogt studenten voor te bereiden op tewerkstelling in de Hotelsector, waarbij de juridische context een niet onbelangrijke rol speelt en dit door middel van het aanleren van theoretische kennis en praktijk gevallen.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- HM101 Denk- en redeneervaardigheid.
- HM102 Hij kan op systematische wijze de nodige informatie verzamelen en analyseren.
- HM104 Planmatig en op een creatieve wijze oplossingen tot stand brengen.
- HM108 Ingesteldheid tot levenslang leren.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- HM210 Hij merkt problemen op, analyseert ze grondig en probeert creatief tot oplossingen te komen.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- HM319 Hij beseft de noodzaak tot levenslang leren, hij heeft veel aandacht voor de evoluties in de hospitalitysector maar ook een brede maatschappelijke interesse. Hij kan zijn eigen leerproces aansturen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student heeft notie van de verschillende juridische contexten en problematieken waarmee een hotelhouder (al dan niet onder de vorm van een vennootschap) kan geconfronteerd worden. Hij kan de situatie erkennen en gepast reageren.
- De student kent de gevolgen van het afsluiten van de gekende benoemde contracten (zoals de koop, handelshuur of huur en aanneming). Hij weet wat de gevolgen zijn van niet naleving van zijn verplichting als contractspartij.
- De student kan informatie vinden over de belangrijkste horecawetgeving en deze verstaan.
- De student is in staat de verantwoordelijkheid van de hotelhouder te begrijpen in de meer voorkomende situatie, zoals tewerkstelling van personeel, in zijn relaties met klanten en andere derden en is in staat de meeste courante toepassingen in te schatten.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
Inleiding tot het recht (module 6), meer bepaald burgerlijk recht en handelsrecht
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
Inleiding tot het recht, meer bepaald burgerlijk recht en handelsrecht
|
Andere begincompetenties
|
nederlands
|
LEERINHOUDEN
|
- Wat is een gerechtelijke procedure; Hoe wordt ze gestart? Kunnen we een probleemsituatie anders oplossen?
- Het verbintenissenrecht en benoemde contracten:
- De koopovereenkomst; de huur en handelshuur; de aanneming en andere contracten (lastgeving, de dading, de lening, de borgtocht);
- Het hotelcontract
- De contractuele aansprakelijkheid
- De burgerlijke aansprakelijkheid van de hotelhouder.
- Hotelwetgeving.
- De vestiging van de hotelhouder
- Het decreet voor logiesverstrekkende bedrijven
- De milieuvergunning.
- De fiscale situatie van een zelfstandige hotelhouder en de vennootschap
|
STUDIEMATERIAAL
|
Syllabus uitgegeven door de lector met Capita Selecta
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
21
|
lesuren
|
22,58
|
practicum en oefeningen:
|
7
|
lesuren
|
07,53
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
63
|
klokuren
|
67,74
|
Verdere toelichting:
- Hoorcolleges met vraag en leergesprekken
- Groepswerk: de analyse van rechtspraak inzake aansprakelijkheid.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Schriftelijk (op 20 punten - elke vraag 5 punten): een inzichtsvraag; termen; een kennisvraag en een praktische toepassing
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Schriftelijk: Schriftelijk (op 20 punten - elke vraag 5 punten): een inzichtsvraag; termen; een kennisvraag en een praktische toepassing
|
|
| |
|
3 Hotelmanagement - 3HM - Onderdelen - Talen: Frans, Engels, Duits |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
HM:Hotelmanagement |
Code: |
30135 |
Academiejaar: |
2008-2009 |
Type: |
kern |
Niveau: |
gespecialiseerd |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
M:9 |
Aantal studiepunten: |
6 |
Wegingscoëfficient: |
6 |
Totaal aantal contacturen: |
69 |
Totaal studietijd: |
156 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Broos Jeanine Desmet Philippe Lippens An
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Tijdens de lessen oefenen we de mondelinge en schriftelijke taalvaardigheid, zowel de algemene als beroepsgeoriënteerde.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- HM101 Denk- en redeneervaardigheid.
- HM102 Hij kan op systematische wijze de nodige informatie verzamelen en analyseren.
- HM106 Hij kan effectief communiceren in meerdere talen op verschillende niveaus (gasten, collega's, oversten, medewerkers, externe relaties?. Hij kan feedback geven en ontvangen. Hij legt vlot contacten.
- HM107 Hij heeft inzicht en staat open voor de internationale en interculturele context.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- HM209 Hij kan samenwerken met collega?s, hij functioneert goed in teamverband, hij kan inspireren en aanmoedigen om samen een optimale prestatie te leveren.
- HM211 Hij kan onderhandelen en bemiddelen, zowel met gasten als met medewerkers.
- HM212 Hij kan efficiënt opdrachten uitvoeren binnen een bepaald kader, werkt doelgericht om een zo optimaal mogelijk resultaat te bekomen (productief).
- HM215 Hij kan zelfstandig werken en wil verantwoordelijkheid nemen voor eigen gedrag en genomen beslissingen.
- HM216 Hij stelt hoge eisen aan zichzelf, gaat stipt om met afspraken en respecteert deadlines.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- HM318 Hij heeft een dienstverlenende instelling, de tevredenheid van gasten staat bij hem centraal.
- HM328 Hij kan omgaan met nieuwe situaties, nieuwe uitdagingen. Hij is kritisch en reflecteert op eigen handelen en stuurt voortdurend bij. Hij is gericht op voortdurende zelfontwikkeling, kan het eigen leerproces aansturen.
- HM329 Hij kan een gemotiveerd standpunt formuleren, hij neemt naargelang zijn verantwoordelijkheid zelf een beslissing of in overleg.
- HM332 Hij heeft een grondige kennis van grammatica en de woordenschat in het Frans, het Engels en het Duits. In deze talen is hij vertrouwd met de specifieke hospitality terminologie. Hij communiceert vlot (mondeling, schriftelijk, presentaties geven, vergaderen, e.d.m.?) in het Nederlands, Frans, Engels en Duits.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
Specifieke doelstellingen voor de drie talen:
- De student kan effectief communiceren met gasten, collega's, oversten, medewerkers, externe relaties.
- De student beheerst de regels van de basisgrammatica en kan die toepassen, zowel schriftelijk als mondeling.
- De student kan relevante woordenschat gebruiken in de juiste (hotel)context.
- De student kan teksten vlot lezen, analyseren en de inhoud in eigen woorden weergeven.
- De student kan woorden en zinnen uit de geziene teksten vertalen naar het Nederlands.
- De student kan brieven en e-mails schrijven (o.a. sollicitatiebrief en C.V.)
- De student kan de inhoud van een luistertekst of video in eigen woorden weergeven.
- De student kan de uitspraakregels toepassen.
- De student kan informatie geven over de stageplaats en de inhoud van de functie.
- De student kan onderhandelen met klanten, medewerkers, etc.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
|
De student moet alle voorgaande modules (1e en 2e jaar) gevolgd hebben en de credits voor de talen in het 1e en 2de jaar HM behaald hebben.
|
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
|
De student moet alle voorgaande modules (1e en 2e jaar) gevolgd hebben.
|
|
Andere begincompetenties
|
De student beschikt over een grondige kennis van de basisgrammatica.
De student beschikt over een woordenschat op het niveau 'gevorderd', zowel wat algemene als beroepsgeoriënteerde (horeca) woordenschat betreft.
De student kan zinnen ontleden.
De student beschikt over de ict-basisvaardigheden (word-documenten lezen en schrijven, powerpoint-presentatie maken).
De student kan teksten analyseren.
De student kan een vertalend/verklarend woordenboek gebruiken
|
LEERINHOUDEN
|
De volgende onderwerpen komen in één of meerdere talen ter sprake: solliciteren, onderhandelen, personeelsbeleid, jobadvertenties interpreteren, klantentevredenheid, ...
Voor meer gedetailleerde informatie, zie de inhoudstabel van de cursus van elke taal afzonderlijk.
|
STUDIEMATERIAAL
|
Frans: Cursus ( J.Broos). Grammaticaal materiaal van de vorige opleidingsjaren , met nadruk op de vervoegingstabellen en voorzetseloverzichten.
Engels: Cursus (P. Desmet)
Duits: Cursus (A. Lippens)
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
42
|
lesuren
|
26,92
|
practicum en oefeningen:
|
21
|
lesuren
|
13,46
|
vormen van groepsleren:
|
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
87
|
klokuren
|
55,77
|
Verdere toelichting:
De lessen worden in een eerste fase ex cathedra gegeven met gelegenheid tot instuderen via klassicaal begeleide oefeningen zoals vertaling van in de teksten voorkomende zinnen . de student kan elke klassicaal gelezen tekst in résumévorm presenteren( in het Frans) , houdt daarbij rekening met de voornaamste boodschap hiervan en kan van het blad vertalen .
in een tweede fase bereiden de studenten per twee of drie een probleemsituatie voor ( na opgave van het onderwerp) en stellen een gedetailleerde oplossing voor die ten aanhore van de hele klas gebracht wordt.Uit stageverslagen is gebleken dat de voornaamste competentie van de toekomstige hotelmanager bestaat in het correct negocieren in alle professionele situaties. Hierbij zal de student rekening houden met de culturele verschillen die er bestaan tussen zijn eigen milieu en die van zijn werkgever,collega of gast.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Frans:
- schriftelijk : op 10 punten waarin de gelezen teksten als uitgangspunt dienen om de schrijfvaardigheid en de woordkennis te testen
- mondeling : op 10 punten om de attitude , de juiste uitspraak en woordgebruik te evalueren.Inhoudelijk wordt gepeild naar de competentie om probleemsituaties op te lossen.
Engels:
- schriftelijk: op 10 punten
- mondeling: op 10 punten: sollicitatiegesprek i.v.m. de stageplaats
Duits:
- schriftelijk: 10 punten
- mondeling: 6 punten
- permanente evaluatie: 4 punten
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Frans: een schriftelijk examen op 20 punten
Engels: idem als in eerste zittijd
Duits: schriftelijk: 10 punten / mondeling: 10 punten
|
|
| |
|
3 Hotelmanagement - 3HM - Onderdelen - Management dossier |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
HM:Hotelmanagement |
Code: |
30136 |
Academiejaar: |
2008-2009 |
Type: |
kern |
Niveau: |
gespecialiseerd |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
M:9 |
Aantal studiepunten: |
9 |
Wegingscoëfficient: |
9 |
Totaal aantal contacturen: |
55 |
Totaal studietijd: |
234 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
niet mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Bruggeman Geert Decleir Inge Desmet Philippe Swartelé Barbara Verstraete Ludo
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Met het samenstellen van dit management dossier bewijst de student zijn verworven inzichten vanuit de verschillende vaktechnische invalshoeken van het horecagebeuren te kunnen integreren en toepassen in een specifiek project.
Het groepswerk maakt het management aspect extra belangrijk. Het procesdeel, dit wil zeggen het onderling overleg en het nemen van gezamelijke beslissingen, is een essentieel onderdeel van dit opleidingsonderdeel.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- HM101 Denk- en redeneervaardigheid.
- HM102 Hij kan op systematische wijze de nodige informatie verzamelen en analyseren.
- HM103 Vermogen tot kritische reflectie, zowel op eigen gedrag en functioneren als naar voortgang en resultaten van het werkproces.
- HM106 Hij kan effectief communiceren in meerdere talen op verschillende niveaus (gasten, collega's, oversten, medewerkers, externe relaties?. Hij kan feedback geven en ontvangen. Hij legt vlot contacten.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- HM209 Hij kan samenwerken met collega?s, hij functioneert goed in teamverband, hij kan inspireren en aanmoedigen om samen een optimale prestatie te leveren.
- HM210 Hij merkt problemen op, analyseert ze grondig en probeert creatief tot oplossingen te komen.
- HM211 Hij kan onderhandelen en bemiddelen, zowel met gasten als met medewerkers.
- HM212 Hij kan efficiënt opdrachten uitvoeren binnen een bepaald kader, werkt doelgericht om een zo optimaal mogelijk resultaat te bekomen (productief).
- HM213 Hij is pro-actief, pakt problemen aan en neemt zelf initiatieven, wacht niet op instructies.
- HM214 Hij heeft oog voor zowel interne als externe veranderingen en anticipeert hierop, hij stelt zich soepel op.
- HM215 Hij kan zelfstandig werken en wil verantwoordelijkheid nemen voor eigen gedrag en genomen beslissingen.
- HM216 Hij stelt hoge eisen aan zichzelf, gaat stipt om met afspraken en respecteert deadlines.
- HM217 Kritische ingesteldheid: hij kan op basis van normen afstand nemen van ideeën, opvattingen,... en alternatieven stellen. Hij kan met de nodige kritische zin oplossingen bekijken en is in staat daar waar nodig correcties aan te brengen.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- HM322 Het managen van de informatie en communicatie: hij is competent in het gebruik en het analyseren van de bestaande informatiestromen, de administratieve organisatie en de ICT-infrastructuur. Hij kan deze systemen beoordelen op hun efficiëntie en effectiviteit. Hij kan doelgericht communiceren met de belangrijkste doelgroepen (relatiegroepen).
- HM327 Hij is competent in het herkennen en analyseren van een aantal strategische vraagstukken, hij kan keuzes maken die de toekomstige strategische richting van de afdeling/ de onderneming bepalen.
- HM328 Hij kan omgaan met nieuwe situaties, nieuwe uitdagingen. Hij is kritisch en reflecteert op eigen handelen en stuurt voortdurend bij. Hij is gericht op voortdurende zelfontwikkeling, kan het eigen leerproces aansturen.
- HM329 Hij kan een gemotiveerd standpunt formuleren, hij neemt naargelang zijn verantwoordelijkheid zelf een beslissing of in overleg.
- HM330 Organisatievermogen: hij kan delegeren, hij volgt zijn dossiers correct op, hij hanteert een correct tijdsmanagement
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- op basis van de verworven competenties een realistisch managementdossier kunnen samenstellen dat relevant is voor de gastvrijheidssector
- de student kan in team een realistisch dossier opstellen
- het team kan de verschillende facetten op een wetenschappelijk onderbouwde manier uitwerken en op elkaar afstemmen
- het team slaagt erin om op een efficiënte wijze (planning, taakverdeling, organisatie en communicatie), rekeninghoudend met de principes van 'projectmanagement', te komen tot het vooropgestelde eindproduct
- het team kan het project op een professionele manier (met behulp van Power-point) presenteren en toelichten, waarbij elk teamlid blijk geeft van grondige kennis van het dossier
- de student is bereid tot samenwerken, rekeninghoudend met de beperkingen en kwaliteiten van anderen en van zichzelf ; hij kan opkomen voor zijn eigen mening en respecteert die van de andere groepsleden
- de student neemt verantwoordelijkheid voor toegekende taken en houdt zich aan gemaakte afspraken
- hij heeft een positieve inbreng in het team en kan omgaan met kritiek en feedback
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geslaagd zijn in het 2de jaar hotelmanagement
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
de voorafgaande opleidingsonderdelen van 3de jaar hotelmanagement
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
- De studenten stellen in teamverband een managementdossier samen m.b.t. een vooraf vastgelegd onderwerp. Dit dossier bevat minstens het aantal opgegeven facetten (zie lijst met onderwerpen). Deze facetten worden op een wetenschappelijk onderbouwde manier uitgewerkt en vormen een sluitend geheel.
- Voor de begeleiding van de groepsprocessen wordt er aan elke groep een procesbegeleider (lector) toegewezen.
- Het dossier wordt afgegeven op het einde van de 10de module. Een presentatie voor een jury is voorzien op het einde van de eerste zittijd.
|
STUDIEMATERIAAL
|
Studiewijzer managementproject 3° jaar hotelmanagement: deze omvat alle afspraken betreffende inhoud, werkwijze, vormvereisten, timing, begeleiding en evaluatie.
De cursussen en handboeken gebruikt in de opleiding hotelmanagement
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
4
|
lesuren
|
01,11
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
50
|
lesuren
|
13,91
|
studietijd buiten contacturen:
|
304.4
|
klokuren
|
84,70
|
Verdere toelichting:
Werkvormen:
Andere vormen van groepsleren : 15 uren
- projectmatig werken
- teamwerk en groepsleren
- coaching- en evaluatiegesprekken
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- de evaluatie gebeurt in 3 rubrieken:
- productevaluatie: 50/12O (beoordeling van het werk op inhoud door een deskundige jury: deels een groepsscore, deels een individuele beoordeling)
- presentatie en verdediging: 20/120 (jury)
- procesevaluatie: 50/120 (beoordeling van de werking van het team 20/50, individuele evaluatie 30/50)
- Bij een tekort op rubriek 3 (procesevaluatie) wordt rubriek 1 en 2 niet geëvalueerd!
- De score op 120 wordt herleid naar 20 punten op het eindrapport.
- Indien het ingeleverde dossier niet voldoet aan een aantal minimumvoorwaarden betreffende taal, spelling, stijl en vorm wordt het niet aanvaard voor de betreffende zittijd.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Een eventuele 2° zittijd is mogelijk voor rubriek 1 en 2. Hierbij zullen specifieke richtlijnen gegeven worden rekeninghoudend met de feedback van de jury.
Voor rubriek 3 (procesdeel) is er geen mogelijkheid tot 2° zittijd, tenzij de examencommissie hier anders over beslist. (dus een tekort op het procesdeel betekent een bisjaar)
|
|
| |
|
3 Hotelmanagement - 3HM - Onderdelen - Managementstage/11 & 12 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
HM:Hotelmanagement |
Code: |
3HM08 |
Academiejaar: |
2008-2009 |
Type: |
kern |
Niveau: |
gespecialiseerd |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
M:11 |
Aantal studiepunten: |
30 |
Wegingscoëfficient: |
30 |
Totaal aantal contacturen: |
916 |
Totaal studietijd: |
780 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
niet mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Decleir Inge Desmet Philippe Holthof Christian Lanckriet Carlos Lippens An Moerenhout Leen Swartelé Barbara Van Nijlen Bart
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De stage is een samenwerking tussen de Opleiding Hotelmanagement en het bedrijf om de student(e) op de toekomst voor te bereiden, door hem/haar van de schoolse omgeving te verplaatsen naar de bedrijfswereld.
Op deze wijze verwerven de studenten inzicht in de organisatie en in managementsystemen eigen aan het bedrijf. Dankzij deze stage ontwikkelt de student(e) de nodige maturiteit om zijn/haar professionele loopbaan aan te vangen. De school en de stagegever hebben hier een aanzienlijke verantwoordelijkheid voor de vorming en de opleiding van de student(e). Er wordt een stage van 18 weken in de gastvrijheidindustrie, of in een aanverwante organisatie of bedrijf, georganiseerd. De stages kunnen plaatsvinden in het gebied van de Benelux, Aachen, Dublin, Londen en Parijs. De stage begint op maandag 09 februari 2009 en eindigt op zondag 14 juni 2009. De regeling voor studenten die deelnemen aan een IP is als volgt (bron: stageovereenkomst): de stageperiode duurt van maandag 02 februari 2009 tot en met vrijdag 27 februari 2009, en van maandag 16 maart 2009 tot en met zondag 21 juni 2009. Er is geen stage voor de periode vanaf zaterdag 28 februari 2009 tot en met zondag 15 maart 2009.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- HM101 Denk- en redeneervaardigheid.
- HM102 Hij kan op systematische wijze de nodige informatie verzamelen en analyseren.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- HM209 Hij kan samenwerken met collega?s, hij functioneert goed in teamverband, hij kan inspireren en aanmoedigen om samen een optimale prestatie te leveren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- HM318 Hij heeft een dienstverlenende instelling, de tevredenheid van gasten staat bij hem centraal.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
Het al dan niet bereiken van deze doelstellingen wordt getoetst aan de hand van het evaluatieformulier.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
Geslaagd in het eerste en in tweede jaar hotelmanagement.
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
Geslaagd in het eerste en in tweede jaar hotelmanagement en alle voorafgaande opleidingsonderdelen gevolgd hebben in het derde jaar.
|
Andere begincompetenties
|
geen
|
LEERINHOUDEN
|
De student wordt in een of meerdere afdelingen operationeel ingezet. Hij/zij past vaardigheden in een werksituatie toe. Met behulp van de theoretische kennis kan de student suggesties of een mogelijke oplossing voor een probleem aandragen. Hij/zij solliciteert voor de stageplaats in kwestie.
|
STUDIEMATERIAAL
|
Stagedossier aan de student overhandigd tijdens een stageseminarie in het begin van het academiejaar in het tweede jaar. Juist vooraleer de stage aanvangt ontvangen de studenten richtlijnen.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
4
|
lesuren
|
00,44
|
practicum en oefeningen:
|
910
|
lesuren
|
99,34
|
vormen van groepsleren:
|
2
|
lesuren
|
00,22
|
studietijd buiten contacturen:
|
0
|
klokuren
|
00,00
|
Verdere toelichting:
In het begin van het tweede jaar is er een stageseminarie. Oud-studenten worden uitgenodigd. Voorafgaand aan de stage solliciteert de student. Indien positief, volgt de inschakeling als stagiair(e) in het bedrijf. Er is een oriëntatie-, uitvoerings- en een begeleidingsfase tijdens de stage.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Er zijn 20 punten voor de stage voorzien. Er zijn twee bezoeken door de stagebegeleider van de school, midden en op het einde van de stage. De stage wordt geëvalueerd in aanwezigheid van de student, de stagementor, en de stagebegeleider op basis van het evaluatieblad ingevuld door de stagementor. De eerste evaluatie laat remediëring toe. In principe telt de score van het tweede evaluatieblad. De stagebegeleider berekent de score aan de hand van een voorafbepaald puntensysteem. In het buitenland is er één bezoek voorzien; het tweede evaluatieblad wordt door de stagementor ingevuld en op het einde van de stage naar de school gestuurd. De student maakt een stageverslag dat opgesteld en binnengebracht wordt volgens de afspraken in het stagedossier. Het stageverslag dient in het bezit te zijn van de stagebegeleider uiterlijk op woensdag 17 juni 2009 vóór 12 u. Het niet indienen van het stageverslag vóór deze datum is reden om niet te slagen voor het opleidingsonderdeel stage.
- Voor afspraken i.v.m. afwezigheden op de stageplaats, en regelingen betreffende de stage verwijzen we naar het bundel met richtlijnen en documenten voor de studenten, die ze ontvangen vooraleer op stage te vertrekken. Wanneer de student de afspraken i.v.m. afwezigheden op de stageplaats niet respecteert heeft de stagebegeleider van de school de bevoegdheid om te sanctioneren. Dit kan leiden tot het niet slagen voor het opleidingsonderdeel stage. Van de behaalde punten op stage worden via criteria op het stage-evaluatieblad nadien punten in mindering gebracht. De student wordt door de stagebegeleider van de school hiervan persoonlijk in kennis gesteld nadat het tweede en laatste evaluatieblad volledig is ingevuld en door de betrokken partijen is ondertekend.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
De stage kan niet worden overgedaan in de tweede zittijd (cf. Onderwijs- en examenreglementen, Departement Bedrijfsmanagement, Academiejaar 2008-2009). In geval de afspraak in verband met het tijdig inleveren van het stageverslag in eerste zittijd niet is nageleefd, brengt de student het stageverslag binnen tijdens de tweede zittijd uiterlijk op woensdag 02 september 2009 vóór 12 u. Het niet indienen van het stageverslag voor deze datum is reden om niet te slagen voor het opleidingsonderdeel stage.
Bisjaar voor de stage: voor de studenten die niet geslaagd zijn voor de stage, en die hiervoor een bisjaar doen, blijven alle afspraken behouden zoals deze voorzien zijn voor de nieuwe derdejaarsstudenten.
|
|
| |
|
|
|
|
|
|
|
|
|