ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Hotelmanagement - 2HM - Onderdelen - Duits
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: HM:Hotelmanagement
Code: 00542
Academiejaar: 2008-2009
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: M:5
Aantal studiepunten: 5
Wegingscoëfficient: 5
Totaal aantal contacturen: 131
Totaal studietijd: 130
Deeltijds programma:
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Duits
Lector(en): De Smet Wouter
Lippens An


 

KORTE OMSCHRIJVING
Tijdens de lessen oefenen we de Duitse (schriftelijke en mondelinge) taalvaardigheid in, zowel de algemene als beroepsgeoriënteerde.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • HM101 Denk- en redeneervaardigheid.
  • HM102 Hij kan op systematische wijze de nodige informatie verzamelen en analyseren.
  • HM106 Hij kan effectief communiceren in meerdere talen op verschillende niveaus (gasten, collega's, oversten, medewerkers, externe relaties?. Hij kan feedback geven en ontvangen. Hij legt vlot contacten.
  • HM107 Hij heeft inzicht en staat open voor de internationale en interculturele context.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • HM209 Hij kan samenwerken met collega's, hij functioneert goed in teamverband, hij kan inspireren en aanmoedigen om samen een optimale prestatie te leveren.
  • HM211 Hij kan onderhandelen en bemiddelen, zowel met gasten als met medewerkers.
  • HM212 Hij kan efficiënt opdrachten uitvoeren binnen een bepaald kader, werkt doelgericht om een zo optimaal mogelijk resultaat te bekomen (productief).
  • HM215 Hij kan zelfstandig werken en wil verantwoordelijkheid nemen voor eigen gedrag en genomen beslissingen.
  • HM216 Hij stelt hoge eisen aan zichzelf, gaat stipt om met afspraken en respecteert deadlines.
Beroepsspecifieke competenties
  • HM318 Hij heeft een dienstverlenende instelling, de tevredenheid van gasten staat bij hem centraal.
  • HM328 Hij kan omgaan met nieuwe situaties, nieuwe uitdagingen. Hij is kritisch en reflecteert op eigen handelen en stuurt voortdurend bij. Hij is gericht op voortdurende zelfontwikkeling, kan het eigen leerproces aansturen.
  • HM329 Hij kan een gemotiveerd standpunt formuleren, hij neemt naargelang zijn verantwoordelijkheid zelf een beslissing of in overleg.
  • HM332 Hij heeft een grondige kennis van grammatica en de woordenschat in het Frans, het Engels en het Duits. In deze talen is hij vertrouwd met de specifieke hospitality terminologie. Hij communiceert vlot (mondeling, schriftelijk, presentaties geven, vergaderen, e.d.m.?) in het Nederlands, Frans, Engels en Duits.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De student kan effectief communiceren in het Duits met gasten, collega's, oversten, medewerkers, externe relaties.
  • De student beheerst de regels van de basisgrammatica (naamvallensysteem, werkwoorden, voorzetsels en adjectiefverbuiging) en kan die toepassen, zowel schriftelijk als mondeling.
  • De student kan een aantal relevante veelvoorkomende Duitse woorden gebruiken in de juiste (hotel)context.
  • De student kan Duitse teksten vlot lezen, analyseren en de inhoud in eigen woorden in het Duits weergeven.
  • De student kan woorden en zinnen uit de geziene teksten vertalen naar het Nederlands.
  • De student kent de basisregels van de DIN-norm i.v.m. het schrijven van brieven en e-mails en kan deze toepassen.
  • De student kan de inhoud van een luistertekst of video in eigen woorden in het Duits weergeven.
  • De student kan de uitspraakregels van de Duitse taal toepassen. 
  • De student kan een mondelinge presentatie geven, waarbij hij/zij gebruikmaakt van powerpoint en andere presentatiemiddelen.

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

De student moet alle voorgaande modules (1e en 2e jaar) gevolgd hebben en de credits voor het 1e jaar Duits HM behaald hebben.


Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

De student moet alle voorgaande modules (1e en 2e jaar) gevolgd hebben.


Andere begincompetenties
  • De student beschikt over een grondige kennis van de basisgrammatica en een basiswoordenschat, zowel algemene als beroepsgeoriënteerde (horeca).
  • De student kan Nederlandse en Duitse zinnen ontleden.
  • De student kan zelfstandig woordenschat instuderen.
  • De student beschikt over de ict-basisvaardigheden.
  • De student kan teksten analyseren.
  • De student kan een vertalend/verklarend woordenboek gebruiken.

LEERINHOUDEN
  • GRAMMATICA o.a.
    • herhalingsoefeningen 1 HM
    • het betrekkelijk voornaamwoord
    • het gesubstantiveerde adjectief
    • de trappen van vergelijking
    • voegwoorden 
  • LEES- EN LUISTERTEKSTEN o.a.
    • Duitse teksten over thema's i.v.m. reizen, horeca, actualiteit...
  • SPREKEN o.a.
    • Dialogen uit het beroepsleven (vb. klachtenbehandeling, telefoongesprekken, etc.)
    • Informatie geven over hotel: ligging, faciliteiten,...
    • Mondelinge presentaties o.a. bespreking van een restaurantbezoek, projectweek (M8, samen met Frans en Engels)
  • SCHRIJVEN
    • korte mails en brieven volgens de DIN-norm + o.a.
      • die Anfrage
      • das Angebot
      • die Beschwerde
    • powerpoint-presentatie
  • WOORDENSCHAT o.a.
    • algemene en beroepsspecifieke basiswoordenschat volgens thema's (zelfstudie)
    • woordenschat uit oefeningen en teksten.
  • Aanpassingen m.b.t. de leerstof worden tijdens de les en via de gebruikelijke informatiekanalen meegedeeld.

STUDIEMATERIAAL
  • J. Snauwaert en A. Victoor.  Duitse basisgrammatica. Die keure. 2004
  • J. Snauwaert en A. Victoor. Oefeningen bij de Duitse basisgrammatica. Die keure. 2001
  • Beknopte Thematische woordenschat Duits. Intertaal. 2006 
  • Niet verplicht: cd-rom 'Klick für Klick' (of 'Klick' und Klar'). eXplio The Language Focus, 2002-2004 (oefencd-rom)
  • Syllabus (Teksten, extra oefeningen, enz.)
  • extra materiaal via P-schijf en/of tijdens de les uitgedeeld

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

34

 lesuren

  29,96

practicum en oefeningen:

12

 lesuren

  10,57

vormen van groepsleren:

10

 lesuren

  08,81

studietijd buiten contacturen:

50

 klokuren

  44,05

Verdere toelichting:
  • Grammatica: leergesprek, klassikaal en individueel oefeningen voorbereiden/maken. 
  • Hoor- en werkcolleges: teksten bespreken, nieuwe woordenschat en grammatica aanbrengen.
  • Schriftelijke en/of mondelinge individuele en groepsopdrachten: voorbereiden en presenteren.
  • De mondelinge vaardigheden worden getraind door interactieve gesprekken (dialogen) in de klas.
  • Practica en oefeningen: inoefenen woordenschat en grammatica, spreek-, luister-, lees- en schrijfvaardigheid (individueel of in kleine groepen)

EVALUATIE

Eerste examenperiode

Modules 5 t.e.m. 7:

  • Schriftelijk examen van 2u op 16 punten over de geziene leerstof per module (woordenschat, vertaaloefeningen, inhoud geziene teksten teksten, grammatica, schrijfopdrachten).
  • Permanente evaluatie tijdens de lessen op 4 punten - de opdrachten worden niet noodzakelijk op voorhand aangekondigd. Inhoud testen en opdrachten: luisteroefeningen, korte presentaties, mondelinge opdrachten, brieven schrijven ... zowel individueel als in groep uitgevoerd.
  • Onwettige afwezigheid bij een opdracht/test die moet worden uitgevoerd of ingeleverd betekent automatisch 0 voor deze opdracht/test. Bij wettige afwezigheid moet het (dokters)attest de eerstvolgende les ingeleverd worden en wordt er eventueel een inhaalmoment afgesproken.

Module 8:

  • Permanente evaluatie: schriftelijke en mondelinge opdrachten tijdens de les. (15 punten)
  • Mondelinge presentatie van de uitgevoerde projectweek in groep op 5 punten. Zowel inhoud (groepscijfer) als taal (individueel cijfer) worden beoordeeld. Deze opdracht wordt in de vreemde talen uitgevoerd die de student in het 2e jaar moet afleggen (Duits, Engels en/of Frans). De student krijgt voor elke taal een cijfer dat verrekend wordt in het totaalcijfer van de taal in module 8. Wie niet deelneemt aan de presentatie van de projectweek krijgt een afwezigheid voor het vak Duits - module 8.

Eindtotaal:

  • Het eindcijfer voor Duits is het gemiddelde van de resultaten voor de 4 modules.

Eventuele veranderingen zijn mogelijk en worden tijdens de les en via de gebruikelijke informatiekanalen meegedeeld.


tijd voor examinering
uren
7.5

%
 
 06,61

Tweede examenperiode
  • Schriftelijk examen van 3 uur op 15 punten over de geziene leerstof in modules 5 t.e.m. 8.
  • Mondeling examen op 5 punten: inhoud en woordenschat van geziene lees- en luisterteksten, uitgevoerde opdrachten en projectweek.
  • Eventuele aanpassingen aan dit systeem zijn mogelijk en worden tijdig (uiterlijk begin juli) via de gebruikelijke informatiekanalen meegedeeld.