ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Hotelmanagement - 2HM - Onderdelen - Frans
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: HM:Hotelmanagement
Code: 00540
Academiejaar: 2008-2009
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: M:5
Aantal studiepunten: 5
Wegingscoëfficient: 5
Totaal aantal contacturen: 64
Totaal studietijd: 130
Deeltijds programma:
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Frans
Lector(en): Broos Jeanine
Smet Carine


 

KORTE OMSCHRIJVING

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • HM102 Hij kan op systematische wijze de nodige informatie verzamelen en analyseren.
  • HM103 Vermogen tot kritische reflectie, zowel op eigen gedrag en functioneren als naar voortgang en resultaten van het werkproces.
  • HM106 Hij kan effectief communiceren in meerdere talen op verschillende niveaus (gasten, collega's, oversten, medewerkers, externe relaties?. Hij kan feedback geven en ontvangen. Hij legt vlot contacten.
  • HM107 Hij heeft inzicht en staat open voor de internationale en interculturele context.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • HM209 Hij kan samenwerken met collega's, hij functioneert goed in teamverband, hij kan inspireren en aanmoedigen om samen een optimale prestatie te leveren.
  • HM211 Hij kan onderhandelen en bemiddelen, zowel met gasten als met medewerkers.
  • HM212 Hij kan efficiënt opdrachten uitvoeren binnen een bepaald kader, werkt doelgericht om een zo optimaal mogelijk resultaat te bekomen (productief).
  • HM216 Hij stelt hoge eisen aan zichzelf, gaat stipt om met afspraken en respecteert deadlines.
Beroepsspecifieke competenties
  • HM318 Hij heeft een dienstverlenende instelling, de tevredenheid van gasten staat bij hem centraal.
  • HM320 Hij kan leiding geven aan de gastvrijheidsoperaties: hij zorgt ervoor dat het gastvrijheidsaanbod op de juiste manier en volgens de vastgelegde eisen aan de gasten worden geleverd (rekeninghoudend met maximale klantentevredenheid en optimaal rendement).
  • HM329 Hij kan een gemotiveerd standpunt formuleren, hij neemt naargelang zijn verantwoordelijkheid zelf een beslissing of in overleg.
  • HM332 Hij heeft een grondige kennis van grammatica en de woordenschat in het Frans, het Engels en het Duits. In deze talen is hij vertrouwd met de specifieke hospitality terminologie. Hij communiceert vlot (mondeling, schriftelijk, presentaties geven, vergaderen, e.d.m.?) in het Nederlands, Frans, Engels en Duits.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De aangeleerde woordenschat vlot kunnen gebruiken in grammaticaal correcte zinnen en dit in zowel mondelinge als schriftelijke context.
  • Zich inleven en behoorlijk uitdrukken in een reeks zakelijke situaties waarmee hij/zij als werknemer of toekomstig manager in de hotelsector zal te maken hebben.
  • Een vlotte beheersing van de 4 vaardigheden als samenhangend geheel in zakelijke context.

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

Vorige modules


Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

Bij de start van een nieuwe module wordt de student verondersteld de leerstof van de vorige module(s) nog te kennen!


Andere begincompetenties
geen
LEERINHOUDEN
  • M5:
    • Grammaire 2000:
      • les pronoms personnels
      • verschil in gebruik tussen indicatif imparfait en indicatif passé composé
      • l'utilisation du subjonctif après l'expression d'une appréciation
      • herhaling qua vervoeging werkwoorden in alle tijden en wijzen
      • expression du temps
      • expression de la quantité
      • la forme passive
      • les connecteurs logiques et temporels
    • Boek hôtellerie-restauration: unité 5: comment traiter les réclamations orales et écrites?
    • Boek Comme convenu:
      • unité 1: communiquer de façon efficace et courtoise
      • unité 2: exprimer son appréciation
      • unité 3: discuter et débattre
    • Bundel met tekstmateriaal uit Franstalige kranten en tijdschriften (oa vaktijdschriften) en concrete vbn. qua klachtenbehandeling

 

  • M6:
    • Grammaire 2000:
      • expressions de l'obligation et de l'interdiction
      • traduction de 'zodat, opdat, omdat, vermits/aangezien'
      • herhaling qua vervoeging werkwoorden in alle tijden en wijzen
      • expression de la comparaison
      • présentation et formes linguistiques d'une lettre de vente
    • Boek hôtellerie-restauration: unité 6: Comment s'assurer d'un départ correct du client et comment faire des clients fidèles
    • Boek Comme convenu:
      • unité 5: prendre la parole en public
      • unité 10: présenter une entreprise
    • Bundel met tekstmateriaal uit Franstalige kranten en tijdschriften (oa vaktijdschriften)
  • M7:
    • Grammaire:
      • Herhalen van topics die aandacht vereisen (af te leiden uit veel gemaakte fouten tijdens mondelinge en schriftelijke oefeningen  + vorige examens)
        • les pronoms personnels
        • la conjugaison des verbes (les différents modes et temps + utilisation correcte dans des phrases de traduction)
        • ...
    • Woordenschat + mondelinge en schriftelijke oefeningen:
      • Boek Comme convenu:
        • unité 4: mener une réunion de travail

        • unité 7: parler chiffres

      • Extra lesmateriaal (artikels, oefeningen, woordenschat, ...) wordt in de les uitgedeeld, gemaild of er wordt verwezen naar een wrts woordenlijst.

        • Studenten bespreken diverse teksten ivm personeelsbeleid in groepsverband of bereiden ze individueel voor. Soms wordt een schriftelijk verslag gevraagd.

        • Studenten leren zakelijke mails en brieven schrijven (loopt verder in module 8) en gebruiken hiervoor de gangbare normen:

          •  correspondentie in het kader van de voorbereiding van de projectweek in module 8

          • uitnodiging voor een meeting, verslag van een meeting, ...

          • zakelijke brieven : offerte, bestelling, klacht, ...

      • Er wordt een gastpreker uit het domein van HR gevraagd: komst wordt voorbereid

      • Gedurende de hele module wordt de studenten gevraagd de actualiteit rond personeelsbeleid te volgen (wekelijks wordt de les hiermee gestart) (ook dit is een opdracht die deel uitmaakt van de opdrachten die samen op 5 van de 20 punten van het examen gekwoteerd worden!)

M8:

    • Grammaire:
      • Herhalen van topics die aandacht vereisen (af te leiden uit veel gemaakte fouten tijdens mondelinge en schriftelijke oefeningen  + vorige examens)
    • Boek Comme convenu:
      • unité 8: présenter des graphiques
      • unité 9: présenter les résultats d'une étude
    • Tijdens deze module worden volgende objectieven nagestreefd:
      • de student voert meerdere schriftelijke en mondelinge (groeps)opdrachten uit binnen het kader van permanente evaluatie 
        • opstellen van enkele zakelijke brieven
        • toelichten van een bedrijfsstrategie en bedrijfsresulten '
        • presenteren van een artikel in het kader van de marketingstrategie van een bedrijf, gevolgd door de debat
        • andere opdrachten worden tijdens de module zelf gecommuniceerd

 


STUDIEMATERIAAL
  • Boek Hôtellerie-restauration (Clé international) = boek 1ste jaar
  • Boek Comme convenu: cours de communication française (Acco) 
  • Grammaire 2000 , Plantijn (= boek 1ste jaar)
  • Comme il faut: oefeningenboek (= boek 1ste jaar)
  • Woordenboeken Frans/Nederlands + Ned./Fr

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

44

 lesuren

  28,21

practicum en oefeningen:

12

 lesuren

  07,69

vormen van groepsleren:

0

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

92

 klokuren

  58,97

Verdere toelichting:
  • Module 6:
    • Week 1 tot en met 7 : hoor- en werkcolleges + conversatieoef.
    • Week 7 : practicum en mondelinge oef. op 4 van de 20 punten ( bij ongewettigde afwezigheid krijgt de student op dit onderdeel 0/4 )Het onderwerp van deze oef is het voorstellen van de stageplaats of de stad die uitgekozen werd voor de projectweek. De oef duurt 2 ' per student  en mag per 2 st voorgebracht wdn. Alle studenten zijn aanwezig en beluisteren de verbetering van elkaars fouten  omdeze daarna zelf te vermijden.
  • Module 7
    • Hoor-en werkcolleges + conversatieoefeningen
    • De opdrachten (schriftelijk en mondeling) tellen mee voor permanente evaluatie (5 van de 20 punten van het examen)
  • Module 8:
    • de student voert meerdere schriftelijke en mondelinge (groeps)opdrachten uit binnen het kader van permanente evaluatie 
      • opstellen van enkele zakelijke brieven,
      • de studenten zoeken een artikel rond bedrijfsstrategie die zij in groep voorbereiden (woordenschat, vragen ter discussie, ...) en presenteren.  De tekst moet ter goedkeuring aan de docent worden voorgelegd.
      • andere opdrachten zullen tijdens de module zelf gecommuniceerd worden


EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • M5:
    • Examen op 20 punten
  • M6:
    • Schriftelijk examen: 16 punten
    • Mondelinge presentatie: 4 punten
  • M7:
    • Schriftelijk examen: 15 punten
    • Mondelinge en schriftelijke opdrachten tijdens de module worden op 5 punten gekwoteerd (het niet uitvoeren van bepaalde opdrachten, zonder medisch attest ter staving, geeft een 0 als resultaat voor die bepaalde opdrachte) 
  • M8:
    • de student voert meerdere schriftelijke en mondelinge (groeps)opdrachten uit binnen het kader van permanente evaluatie : 15 punten
    • Mondelinge presentatie in groep nalv projectweek  (zowel inhoud (groepscijfer) als taal (individueel cijfer) worden beoordeeld): 5 punten
    • dus geen schriftelijk examen! 
  • Het eindcijfer voor Frans is het gemiddelde van de resultaten voor de 4 modules.

tijd voor examinering
uren
8

%
 
 05,13

Tweede examenperiode

Schriftelijk examen op 15 punten (leerstof van de 4 modules)

Mondeling examen op 5 punten (inhoud en woordenschat geziene teksten (2 p.), vragen projectweek (3p.))