ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Hotelmanagement - 2HM - Onderdelen - Databeheer/8
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: HM:Hotelmanagement
Code: 2HM16
Academiejaar: 2008-2009
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: M:8
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 3
Totaal aantal contacturen: 28
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma:
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Vanstraelen Ingrid


 

KORTE OMSCHRIJVING

In het vak Databeheer van module 8 leert de student gegevens structureren en opvragen in een professioneel databasesysteem meer bepaald het Front Office pakket Fidelio. Na het aanleren van de basistechnieken aan de hand van praktische voorbeelden en enkele eenvoudige oefeningen, worden concrete cases uitgewerkt. Uiteraard worden typische problemen zoals overboeking, vuile kamers en veeleisende klanten niet uit de weg gegaan. Er wordt dan ook verwacht dat de student zeer creatief diplomatische oplossingen kan bedenken. In deze module gebruikt de student ook de meer gevorderde functies van Word zoals mailings maken, etiketten drukken en koppelingen maken met andere pakketten. Er wordt ook aandacht besteed aan de uitwisseling van gegevens tussen de verschillende Office-pakketten en Fidelio. Kortom het praktische werk dat een werknemer in een hotelomgeving dagelijks kan gebruiken.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • HM101 Denk- en redeneervaardigheid.
  • HM102 Hij kan op systematische wijze de nodige informatie verzamelen en analyseren.
  • HM103 Vermogen tot kritische reflectie, zowel op eigen gedrag en functioneren als naar voortgang en resultaten van het werkproces.
  • HM104 Planmatig en op een creatieve wijze oplossingen tot stand brengen.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • HM210 Hij merkt problemen op, analyseert ze grondig en probeert creatief tot oplossingen te komen.
  • HM212 Hij kan efficiënt opdrachten uitvoeren binnen een bepaald kader, werkt doelgericht om een zo optimaal mogelijk resultaat te bekomen (productief).
  • HM215 Hij kan zelfstandig werken en wil verantwoordelijkheid nemen voor eigen gedrag en genomen beslissingen.
  • HM216 Hij stelt hoge eisen aan zichzelf, gaat stipt om met afspraken en respecteert deadlines.
  • HM217 Kritische ingesteldheid: hij kan op basis van normen afstand nemen van ideeën, opvattingen,... en alternatieven stellen. Hij kan met de nodige kritische zin oplossingen bekijken en is in staat daar waar nodig correcties aan te brengen.
Beroepsspecifieke competenties
  • HM318 Hij heeft een dienstverlenende instelling, de tevredenheid van gasten staat bij hem centraal.
  • HM319 Hij beseft de noodzaak tot levenslang leren, hij heeft veel aandacht voor de evoluties in de hospitalitysector maar ook een brede maatschappelijke interesse. Hij kan zijn eigen leerproces aansturen.
  • HM322 Het managen van de informatie en communicatie: hij is competent in het gebruik en het analyseren van de bestaande informatiestromen, de administratieve organisatie en de ICT-infrastructuur. Hij kan deze systemen beoordelen op hun efficiëntie en effectiviteit. Hij kan doelgericht communiceren met de belangrijkste doelgroepen (relatiegroepen).
  • HM328 Hij kan omgaan met nieuwe situaties, nieuwe uitdagingen. Hij is kritisch en reflecteert op eigen handelen en stuurt voortdurend bij. Hij is gericht op voortdurende zelfontwikkeling, kan het eigen leerproces aansturen.
  • HM329 Hij kan een gemotiveerd standpunt formuleren, hij neemt naargelang zijn verantwoordelijkheid zelf een beslissing of in overleg.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De student kan de aangeleerde kennis en technieken concretiseren in oefeningen en deze op zelfstandige basis oplossen.
  • De student kan de zoekstrategieën aangeleerd binnen Excel en Access transformeren en integreren binnen geautomatiseerde briefwisseling.
  • De student kan de verworven kennis van de verschillende Office pakketten concretiseren door gegevens uit te wisselen tussen de verschillende pakketten.
  • De student kan het systeem beoordelen op efficiëntie en effectiviteit en kan aldus de instellingen in Basisgegevens begrijpen, interpreteren en instellen.
  •  De student kan informatiestromen analyseren en in de Front Office module behendig individuele, agent- en groepsreservaties aanmaken/organiseren.
  • De student is vaardig in commerciële technieken en weet een juiste prijssetting te hanteren al of niet geholpen door het Yield Management systeem van Fidelio. De kennis opgedaan in vorige opleidingsonderdelen moet hier gecombineerd kunnen worden.
  • De student kan efficiënt gegevens opzoeken en heeft de reflex op een diplomatische manier de gegevens, nodig voor een check-in, op te vragen. Hij kan de check-in procedure op elk moment bijgestellen.
  • De student bezit de vaardigheid om problemen die optreden bij het inchecken (overboeking, vuile kamer, ontevreden klanten ...) aan te pakken en op te lossen.
  • De student controleert kritisch de rekening op juistheid bij check-out en is in staat daar waar nodig correcties aan te brengen.
  • De student dient op een professionele manier zijn Plantijn email te beheren d.w.z. klasseren en opvolgen van mails, het verwijderen of archiveren van afgehandelde mails.

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

 


Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
  • Toepassingen ICT module 1 & 3
  • Reception en housekeeping.

Andere begincompetenties
  • De student moet via Windows Verkenner elementaire handelingen kunnen uitvoeren zoals kopiëren/herbenoemen/wissen/... van files; het maken/ herbenoemen/wissen/... van mappen; het ordenen van files in een netwerkomgeving.
  • De student kan brieven volgens BIN technisch juist in Word aanmaken.
  • De student kent databankbegrippen zoals velden/records/ ... en kan eenvoudige zoekstrategieën toepassen.
  • Basisbegrippen housekeeping, hotelorganizatie en front office moeten gekend zijn. 

LEERINHOUDEN
  • Fidelio: basisgegevens, reservaties (individuele, agent- en groepsreservaties), check-in, check-out, night audit, kassa, housekeeping en yield management.
  • Het uitwisselen van gegevens tussen Fidelio en MS Office.
  • Het uitwisselen van gegevens tussen de verschillende Office componenten.
  • Geautomatiseerde mailing.

STUDIEMATERIAAL
  • Studiewijzer samengesteld door lector.
  • Cursus uitgegeven door lector.
  • PDF bestanden met de  Egelstalige handleiding van Fidelio uitgegeven door de firma Van Hessen.
  • Door de student samengestelde nota's.

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

18

 lesuren

  19,35

practicum en oefeningen:

10

 lesuren

  10,75

vormen van groepsleren:

0

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

65

 klokuren

  69,89

Verdere toelichting:
  • Hoor- en werkcolleges met uiteenzettingen en uitgewerkte voorbeelden, gevolgd door oefeningen.
  • Actieve participatie van de deelnemers wordt verwacht.
  • Zelfstandig verwerken van oefeningen.
Feedback en remediëring: aan de hand van vragen wordt elke les de leerstof van de voorgaande lessen getoetst. Verder wordt aan de hand van een projectie van een door de student opgeloste oefening de efficiëntste manier van werken besproken. Alle door de studenten bedachte mogelijkheden worden besproken met de pro's en contra's van hun werkwijze. Indien lacunes ontdekt worden wordt de leerstof nogmaals herhaald aan de hand van extra voorbeelden. Tijdens de oefensessies kunnen studenten steeds vragen stellen over de leerstof en de oefeningen.

EVALUATIE

Eerste examenperiode

Permanente evaluatie:
  • Test uitwisselen gegevens van 30 min tijdens lesweek 3: 5 punten.
  • Voor de test is geen inhaalmogelijkheid voorzien op de officiële inhaaldag. Geen test op de voorziene datum is nul punten voor die test, tenzij het gaat om studenten die afwezig waren wegens ziekte en hiervoor een origineel doktersattest kunnen voorleggen aan de lector binnen de drie werkdagen na de einddatum die op het attest vermeld staat. Voor deze studenten wordt tijdens module 8 een inhaaltest voorzien op een afgesproken moment.
  • Voor het onderdeel Fidelio wordt permanente evaluatie gehanteerd. Tijdens de les wordt de student gequoteerd op inzet,  nauwkeurigheid en stiptheid, inhoudelijke kennis. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van een puntenverdeling die ter inzage is: max 6 punten (Punten Les).
  • Elke les wordt gecontroleerd of de oefeningen thuis verder afgewerkt zijn: max 3 punten (Punten Huiswerk).
  • Verder worden op regelmatige tijdstippen de oefeningen op juistheid nagekeken. Wanneer dit gebeurt en welke puntenverdeling er gehanteerd wordt, wordt gepubliceerd: max 6 punten (Punten Oefeningen).
  • Bij afwezigheid tijdens de lessen dient een origineel doktersattest aan de lector voorgelegd te worden binnen de drie werkdagen na de einddatum die op het attest vermeld staat. D.m.v. zelfstudie dient de gemiste leerstof ingehaald te worden tegen de volgende les.  D.w.z. de tijdens de gemiste les behandelde cases dienen in het computersysteem ingeput te zijn alsook de te maken oefeningen. Het juist inputten van de cases wordt dan beoordeeld i.p.v. de Punten Les. Studenten die geen doktersattest kunnen voorleggen krijgen nul punten voor de evaluatie Punten Les doch dienen er voor te zorgen dat de gemiste cases en oefeningen ingeput zijn in het systeem waardoor er alsnog punten voor het onderdeel Punten Huiswerk kunnen verworven worden.  Indien een student 25% of meer van de lessen gemist heeft (al of niet gewettigd met een doktersattest)  zijn er onvoldoende gegevens voorhanden om nog deel te nemen aan permanente evaluatie. De student mag deelnemen aan de lessen doch zal in de eerste zittijd de vermelding afwezig krijgen op het rapport. De student moet een schriftelijk examen afleggen in de tweede zittijd (richtlijnen zie verder).
  • Alle communicatie betreffende de lessen en de evaluaties gebeuren via Plantijn email. Professioneel beheer van de emails is dan ook vereist.

tijd voor examinering
uren
0

%
 
 00,00

Tweede examenperiode

Schriftelijk examen:
  • Schriftelijk gesloten boek examen over Fidelio van 40 minuten op 7,5 punten.
  • Schriftelijk open boek examen over Fidelio en Uitwisselen Van Gegevens Binnen Office van 60 minuten op 7,5 (Fidelio) + 5 (Uitwisselen) punten.