ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 
3 Hotelmanagement - 3HM - Opleidingsonderdelen
  
id onderdeelbenamingstudiepunten
3HM01Financieel management/93
3HM02Feasibility studies en budgettering/93
3HM03E-business/93
3HM06Bedrijfsbezoeken/103
3HM07Recht/103
30135Talen: Frans, Engels, Duits6
30136Management dossier9
3HM08Managementstage/11 & 1230
 

3 Hotelmanagement - 3HM - Onderdelen - Financieel management/9
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: HM:Hotelmanagement
Code: 3HM01
Academiejaar: 2008-2009
Type: kern
Niveau: gespecialiseerd
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: M:9
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 3
Totaal aantal contacturen: 32
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma:
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Holthof Christian


 

KORTE OMSCHRIJVING
Het vak financieel management is een inleidende cursus op investeringsanalyses en financieringstechnieken. Tevens wordt er in zeer beperkte mate aandacht besteed aan een aantal beleggingsproducten.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • HM101 Denk- en redeneervaardigheid.
Algemene beroepsgerichte competenties
    Beroepsspecifieke competenties

      SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

      De student kan een zeer eenvoudige investeringsanalyse uitvoeren.

       


      VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
      Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
      Bedrijfseconomie
      Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
      Bedrijfseconomie
      Andere begincompetenties
      geen
      LEERINHOUDEN
      • NPV, interne rendementsgraad en pay-back-periode
      • Leasing
      • Kapitaalkost
      • De hefboomwerking
      • De beurs

      STUDIEMATERIAAL

      Cursusnota's


      WERKVORMEN
      Soort werkvorm uren  

      %

      hoor- en werkcolleges:

      28

       lesuren

        29,91

      practicum en oefeningen:

      0

       lesuren

        00,00

      vormen van groepsleren:

      0

       lesuren

        00,00

      studietijd buiten contacturen:

      61.6

       klokuren

        65,81

      Verdere toelichting:
      Hoorcolleges en oefeningen (werkcolleges)

      EVALUATIE

      Eerste examenperiode
      Schriftelijk examen: 20 punten (oefeningen + theorie (gesloten boek))
      tijd voor examinering
      uren
      4

      %
       
       04,27

      Tweede examenperiode
      Schriftelijk examen: 20 punten (gesloten boek)(oefeningen en theorie)

       

       

      3 Hotelmanagement - 3HM - Onderdelen - Feasibility studies en budgettering/9
        

      O.O. heeft componenten: Neen
      Afstudeerrichting: HM:Hotelmanagement
      Code: 3HM02
      Academiejaar: 2008-2009
      Type: kern
      Niveau: gespecialiseerd
      Programmajaar: 3
      Periode binnen het modeltraject: M:9
      Aantal studiepunten: 3
      Wegingscoëfficient: 3
      Totaal aantal contacturen: 32
      Totaal studietijd: 78
      Deeltijds programma:
      Examencontract: mogelijk
      Deliberatie: mogelijk
      Vrijstelling of overdracht: mogelijk
      Onderwijstaal: Nederlands
      Lector(en): Holthof Christian


       

      KORTE OMSCHRIJVING
      In de cursus haalbaarheidsstudies en budgettering wordt er aandacht besteed aan het opstellen van  haalbaarheidsstudies en kasbudgetten. Er wordt telkens uitgegaan van zeer eenvoudige situaties, die niet altijd overeenstemmen met de complexe realiteit.

      COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
       Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

      Algemene competenties

      • HM101 Denk- en redeneervaardigheid.
      Algemene beroepsgerichte competenties
        Beroepsspecifieke competenties

          SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
          • De student kan een eenvoudige haalbaarheidsstudie opstellen.
          • De student kent de grote lijnen voor de opbouw van een haalbaarheidsstudie in de hotelsector.
          • De student kan een simpel kasbudget uitwerken.

           


          VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
          Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
          Bedrijfseconomie
          Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
          Bedrijfseconomie
          Andere begincompetenties
          Basisprincipes van boekhouden
          LEERINHOUDEN
          • Haalbaarheidsstudie
          • Budgetteringstechnieken

          STUDIEMATERIAAL

          Cursusnota's


          WERKVORMEN
          Soort werkvorm uren  

          %

          hoor- en werkcolleges:

          28

           lesuren

            29,91

          practicum en oefeningen:

          0

           lesuren

            00,00

          vormen van groepsleren:

          0

           lesuren

            00,00

          studietijd buiten contacturen:

          61.6

           klokuren

            65,81

          Verdere toelichting:
          Hoorcolleges en oefeningen.

          EVALUATIE

          Eerste examenperiode
          Schriftelijk examen: 20 punten (oefeningen + theorie (gesloten boek)).
          tijd voor examinering
          uren
          4

          %
           
           04,27

          Tweede examenperiode
          Schriftelijk examen: 20 punten (gesloten boek)(oefeningen + theorie)

           

           

          3 Hotelmanagement - 3HM - Onderdelen - E-business/9
            

          O.O. heeft componenten: Neen
          Afstudeerrichting: HM:Hotelmanagement
          Code: 3HM03
          Academiejaar: 2008-2009
          Type: kernondersteunend
          Niveau: uitdiepend
          Programmajaar: 3
          Periode binnen het modeltraject: M:9
          Aantal studiepunten: 3
          Wegingscoëfficient: 3
          Totaal aantal contacturen: 30
          Totaal studietijd: 78
          Deeltijds programma:
          Examencontract: mogelijk
          Deliberatie: mogelijk
          Vrijstelling of overdracht: mogelijk
          Onderwijstaal: Nederlands
          Lector(en): Holthof Christian


           

          KORTE OMSCHRIJVING

          De cursus E-Business is een inleiding op de werking van een aantal elektronische distributiekanalen.


          COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
           Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

          Algemene competenties

            Algemene beroepsgerichte competenties
              Beroepsspecifieke competenties

                SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                • De student kent een aantal vormen van e-business in de hotelsector.
                • De student heeft een elementair inzicht in de elektronische distributie in de hotelsector.
                • De student kent een aantal basisprincipes van de e-marketing.

                VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

                Strategische Marketing


                Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

                Strategische Marketing


                Andere begincompetenties

                Geen


                LEERINHOUDEN
                • De werking van GDS, CRS, GDN, enz.
                • Opbouw en beoordeling van websites
                • Herintermediatie in de reissector
                • Zoekmachinemarketing
                • Basisprincipes van e-procurement en e-marketing

                STUDIEMATERIAAL

                Cursusnota's


                WERKVORMEN
                Soort werkvorm uren  

                %

                hoor- en werkcolleges:

                28

                 lesuren

                  35,62

                practicum en oefeningen:

                0

                 lesuren

                  00,00

                vormen van groepsleren:

                0

                 lesuren

                  00,00

                studietijd buiten contacturen:

                48.6

                 klokuren

                  61,83

                Verdere toelichting:
                Hoorcolleges en oefeningen.

                EVALUATIE

                Eerste examenperiode

                Schriftelijk examen (4 theorievragen op 20 punten (gesloten boek))


                tijd voor examinering
                uren
                2

                %
                 
                 02,54

                Tweede examenperiode

                Schriftelijk examen (4 theorievragen op 20 punten (gesloten boek))

                 

                 

                3 Hotelmanagement - 3HM - Onderdelen - Bedrijfsbezoeken/10
                  

                O.O. heeft componenten: Neen
                Afstudeerrichting: HM:Hotelmanagement
                Code: 3HM06
                Academiejaar: 2008-2009
                Type: kern
                Niveau: gespecialiseerd
                Programmajaar: 3
                Periode binnen het modeltraject: M:10
                Aantal studiepunten: 3
                Wegingscoëfficient: 3
                Totaal aantal contacturen: 29
                Totaal studietijd: 78
                Deeltijds programma:
                Examencontract: niet mogelijk
                Deliberatie: mogelijk
                Vrijstelling of overdracht: mogelijk
                Onderwijstaal: Nederlands
                Lector(en): Holthof Christian
                Lanckriet Carlos


                 

                KORTE OMSCHRIJVING

                De studenten maken kennis met de diverse beleidsaspecten van de horecasector. Dit gebeurt aan de hand van gastcolleges en bedrijfsbezoeken.


                COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                Algemene competenties

                  Algemene beroepsgerichte competenties
                    Beroepsspecifieke competenties

                      SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                      • De studenten hebben inzicht in de organisatie en in managementsystemen van bedrijven en in de verschillen in bedrijfscultuur van uiteenlopende bedrijven. 
                      • De student kan de theoretische kennis bij confrontatie met de realiteit evalueren.
                      • De student kan zich aan de gangbare omgangsvormen en normen van de bedrijven aanpassen.
                      • De student kan zich inleven in een reële bedrijfssituatie en zich toekomstgericht ontplooien.

                      VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                      Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
                      De student is geslaagd in het tweede jaar hotelmanagement.
                      Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
                      De studenten hebben alle voorafgaande opleidingsonderdelen in het derde jaar gevolgd.
                      Andere begincompetenties
                      geen
                      LEERINHOUDEN
                      Bezoeken en uiteenzettingen
                      STUDIEMATERIAAL

                      Seminarieverslagen door studenten via een beurtrol

                      Persoonlijke notities


                      WERKVORMEN
                      Soort werkvorm uren  

                      %

                      hoor- en werkcolleges:

                      27

                       lesuren

                        29,35

                      practicum en oefeningen:

                      0

                       lesuren

                        00,00

                      vormen van groepsleren:

                      0

                       lesuren

                        00,00

                      studietijd buiten contacturen:

                      63

                       klokuren

                        68,48

                      Verdere toelichting:
                      Hoorcolleges en bezoeken

                      EVALUATIE

                      Eerste examenperiode
                      Er worden 10 punten toegewezen voor het schriftelijk kennisexamen (gesloten boek), 6 punten zijn voorzien voor het verslag en 4 punten worden voorzien voor aanwezigheid. Afspraken in verband met seminaries, verslaggeving en aan- en afwezigheden worden schriftelijk in het begin van het academiejaar bekendgemaakt.

                      tijd voor examinering
                      uren
                      2

                      %
                       
                       02,17

                      Tweede examenperiode

                      Voor de tweede zittijd wordt er een schriftelijk kennisexamen (gesloten boek) op basis van de verslagen en de eigen notities van de seminaries voor het derde jaar voorzien. De punten in verband met de verslagen en de aanwezigheden worden overgedragen van de eerste zittijd naar de tweede zittijd.

                       

                       

                      3 Hotelmanagement - 3HM - Onderdelen - Recht/10
                        

                      O.O. heeft componenten: Neen
                      Afstudeerrichting: HM:Hotelmanagement
                      Code: 3HM07
                      Academiejaar: 2008-2009
                      Type: kernondersteunend
                      Niveau: gespecialiseerd
                      Programmajaar: 3
                      Periode binnen het modeltraject: M:10
                      Aantal studiepunten: 3
                      Wegingscoëfficient: 3
                      Totaal aantal contacturen: 30
                      Totaal studietijd: 78
                      Deeltijds programma:
                      Examencontract: mogelijk
                      Deliberatie: mogelijk
                      Vrijstelling of overdracht: mogelijk
                      Onderwijstaal: Nederlands
                      Lector(en): Bogman Dominique


                       

                      KORTE OMSCHRIJVING
                      Het opleidingsonderdeel beoogt studenten voor te bereiden op tewerkstelling in de Hotelsector, waarbij de juridische context een niet onbelangrijke rol speelt en dit door middel van het aanleren van theoretische kennis en praktijk gevallen.

                      COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                       Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                      Algemene competenties

                      • HM101 Denk- en redeneervaardigheid.
                      • HM102 Hij kan op systematische wijze de nodige informatie verzamelen en analyseren.
                      • HM104 Planmatig en op een creatieve wijze oplossingen tot stand brengen.
                      • HM108 Ingesteldheid tot levenslang leren.
                      Algemene beroepsgerichte competenties
                      • HM210 Hij merkt problemen op, analyseert ze grondig en probeert creatief tot oplossingen te komen.
                      Beroepsspecifieke competenties
                      • HM319 Hij beseft de noodzaak tot levenslang leren, hij heeft veel aandacht voor de evoluties in de hospitalitysector maar ook een brede maatschappelijke interesse. Hij kan zijn eigen leerproces aansturen.

                      SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                      • De student heeft notie van de verschillende juridische contexten en problematieken waarmee een hotelhouder (al dan niet onder de vorm van een vennootschap) kan geconfronteerd worden. Hij kan de situatie erkennen en gepast reageren.
                      • De student kent de gevolgen van het afsluiten van de gekende benoemde contracten (zoals de koop, handelshuur of huur en aanneming). Hij weet wat de gevolgen zijn van niet naleving van zijn verplichting als contractspartij.
                      • De student kan informatie vinden over de belangrijkste horecawetgeving en deze verstaan.
                      •  De student is in staat de verantwoordelijkheid van de hotelhouder te begrijpen in de meer voorkomende situatie, zoals tewerkstelling van personeel, in zijn relaties met klanten en andere derden en is in staat de meeste courante toepassingen in te schatten.

                      VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                      Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
                      Inleiding tot het recht (module 6), meer bepaald burgerlijk recht en handelsrecht

                      Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
                      Inleiding tot het recht, meer bepaald burgerlijk recht en handelsrecht

                      Andere begincompetenties
                      nederlands
                      LEERINHOUDEN
                      • Wat is een gerechtelijke procedure; Hoe wordt ze gestart? Kunnen we een probleemsituatie anders oplossen?
                      • Het verbintenissenrecht en benoemde contracten:
                        • De koopovereenkomst; de huur en handelshuur; de aanneming en andere contracten (lastgeving, de dading, de lening, de borgtocht);
                        • Het hotelcontract
                        • De contractuele aansprakelijkheid
                      • De burgerlijke aansprakelijkheid van de hotelhouder.
                      • Hotelwetgeving.
                        • De vestiging van de hotelhouder
                        • Het decreet voor logiesverstrekkende bedrijven
                        • De milieuvergunning.
                      • De fiscale situatie van een zelfstandige hotelhouder en de vennootschap

                      STUDIEMATERIAAL

                      Syllabus uitgegeven door de lector met Capita Selecta

                       


                      WERKVORMEN
                      Soort werkvorm uren  

                      %

                      hoor- en werkcolleges:

                      21

                       lesuren

                        22,58

                      practicum en oefeningen:

                      7

                       lesuren

                        07,53

                      vormen van groepsleren:

                      0

                       lesuren

                        00,00

                      studietijd buiten contacturen:

                      63

                       klokuren

                        67,74

                      Verdere toelichting:
                      • Hoorcolleges met vraag en leergesprekken
                      • Groepswerk: de analyse van rechtspraak inzake aansprakelijkheid.

                      EVALUATIE

                      Eerste examenperiode
                      Schriftelijk (op 20 punten - elke vraag 5 punten): een inzichtsvraag; termen; een kennisvraag en een praktische toepassing

                      tijd voor examinering
                      uren
                      2

                      %
                       
                       02,15

                      Tweede examenperiode
                      Schriftelijk: Schriftelijk (op 20 punten - elke vraag 5 punten): een inzichtsvraag; termen; een kennisvraag en een praktische toepassing

                       

                       

                      3 Hotelmanagement - 3HM - Onderdelen - Talen: Frans, Engels, Duits
                        

                      O.O. heeft componenten: Neen
                      Afstudeerrichting: HM:Hotelmanagement
                      Code: 30135
                      Academiejaar: 2008-2009
                      Type: kern
                      Niveau: gespecialiseerd
                      Programmajaar: 3
                      Periode binnen het modeltraject: M:9
                      Aantal studiepunten: 6
                      Wegingscoëfficient: 6
                      Totaal aantal contacturen: 69
                      Totaal studietijd: 156
                      Deeltijds programma:
                      Examencontract: mogelijk
                      Deliberatie: mogelijk
                      Vrijstelling of overdracht: mogelijk
                      Onderwijstaal: Nederlands
                      Lector(en): Broos Jeanine
                      Desmet Philippe
                      Lippens An


                       

                      KORTE OMSCHRIJVING

                      Tijdens de lessen oefenen we de mondelinge en schriftelijke taalvaardigheid, zowel de algemene als beroepsgeoriënteerde.


                      COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                       Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                      Algemene competenties

                      • HM101 Denk- en redeneervaardigheid.
                      • HM102 Hij kan op systematische wijze de nodige informatie verzamelen en analyseren.
                      • HM106 Hij kan effectief communiceren in meerdere talen op verschillende niveaus (gasten, collega's, oversten, medewerkers, externe relaties?. Hij kan feedback geven en ontvangen. Hij legt vlot contacten.
                      • HM107 Hij heeft inzicht en staat open voor de internationale en interculturele context.
                      Algemene beroepsgerichte competenties
                      • HM209 Hij kan samenwerken met collega?s, hij functioneert goed in teamverband, hij kan inspireren en aanmoedigen om samen een optimale prestatie te leveren.
                      • HM211 Hij kan onderhandelen en bemiddelen, zowel met gasten als met medewerkers.
                      • HM212 Hij kan efficiënt opdrachten uitvoeren binnen een bepaald kader, werkt doelgericht om een zo optimaal mogelijk resultaat te bekomen (productief).
                      • HM215 Hij kan zelfstandig werken en wil verantwoordelijkheid nemen voor eigen gedrag en genomen beslissingen.
                      • HM216 Hij stelt hoge eisen aan zichzelf, gaat stipt om met afspraken en respecteert deadlines.
                      Beroepsspecifieke competenties
                      • HM318 Hij heeft een dienstverlenende instelling, de tevredenheid van gasten staat bij hem centraal.
                      • HM328 Hij kan omgaan met nieuwe situaties, nieuwe uitdagingen. Hij is kritisch en reflecteert op eigen handelen en stuurt voortdurend bij. Hij is gericht op voortdurende zelfontwikkeling, kan het eigen leerproces aansturen.
                      • HM329 Hij kan een gemotiveerd standpunt formuleren, hij neemt naargelang zijn verantwoordelijkheid zelf een beslissing of in overleg.
                      • HM332 Hij heeft een grondige kennis van grammatica en de woordenschat in het Frans, het Engels en het Duits. In deze talen is hij vertrouwd met de specifieke hospitality terminologie. Hij communiceert vlot (mondeling, schriftelijk, presentaties geven, vergaderen, e.d.m.?) in het Nederlands, Frans, Engels en Duits.

                      SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

                      Specifieke doelstellingen voor de drie talen:

                      • De student kan effectief communiceren met gasten, collega's, oversten, medewerkers, externe relaties.
                      • De student beheerst de regels van de basisgrammatica en kan die toepassen, zowel schriftelijk als mondeling.
                      • De student kan relevante woordenschat gebruiken in de juiste (hotel)context.
                      • De student kan teksten vlot lezen, analyseren en de inhoud in eigen woorden weergeven.
                      • De student kan woorden en zinnen uit de geziene teksten vertalen naar het Nederlands.
                      • De student kan brieven en e-mails schrijven (o.a. sollicitatiebrief en C.V.)
                      • De student kan de inhoud van een luistertekst of video in eigen woorden weergeven.
                      • De student kan de uitspraakregels toepassen. 
                      • De student kan informatie geven over de stageplaats en de inhoud van de functie.
                      • De student kan onderhandelen met klanten, medewerkers, etc.

                      VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                      Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

                      De student moet alle voorgaande modules (1e en 2e jaar) gevolgd hebben en de credits voor de talen in het 1e en 2de jaar HM behaald hebben.


                      Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

                      De student moet alle voorgaande modules (1e en 2e jaar) gevolgd hebben.


                      Andere begincompetenties
                    • De student beschikt over een grondige kennis van de basisgrammatica.
                    • De student beschikt over een woordenschat op het niveau 'gevorderd', zowel wat algemene als beroepsgeoriënteerde (horeca) woordenschat betreft.
                    • De student kan zinnen ontleden.
                    • De student beschikt over de ict-basisvaardigheden (word-documenten lezen en schrijven, powerpoint-presentatie maken).
                    • De student kan teksten analyseren.
                    • De student kan een vertalend/verklarend woordenboek gebruiken

                    • LEERINHOUDEN

                      De volgende onderwerpen komen in één of meerdere talen ter sprake: solliciteren, onderhandelen, personeelsbeleid, jobadvertenties interpreteren, klantentevredenheid, ...

                      Voor meer gedetailleerde informatie, zie de inhoudstabel van de cursus van elke taal afzonderlijk.

                       


                      STUDIEMATERIAAL

                      Frans: Cursus ( J.Broos). Grammaticaal materiaal van de vorige opleidingsjaren , met nadruk op de vervoegingstabellen en voorzetseloverzichten.

                      Engels: Cursus (P. Desmet)

                      Duits: Cursus (A. Lippens)


                      WERKVORMEN
                      Soort werkvorm uren  

                      %

                      hoor- en werkcolleges:

                      42

                       lesuren

                        26,92

                      practicum en oefeningen:

                      21

                       lesuren

                        13,46

                      vormen van groepsleren:

                       lesuren

                        00,00

                      studietijd buiten contacturen:

                      87

                       klokuren

                        55,77

                      Verdere toelichting:

                      De lessen worden in een eerste fase ex cathedra gegeven met gelegenheid tot instuderen via klassicaal begeleide oefeningen zoals vertaling van in de teksten voorkomende zinnen . de student kan elke klassicaal gelezen tekst in résumévorm presenteren( in het Frans) , houdt daarbij rekening met de voornaamste boodschap hiervan en kan  van het blad vertalen . 

                      in een tweede fase bereiden de studenten per twee of drie een probleemsituatie voor ( na opgave van het onderwerp) en stellen een gedetailleerde oplossing voor die ten aanhore van de hele klas gebracht wordt.Uit stageverslagen is gebleken dat de voornaamste competentie van de toekomstige hotelmanager bestaat in het correct negocieren in alle professionele situaties. Hierbij zal de student rekening houden met de culturele verschillen die er bestaan tussen zijn eigen milieu en die van zijn werkgever,collega of gast.


                      EVALUATIE

                      Eerste examenperiode

                      Frans: 

                      • schriftelijk : op 10 punten waarin de gelezen teksten als uitgangspunt dienen om de schrijfvaardigheid en de woordkennis te testen 
                      • mondeling : op 10 punten om de attitude , de juiste uitspraak  en woordgebruik te evalueren.Inhoudelijk wordt gepeild naar de competentie om probleemsituaties op te lossen.

                      Engels:

                      • schriftelijk: op 10 punten
                      • mondeling: op 10 punten: sollicitatiegesprek i.v.m. de stageplaats

                      Duits:

                      • schriftelijk: 10 punten
                      • mondeling: 6 punten
                      • permanente evaluatie: 4 punten

                       


                      tijd voor examinering
                      uren
                      6

                      %
                       
                       03,85

                      Tweede examenperiode

                      Frans: een schriftelijk  examen op 20 punten

                      Engels: idem als in eerste zittijd

                      Duits: schriftelijk: 10 punten / mondeling: 10 punten

                       

                       

                      3 Hotelmanagement - 3HM - Onderdelen - Management dossier
                        

                      O.O. heeft componenten: Neen
                      Afstudeerrichting: HM:Hotelmanagement
                      Code: 30136
                      Academiejaar: 2008-2009
                      Type: kern
                      Niveau: gespecialiseerd
                      Programmajaar: 3
                      Periode binnen het modeltraject: M:9
                      Aantal studiepunten: 9
                      Wegingscoëfficient: 9
                      Totaal aantal contacturen: 55
                      Totaal studietijd: 234
                      Deeltijds programma:
                      Examencontract: niet mogelijk
                      Deliberatie: mogelijk
                      Vrijstelling of overdracht: mogelijk
                      Onderwijstaal: Nederlands
                      Lector(en): Bruggeman Geert
                      Decleir Inge
                      Desmet Philippe
                      Swartelé Barbara
                      Verstraete Ludo


                       

                      KORTE OMSCHRIJVING

                      Met het samenstellen van dit management dossier bewijst de student zijn verworven inzichten vanuit de verschillende vaktechnische invalshoeken van het horecagebeuren te kunnen integreren en toepassen in  een specifiek project.

                      Het groepswerk maakt het management aspect extra belangrijk. Het procesdeel, dit wil zeggen het onderling overleg en het nemen van gezamelijke beslissingen, is een essentieel onderdeel van dit opleidingsonderdeel.  


                      COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                       Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                      Algemene competenties

                      • HM101 Denk- en redeneervaardigheid.
                      • HM102 Hij kan op systematische wijze de nodige informatie verzamelen en analyseren.
                      • HM103 Vermogen tot kritische reflectie, zowel op eigen gedrag en functioneren als naar voortgang en resultaten van het werkproces.
                      • HM106 Hij kan effectief communiceren in meerdere talen op verschillende niveaus (gasten, collega's, oversten, medewerkers, externe relaties?. Hij kan feedback geven en ontvangen. Hij legt vlot contacten.
                      Algemene beroepsgerichte competenties
                      • HM209 Hij kan samenwerken met collega?s, hij functioneert goed in teamverband, hij kan inspireren en aanmoedigen om samen een optimale prestatie te leveren.
                      • HM210 Hij merkt problemen op, analyseert ze grondig en probeert creatief tot oplossingen te komen.
                      • HM211 Hij kan onderhandelen en bemiddelen, zowel met gasten als met medewerkers.
                      • HM212 Hij kan efficiënt opdrachten uitvoeren binnen een bepaald kader, werkt doelgericht om een zo optimaal mogelijk resultaat te bekomen (productief).
                      • HM213 Hij is pro-actief, pakt problemen aan en neemt zelf initiatieven, wacht niet op instructies.
                      • HM214 Hij heeft oog voor zowel interne als externe veranderingen en anticipeert hierop, hij stelt zich soepel op.
                      • HM215 Hij kan zelfstandig werken en wil verantwoordelijkheid nemen voor eigen gedrag en genomen beslissingen.
                      • HM216 Hij stelt hoge eisen aan zichzelf, gaat stipt om met afspraken en respecteert deadlines.
                      • HM217 Kritische ingesteldheid: hij kan op basis van normen afstand nemen van ideeën, opvattingen,... en alternatieven stellen. Hij kan met de nodige kritische zin oplossingen bekijken en is in staat daar waar nodig correcties aan te brengen.
                      Beroepsspecifieke competenties
                      • HM322 Het managen van de informatie en communicatie: hij is competent in het gebruik en het analyseren van de bestaande informatiestromen, de administratieve organisatie en de ICT-infrastructuur. Hij kan deze systemen beoordelen op hun efficiëntie en effectiviteit. Hij kan doelgericht communiceren met de belangrijkste doelgroepen (relatiegroepen).
                      • HM327 Hij is competent in het herkennen en analyseren van een aantal strategische vraagstukken, hij kan keuzes maken die de toekomstige strategische richting van de afdeling/ de onderneming bepalen.
                      • HM328 Hij kan omgaan met nieuwe situaties, nieuwe uitdagingen. Hij is kritisch en reflecteert op eigen handelen en stuurt voortdurend bij. Hij is gericht op voortdurende zelfontwikkeling, kan het eigen leerproces aansturen.
                      • HM329 Hij kan een gemotiveerd standpunt formuleren, hij neemt naargelang zijn verantwoordelijkheid zelf een beslissing of in overleg.
                      • HM330 Organisatievermogen: hij kan delegeren, hij volgt zijn dossiers correct op, hij hanteert een correct tijdsmanagement

                      SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                      • op basis van de verworven competenties een realistisch managementdossier kunnen samenstellen dat relevant is voor de gastvrijheidssector
                      • de student kan in team een realistisch dossier opstellen
                      • het team kan de verschillende facetten op een wetenschappelijk onderbouwde manier uitwerken en op elkaar afstemmen
                      • het team slaagt erin om op een efficiënte wijze (planning, taakverdeling, organisatie en communicatie), rekeninghoudend met de principes van 'projectmanagement', te komen tot het vooropgestelde eindproduct
                      • het team kan het project op een professionele manier (met behulp van Power-point) presenteren en toelichten, waarbij elk teamlid blijk geeft van grondige kennis van het dossier
                      • de student is bereid tot samenwerken, rekeninghoudend met de beperkingen en kwaliteiten van anderen en van zichzelf ; hij kan opkomen voor zijn eigen mening en respecteert die van de andere groepsleden 
                      • de student neemt verantwoordelijkheid voor toegekende taken en houdt zich aan gemaakte afspraken
                      • hij heeft een positieve inbreng in het team en kan omgaan met kritiek en feedback

                      VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                      Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
                      geslaagd zijn in het 2de jaar hotelmanagement
                      Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
                      de voorafgaande opleidingsonderdelen van 3de jaar hotelmanagement
                      Andere begincompetenties

                      LEERINHOUDEN
                      • De studenten stellen in teamverband een managementdossier samen m.b.t. een vooraf vastgelegd onderwerp.  Dit dossier bevat minstens het aantal opgegeven facetten (zie lijst met onderwerpen). Deze facetten worden op een wetenschappelijk onderbouwde manier uitgewerkt en vormen een sluitend geheel.
                      • Voor de begeleiding van de groepsprocessen wordt er aan elke groep een procesbegeleider (lector) toegewezen.
                      • Het dossier wordt afgegeven op het einde van de 10de module. Een presentatie voor een jury is voorzien op het einde van de eerste zittijd.

                      STUDIEMATERIAAL

                      Studiewijzer managementproject 3° jaar hotelmanagement: deze omvat alle afspraken betreffende inhoud, werkwijze, vormvereisten, timing, begeleiding en evaluatie.

                      De cursussen en handboeken gebruikt in de opleiding hotelmanagement


                      WERKVORMEN
                      Soort werkvorm uren  

                      %

                      hoor- en werkcolleges:

                      4

                       lesuren

                        01,11

                      practicum en oefeningen:

                      0

                       lesuren

                        00,00

                      vormen van groepsleren:

                      50

                       lesuren

                        13,91

                      studietijd buiten contacturen:

                      304.4

                       klokuren

                        84,70

                      Verdere toelichting:

                      Werkvormen:

                      Andere vormen van groepsleren : 15 uren

                      • projectmatig werken
                      • teamwerk en groepsleren
                      • coaching- en evaluatiegesprekken

                      EVALUATIE

                      Eerste examenperiode
                      • de evaluatie gebeurt in 3 rubrieken:
                        1. productevaluatie: 50/12O (beoordeling van het werk op inhoud door een deskundige jury: deels een groepsscore, deels een individuele beoordeling)
                        2. presentatie en verdediging: 20/120 (jury)
                        3. procesevaluatie: 50/120 (beoordeling van de werking van het team 20/50, individuele evaluatie 30/50)
                      • Bij een tekort op rubriek 3 (procesevaluatie) wordt rubriek 1 en 2 niet geëvalueerd!
                      • De score op 120 wordt herleid naar 20 punten op het eindrapport.
                      • Indien het ingeleverde dossier niet voldoet aan een aantal minimumvoorwaarden betreffende taal, spelling, stijl en vorm wordt het niet aanvaard voor de betreffende zittijd.

                      tijd voor examinering
                      uren
                      1

                      %
                       
                       00,28

                      Tweede examenperiode

                      Een eventuele 2° zittijd is mogelijk voor rubriek 1 en 2. Hierbij zullen specifieke richtlijnen gegeven worden rekeninghoudend met de feedback van de jury.

                      Voor rubriek 3 (procesdeel) is er geen mogelijkheid tot 2° zittijd, tenzij de examencommissie hier anders over beslist. (dus een tekort op het procesdeel betekent een bisjaar)

                       

                       

                      3 Hotelmanagement - 3HM - Onderdelen - Managementstage/11 & 12
                        

                      O.O. heeft componenten: Neen
                      Afstudeerrichting: HM:Hotelmanagement
                      Code: 3HM08
                      Academiejaar: 2008-2009
                      Type: kern
                      Niveau: gespecialiseerd
                      Programmajaar: 3
                      Periode binnen het modeltraject: M:11
                      Aantal studiepunten: 30
                      Wegingscoëfficient: 30
                      Totaal aantal contacturen: 916
                      Totaal studietijd: 780
                      Deeltijds programma:
                      Examencontract: niet mogelijk
                      Deliberatie: mogelijk
                      Vrijstelling of overdracht: mogelijk
                      Onderwijstaal: Nederlands
                      Lector(en): Decleir Inge
                      Desmet Philippe
                      Holthof Christian
                      Lanckriet Carlos
                      Lippens An
                      Moerenhout Leen
                      Swartelé Barbara
                      Van Nijlen Bart


                       

                      KORTE OMSCHRIJVING


                      De stage is een samenwerking tussen de Opleiding Hotelmanagement en het bedrijf om de student(e) op de toekomst voor te bereiden, door hem/haar van de schoolse omgeving te verplaatsen naar de bedrijfswereld.

                      Op deze wijze verwerven de studenten inzicht in de organisatie en in managementsystemen eigen aan het bedrijf. Dankzij deze stage ontwikkelt de student(e) de nodige maturiteit om zijn/haar professionele loopbaan aan te vangen. De school en de stagegever hebben hier een aanzienlijke verantwoordelijkheid voor de vorming en de opleiding van de student(e).
                       
                      Er wordt een stage van 18 weken in de gastvrijheidindustrie, of in een aanverwante organisatie of bedrijf, georganiseerd. De stages kunnen plaatsvinden in het gebied van de Benelux, Aachen, Dublin, Londen en Parijs. De stage begint op maandag 09 februari 2009 en eindigt op zondag 14 juni 2009.
                       
                      De regeling voor studenten die deelnemen aan een IP is als volgt (bron: stageovereenkomst): de stageperiode duurt van maandag 02 februari 2009 tot en met vrijdag 27 februari 2009, en van maandag 16 maart 2009 tot en met zondag 21 juni 2009. Er is geen stage voor de periode vanaf zaterdag 28 februari 2009 tot en met zondag 15 maart 2009.

                      COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                       Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                      Algemene competenties

                      • HM101 Denk- en redeneervaardigheid.
                      • HM102 Hij kan op systematische wijze de nodige informatie verzamelen en analyseren.
                      Algemene beroepsgerichte competenties
                      • HM209 Hij kan samenwerken met collega?s, hij functioneert goed in teamverband, hij kan inspireren en aanmoedigen om samen een optimale prestatie te leveren.
                      Beroepsspecifieke competenties
                      • HM318 Hij heeft een dienstverlenende instelling, de tevredenheid van gasten staat bij hem centraal.

                      SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                      • De student ervaart de overeenkomsten en/of verschillen tussen theorie en de praktijk.
                      • De student heeft de door het bedrijf verwachte werknemersattitude.
                      • De student kan opgelegde taken naar behoren vervullen.
                      • De student kan schriftelijk, verbaal en non-verbaal communiceren in het bedrijf.
                      • De student kan zich aan een bedrijfscultuur en daarbijhorende leefwereld aanpassen.

                      Het al dan niet bereiken van deze doelstellingen wordt getoetst aan de hand van het evaluatieformulier.


                      VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                      Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
                      Geslaagd in het eerste en in tweede jaar hotelmanagement.
                      Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
                      Geslaagd in het eerste en in tweede jaar hotelmanagement en alle voorafgaande opleidingsonderdelen gevolgd hebben in het derde jaar.
                      Andere begincompetenties
                      geen
                      LEERINHOUDEN
                      De student wordt in een of meerdere afdelingen operationeel ingezet. Hij/zij past vaardigheden in een werksituatie toe. Met behulp van de theoretische kennis kan de student suggesties of een mogelijke oplossing voor een probleem aandragen. Hij/zij solliciteert voor de stageplaats in kwestie.

                      STUDIEMATERIAAL
                      Stagedossier aan de student overhandigd tijdens een stageseminarie in het begin van het academiejaar in het tweede jaar. Juist vooraleer de stage aanvangt ontvangen de studenten richtlijnen. 

                      WERKVORMEN
                      Soort werkvorm uren  

                      %

                      hoor- en werkcolleges:

                      4

                       lesuren

                        00,44

                      practicum en oefeningen:

                      910

                       lesuren

                        99,34

                      vormen van groepsleren:

                      2

                       lesuren

                        00,22

                      studietijd buiten contacturen:

                      0

                       klokuren

                        00,00

                      Verdere toelichting:
                      In het begin van het tweede jaar is er een stageseminarie. Oud-studenten worden uitgenodigd. Voorafgaand aan de stage solliciteert de student. Indien positief, volgt de inschakeling als stagiair(e) in het bedrijf. Er is een oriëntatie-, uitvoerings- en een begeleidingsfase tijdens de stage.

                      EVALUATIE

                      Eerste examenperiode
                      • Er zijn 20 punten voor de stage voorzien. Er zijn twee bezoeken door de stagebegeleider van de school, midden en op het einde van de stage. De stage wordt geëvalueerd in aanwezigheid van de student, de stagementor, en de stagebegeleider op basis van het evaluatieblad ingevuld door de stagementor. De eerste evaluatie laat remediëring toe. In principe telt de score van het tweede evaluatieblad. De stagebegeleider berekent de score aan de hand van een voorafbepaald puntensysteem. In het buitenland is er één bezoek voorzien; het tweede evaluatieblad wordt door de stagementor ingevuld en op het einde van de stage naar de school gestuurd. De student maakt een stageverslag dat opgesteld en binnengebracht wordt volgens de afspraken in het stagedossier. Het stageverslag dient in het bezit te zijn van de stagebegeleider uiterlijk op woensdag 17 juni 2009 vóór 12 u. Het niet indienen van het stageverslag vóór deze datum is reden om niet te slagen voor het opleidingsonderdeel stage.
                      • Voor afspraken i.v.m. afwezigheden op de stageplaats, en regelingen betreffende de stage verwijzen we naar het bundel met richtlijnen en documenten voor de studenten, die ze ontvangen vooraleer op stage te vertrekken. Wanneer de student de afspraken i.v.m. afwezigheden op de stageplaats niet respecteert heeft de stagebegeleider van de school de bevoegdheid om te sanctioneren. Dit kan leiden tot het niet slagen voor het opleidingsonderdeel stage. Van de behaalde punten op stage worden via criteria op het stage-evaluatieblad nadien punten in mindering gebracht. De student wordt door de stagebegeleider van de school hiervan persoonlijk in kennis gesteld nadat het tweede en laatste evaluatieblad volledig is ingevuld en door de betrokken partijen is ondertekend.

                      tijd voor examinering
                      uren
                      0

                      %
                       
                       00,00

                      Tweede examenperiode

                      De stage kan niet worden overgedaan in de tweede zittijd (cf. Onderwijs- en examenreglementen, Departement Bedrijfsmanagement, Academiejaar 2008-2009). In geval de afspraak in verband met het tijdig inleveren van het stageverslag in eerste zittijd niet is nageleefd, brengt de student het stageverslag binnen tijdens de tweede zittijd uiterlijk op woensdag 02 september 2009 vóór 12 u. Het niet indienen van het stageverslag voor deze datum is reden om niet te slagen voor het opleidingsonderdeel stage.

                      Bisjaar voor de stage: voor de studenten die niet geslaagd zijn voor de stage, en die hiervoor een bisjaar doen, blijven alle afspraken behouden zoals deze voorzien zijn voor de nieuwe derdejaarsstudenten.