ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Hotelmanagement - 2HM - Onderdelen - Bedrijfsorganisatie/7
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: HM:Hotelmanagement
Code: 2HM10
Academiejaar: 2008-2009
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: M:7
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 3
Totaal aantal contacturen: 29
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma:
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Verstraete Ludo


 

KORTE OMSCHRIJVING

Organisaties zijn cruciaal in ons dagelijks leven zowel privé als beroepsmatig. We komen in aanraking met organisaties als werkgever, werknemer, klant, leveranciers, ....

Bedoeling van deze cursus is een kader te bieden voor het analyseren en begrijpen van organisaties. Een kader dat je vanuit verschillende gezichtspunten: manager, medewerker, collega, concurrent, ... kan gebruiken.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • HM101 Denk- en redeneervaardigheid.
  • HM103 Vermogen tot kritische reflectie, zowel op eigen gedrag en functioneren als naar voortgang en resultaten van het werkproces.
  • HM105 Kunnen uitvoeren van eenvoudige leidinggevende en managementtaken. Hij heeft vaardigheden m.b.t. het coachen, het stimuleren, het coördineren, het controleren, het innoveren, het organiseren.
  • HM107 Hij heeft inzicht en staat open voor de internationale en interculturele context.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • HM209 Hij kan samenwerken met collega's, hij functioneert goed in teamverband, hij kan inspireren en aanmoedigen om samen een optimale prestatie te leveren.
  • HM210 Hij merkt problemen op, analyseert ze grondig en probeert creatief tot oplossingen te komen.
  • HM211 Hij kan onderhandelen en bemiddelen, zowel met gasten als met medewerkers.
  • HM212 Hij kan efficiënt opdrachten uitvoeren binnen een bepaald kader, werkt doelgericht om een zo optimaal mogelijk resultaat te bekomen (productief).
  • HM216 Hij stelt hoge eisen aan zichzelf, gaat stipt om met afspraken en respecteert deadlines.
  • HM217 Kritische ingesteldheid: hij kan op basis van normen afstand nemen van ideeën, opvattingen,... en alternatieven stellen. Hij kan met de nodige kritische zin oplossingen bekijken en is in staat daar waar nodig correcties aan te brengen.
Beroepsspecifieke competenties
  • HM319 Hij beseft de noodzaak tot levenslang leren, hij heeft veel aandacht voor de evoluties in de hospitalitysector maar ook een brede maatschappelijke interesse. Hij kan zijn eigen leerproces aansturen.
  • HM322 Het managen van de informatie en communicatie: hij is competent in het gebruik en het analyseren van de bestaande informatiestromen, de administratieve organisatie en de ICT-infrastructuur. Hij kan deze systemen beoordelen op hun efficiëntie en effectiviteit. Hij kan doelgericht communiceren met de belangrijkste doelgroepen (relatiegroepen).
  • HM323 Hij beheerst een aantal technieken binnen het HRM: werving, selectie, beoordeling, coaching,.. Hij kan het bestaande personeelsbeleid analyseren en eventuele verbeteringen suggereren rekeninghoudend met recente inzichten in het HRM. Hij is competent in het analyseren van bestaande organisatievorm, kan verbeteringen aanbrengen rekeninghoudend met nieuwe organisatietheorieën.
  • HM327 Hij is competent in het herkennen en analyseren van een aantal strategische vraagstukken, hij kan keuzes maken die de toekomstige strategische richting van de afdeling/ de onderneming bepalen.
  • HM328 Hij kan omgaan met nieuwe situaties, nieuwe uitdagingen. Hij is kritisch en reflecteert op eigen handelen en stuurt voortdurend bij. Hij is gericht op voortdurende zelfontwikkeling, kan het eigen leerproces aansturen.
  • HM329 Hij kan een gemotiveerd standpunt formuleren, hij neemt naargelang zijn verantwoordelijkheid zelf een beslissing of in overleg.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De student ziet het belang en de evolutie van een organisatiestructuur.
  • De student heeft inzicht in het analyseren van een organisatie, vaststellen van knelpunten, voorstellen van veranderingen en de opvolging ervan.  
  • De student heeft inzicht in de voornaamste deelaspecten van een organisatie en in hun onderlinge samenhang.
  • De student ontwikkelt een kritische, praktische kijk op de verschillende visies, theorieën, leest op een kritische wijze de betrokken maandbladen en literatuur

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
geen
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

Personeelsbeleid samen te volgen of reeds gevolgd hebben.


Andere begincompetenties

Basisinzicht in de structuur en de werking van een organisatie.

Het vermogen om zelfstandig informatie te verwerken en te verwerven.

De cognitieve vaardigheden om conclusies te trekken uit ogenschijnlijk niet gerelateerde informatie.

Hij/zij werkt samen met anderen om inzichten te verwerven en te delen.






LEERINHOUDEN
  • Werkcolleges rond de thema’s: Het denken in systemen en modellen als grondslag voor modern management. Missie, visie en beliefs. Intern Ondernemen. Ontwikkelingsfasen van het bedrijf. Ontwikkelingsstadia van organisaties. Structuur. Cultuur. Hoe veranderingen aanvaardbaar maken voor de medewerkers?
  • Groepswerk: Maak een audit voor een bestaande organisatie uit de sector.  =Analyse en beschrijving van de huidige organisatie en personeelsbeleid met reflectie en kritische bespreking (alternatieven, verantwoording van keuzes en beslissingen,…) gefundeerd vanuit literatuur.

STUDIEMATERIAAL
Cursus (=bundeling van teksten); aan te vullen met eigen nota's uit de hoorcolleges
WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

14

 lesuren

  15,05

practicum en oefeningen:

0

 lesuren

  00,00

vormen van groepsleren:

14

 lesuren

  15,05

studietijd buiten contacturen:

64

 klokuren

  68,82

Verdere toelichting:
  • 50% van de tijd gaat aan hoorcolleges met ruime tijd voor vraag en leergesprekken.
  • 50% van de tijd wordt besteed aan coaching van het groepswerk met verplichte aanwezigheid van alle groepsleden.

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • 6 punten op de presentatie en verdediging van het groepswerk over de 7weken; 4 punten op peer assessment van het groepswerk. Per onwettige afwezigheid tijdens de groepsbijeenkomsten wordt 1 punt afgetrokken.
  • 10 punten op schriftelijk examen.

tijd voor examinering
uren
1

%
 
 01,08

Tweede examenperiode
Schriftelijk examen op 20 punten